וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קודם נפל הנדל"ן, אחר כך נפלו הסחורות

עמי גינזבורג

30.11.2008 / 7:06

גרף על גרף



>> "הדבר היחיד שעולה כאשר שוקי ההון העולמיים נופלים הוא המתאם", נהוג לומר בוול סטריט. התנועה המשותפת דרומה של מדדי המניות במדינות העולם אכן מדגימה זאת.



אבל גם כשהמתאם גבוה, לא כולם נעים באותו הקצב. אפשר לראות זאת דרך התנועה שרשמו מדדי המניות במזרח אירופה מול אלה של אמריקה הלטינית.

מנוע הצמיחה העיקרי של מדינות מזרח אירופה בשנים האחרונות היה ענף הנדל"ן. מדינות האזור חוו בשנים האחרונות גאות שהתאפיינה בבנייה של בתים חדשים ומודרניים, לצד הקמת קניונים ומרכזים מסחריים. מדינות רבות קידמו גם מיזמי תשתית נרחבים כדי לתמוך בצמיחה הכלכלית.



צמיחת מזרח אירופה ומדינות אסיה גרמה מצדה ביקוש ער לסחורות חקלאיות ומתכות, שחלק גדול מהן מופק בדרום אמריקה ומרכזה.



ב-2007 החלו השווקים להתפצל. בועות הנדל"ן והאשראי החלו לפקוע, וגררו מטה את מדדי המניות של מדינות מזרח אירופה. בשוקי הסחורות, לעומת זאת, הגאות נמשכה, והגיעה לשיא במחצית הראשונה של 2008.



אבל לא לזמן רב. ההאטה הכלכלית החריפה שנגרמה עקב משברי הנדל"ן והאשראי תורגמה בחודשים האחרונים גם לירידה חדה בביקוש לסחורות. התוצאה: שוקי המניות של אמריקה הלטינית הצטרפו למגמה הדובית, ואיבדו בתוך שלושה חודשים כ-50% מערכם.



אבל התנועה של השווקים עדיין אינה זהה לגמרי, ונראה שבמזרח אירופה המצב הכלכלי חמור קצת יותר. תנועת המדדים מראה שמתחילת 2006 איבדו מדדי המניות של מזרח אירופה כ-48% מערכם, בעוד שמדדי המניות של אמריקה הלטינית איבדו בממוצע רק 25%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully