וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנאמני איגרות חוב אין מימון

אריה דנציגר

30.11.2008 / 7:06



>> הוראות החובה שנקבעו בחוק ניירות ערך בנוגע להסכם הנאמנות בין מנפיק איגרות חוב לבין נאמן על אותן איגרות, חסרות את העיקר. המחוקק לא דאג לחייב את המנפיקים והנאמנים ליצור מראש קרן למימון פעילות החובה המשפטית המוטלות על הנאמן, לשם שמירת עניינם של מחזיקי איגרות החוב שהנאמן מופקד על זכויותיהם. החסר הזה מונע מהנאמן למלא את התפקיד שנועד לו לפי החוק.

חוק ניירות ערך אוסר להציע לציבור איגרות חוב, אלא אם כן המנפיק מינה מראש נאמן לשמירת האינטרסים של המחזיקים באיגרות החוב האלה. מינוי הנאמן נעשה בהסכם שנחתם בין המנפיק לנאמן לפני ההנפקה. עיקריו המתחייבים של אותו הסכם נקבעו בחוק ניירות ערך.



בין העיקרים נכללו התנאים והנסיבות שבהם יהיה הנאמן זכאי לתבוע פירעון מיידי של הסכום המגיע למחזיקי איגרות החוב מהמנפיק. החוק גם קבע כי הסכם הנאמנות יכיל הוראות בדבר תשלום שכרו של הנאמן ומועדי תשלום השכר.



כעת מתברר כי כאשר הנאמנים מזמנים אסיפת מחזיקי אג"ח לבחינת ההליכים הדרושים לתבוע את הפירעון המיידי של איגרות החוב, ומוצאים לנכון להתנות את הליכי בדיקת המצב המשפטי ואת המשך הליכי אכיפת זכויות מחזיקי איגרות החוב, ביצירת מקור למימון הפעילות הזו מצדם של המחזיקים. מטבע הדברים הנאמנים לא רואים עצמם מחויבים לממן זאת מכיסם.



אדרבא, מרבית שטרי הנאמנות מסייגים מפורשות את חובת הנאמנים לפעול עבור מחזיקי האג"ח, ביצירת מקור מימון לפעילות הזו מכיסם של המחזיקים. נוצר מצב המעקר את התפקיד שנועד לנאמן ביחסים שבין המנפיק למחזיקי איגרות החוב. הנאמן חייב לפעול לטובת מחזיקי האג"ח, אך אין לו מקור מימון. פעילותו תלויה בנכונות ובהסכמת המחזיקים באיגרות החוב לממן אותה.



מאידך גיסא, המחזיקים אינם עשויים מעור אחד. יש בהם קרנות שעניינן שמירה על נזילות, ואין להן עניין לשקוע במאבק משפטי עם המנפיק, מה גם שההחזקה של כל אחת מהן עשויה להיות קטנה ולא מהותית. אלה יימנעו מלהיגרר להוצאות ולהליכים. מחזיקי אג"ח אחרים מונעים משיקולים של חלוקה יחסית וצודקת של עלות המימון הזה. לכן גם הם לא ימהרו לממן את גם חלקם היחסי של האחרים בפעילותו המשפטית של הנאמן לגביית החוב.



לכן, אף אם נוצרו הנסיבות לדרישת הפירעון המיידי ויש הצדקה לכך, ייתכן שהתהליך לא יתרחש. המחזיקים הלא מתוחכמים באיגרות החוב יהיו הראשונים לשלם את המחיר. זה מצב שחובה לתקן.



הלקח המיידי מחייב לקבוע כי תנאי נוסף הכרחי להנפקת איגרות חוב הוא יצירת קרן כספית מראש על ידי הנאמן, שתשמש למימון הליכים משפטיים מצד הנאמן נגד המנפיק, כשהדבר יתחייב. גם חברות הדירוג חייבות לקחת בחשבון דבר קיומה של קרן כזו, כחלק מכרית הביטחון המבטיחה את עניינם של המחזיקים באג"ח. קיומה של קרן כזו וזמינותה לנאמן, עשויה להשפיע גם על היכולת והמועד להשבת ההשקעה לציבור מחזיקי איגרות החוב.



-



הכותב הוא עורך דין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully