וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Bad Debt Reserve

עמי גינזבורג

30.11.2008 / 7:06



הפרשה לחובות רעים (חובות מסופקים).

הפרשה כספית שמבצעת חברה בגין חובות שהיא חוששת שלא תוכל לגבות אותם בחזרה. זו נכנסת לדו"ח הרווח וההפסד כהוצאה ומקטינה את הרווח הנקי של החברה.



חברות עסקיות מוכרות ללקוחותיהן מוצרים ושירותים באשראי ומקבלות את התשלום באיחור. משך העיכוב בתשלום תלוי בנורמות הנהוגות בענף. בדרך כלל מדובר באשראי שמשולם לאחר 30 יום עד 90 יום.



לעתים לקוחות נקלעים לקשיים ולא משלמים תמורת הסחורה או השירות שקיבלו. כשחברה נתקלת בלקוח כזה, היא תנסה תחילה לגבות את הכסף או לקבל את הסחורה בחזרה במצב שמיש כדי למכור אותה שוב. ואולם, אם ניסיונות הגבייה אינם צולחים בתוך פרק זמן סביר, החברה צריכה לבצע מחיקה של החוב ממאזן נכסיה ולדווח עליו כעל הפסד.



אצל חלק מהחברות, בעיקר אצל כאלה שמתמחות במתן אשראי, חובות רעים הם מרכיב יומיומי בעסקים. זה המצב אצל בנקים או חברות כרטיסי אשראי. חברות כאלה נוהגות להפריש מדי תקופה סכום קבוע כלשהו לחובות רעים או חובות מסופקים (חובות שקיים ספק אם ניתן יהיה לגבות אותם).



בבנקים עובדים בדרך כלל לפי הסטטיסטיקה ההיסטורית. בתקופות של גאות כלכלית, לרוב נוטלי האשראי אין קושי לפרוע את חובותיהם, ושיעור ההפרשה לחובות מסופקים יהיה 0.3%-0.5% מסך האשראי שחולק. בתקופות של האטה, שיעור החובות שהבנקים מפרישים גדל, ויכול להגיע ל-1% מסך האשראי ואף למעלה מזה. בתקופות של משבר כלכלי חמור, שיעור ההפרשה לחובות מסופקים עלול להגיע לשיעורים חריגים אף יותר ולגרום לבנקים הפסדים ניכרים.



ההפרשה לחובות מסופקים מתבססת על תחזית של מנהלי הבנקים לגבי היקף החובות שיהיה קושי לגבותם. לשיעור ההפרשה לחובות מסופקים ישנם כללים מנחים, אבל למנהלי הבנק עדיין יש שיקול דעת ביחס להיקף ההפרשה שתירשם בספריהם. גובה ההפרשה לחובות רעים משפיע בצורה ניכרת על רווחי הבנקים.



אחת הטענות כלפי מנהלי הבנקים הבינלאומיים במשבר הכלכלי הנוכחי נוגעת לשיעור הלא מספק של ההפרשות שהם ביצעו כנגד החובות הרעים שלהם. חלק מהחובות הוסתרו בישויות שנמצאות מחוץ למאזני הבנקים, וההרעה ביכולת גביית החובות לא התבטאה כנדרש במאזנים. ההתנהלות הזאת גרמה לחוסר שקיפות ולחוסר אמון גובר והולך במערכת הבנקאות העולמית. אובדן האמון החריף את מחנק האשראי, עצר את גלגלי הכלכלה העולמית והכריח את ממשלות העולם להתערב כדי להציל את המערכת הפיננסית מקריסה טוטאלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully