וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבנקים נזהרים לא להפיל גוף מרכזי בשוק"

מאת הילה רז

30.11.2008 / 7:06

עו"ד פיני יניב מרכז את תחום הפירוקים במשרד עורכי הדין קנטור-אלחנני-טל המייצג שניים מהבנקים המובילים במשק - לאומי ומזרחי טפחות. לאחר שניהל מטעם בנק מזרחי את ההתמחרות למכירת אוסיף, הוא צופה: "שיאו של המשבר עוד לפנינו"



>> "שיאו של המשבר הכלכלי עוד לפנינו. מה שרואים עכשיו זו בעיקר פעילות של התייעצות של לפני ההתפוצצות. הרבה התייעצויות מצד גורמים שהעמידו אשראי, כמו בנקים, בנוגע להליכים של העמדה לפירעון מיידי של חובות והליכי מימוש", אומר עו"ד פיני יניב, העומד בראש תחום חדלות הפירעון, הכולל כינוסי נכסים, הקפאות הליכים, פשיטות רגל ופירוקים במשרד קנטור-אלחנני-טל. הלקוחות הבולטים של המשרד הם בנק לאומי ובנק מזרחי טפחות.

"הלווים והמלווים משתדלים לנהוג בחוכמה כדי להימנע ממהלכים טראומטיים. למעשה, כולם ממתינים בחרדה לקראת התמוטטות של אחד הגופים הגדולים במשק, מפני שכאשר גוף גדול יתמוטט, יתמוטטו אחריו באפקט הדומינו עשרות ספקים, קבלני משנה, שהוא לא מסוגל לשלם להם. לכל אחד מאלה יש עובדים שיזרקו לשוק - וזה יהיה המשבר האמיתי", אומר יניב.



כמה אנחנו קרובים להתמוטטות של גוף כזה?



"כל הבנקים משתדלים מאוד שלא להפיל את הגופים האלה, כי הם יודעים שזה יגרום נזקים לכולם. אם זה יקרה - יראו אלפי פיטורים ופירוקים. זו תהיה המכה. זו יכולה להיות חברת בנייה או יבוא-יצוא, מה שמחזיק אחריו שרשרת מזון של אנשים תלויים".



האם אתה מזהה שינוי ברמת הסבלנות של הבנקים לגבי החזרי חובות?



"הבנקים מצד אחד מאוד מאוד עם אצבע על הדופק, מקפידים עם הלקוחות. מצד שני, הם נזהרים מאוד לא לפתוח בתהליך שיוביל לאפקט הדומינו".



כלומר, מי שיש לו חוב גדול יחסית יכול לישון טוב יותר לעומת חייב קטן?



"כיום אף אחד לא יכול לישון בשקט. זה מצב שלא הכרנו ולא היה כדוגמתו".



יניב ומחלקתו טיפלו השנה בכמה תיקי כינוס בולטים. הידוע בהם היה מכירת אוסיף של ארקדי גאידמק. יניב מונה ככונס מטעם בנק מזרחי טפחות, שתבע מגאידמק החזר חוב של 158 מיליון שקל, לאחר שבית המשפט ביטל את מכירת מניות אוסיף לעורך דינו של גאידמק, ד"ר יוסי שגב. יניב ערך הליך התמחרות שבסופו נמכרו המניות לקבוצת ישרס, שבבעלות שלמה אייזנברג, תמורת 135 מיליון שקל.



הופתעת מההכרזה של שגב כי הוא רוכש את המניות של לקוחו גאידמק?



"הופתעתי מאוד. שגב הפתיע אותי פעמיים: פעם אחת כשהודיע שהוא רוכש את המניות ופעם שנייה כשהודיע שהוא חוזר בו מרכישת המניות. לגבי הכרזתו הראשונה, הוא אמר לי ערב קודם שהוא שוקל לעשות זאת".



כמה גופים התעניינו ברכישת מניות אוסיף כשאתה ביצעת את ההתמחרות?



"לפני הליך ההתמחרות עצמו, התעניינו אצלי 12 גופים, בהם גופים רציניים, מטעמי חיסיון אני לא יכול לנקוב בשמות".



בסופו של דבר הוגשו שתי הצעות מגובות בערבות בנקאית: ישרס וחברת ביי שור האמריקאית, שבראשה עומד כפי הנראה איש העסקים החרדי אברהם דן.



בקנטור-אלחנני-טל לא היו פיטורים בזמן האחרון - להיפך.



"למחלקה שעוסקת בחדלות פירעון גייסנו בשנה האחרונה שלושה עורכי דין, ואנחנו ממשיכים לחפש עורכי דין בתחום. קשה למצוא עו"ד בתחום כי הם חייבים להיות מצוינים במשפטים בכלל וגם עם הבנה בדיני קניין, מקרקעין, עבודה וחברות. זה תחום שמקיף הרבה מאוד תחומים".



בשנה האחרונה טיפל יניב בארבעה פרויקטים של חברת חפציבה, שקרסה ב-2007, בבית שמש, חדרה ונתניה. בחודש האחרון אוכלס אחד משני המגדלים בפרויקט חופים בחדרה. יניב העסיק את דניה סיבוס כקבלן להשלמת הפרויקט.



אתה חושב שהעונש שקיבל בועז יונה מוצדק?



"אני לא מחשיב את עצמי מומחה למשפט פלילי. את הנזק שיונה הותיר אחריו קשה מאוד לכמת למונחי עונש פלילי. שמעתי מישהי שאמרה 'הוא קיבל שבע שנים, ואני קיבלתי מאסר עולם'. אם הוא היה מקבל מאסר עולם זה היה מועיל לה? באיזה מובן? קשה מאוד לגשר בין תחושות הנקם לבין העונש. זה בוודאי לא עונש כבד ביחס לכל מה שהוא הותיר אחריו, אבל אני מבין גם את הפרקליטות ובית המשפט שמייחסים חשיבות לכך שנחסך הליך משפטי יקר וארוך מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully