וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר העולמי פוגע בכספי הסיוע למדינות העניות: מנהיגי העולם העשיר נעדרים מועידת דוחא

סוכנויות הידיעות

30.11.2008 / 20:30

בוועידה המתקיימת בדוחא בנוגע לכספי הסיוע היה נשיא צרפת סרקוזי הנציג היחיד של המדינות העשירות



המשבר העולמי עשוי לפגוע משמעותית בתכניות הסיוע למדינות העניות, הזהירו כמה סוכנויות של האו"ם בסוף השבוע. החששות התחזקו כאשר התברר כי מנהיגי המדינות המובילות בתחום הסיוע לעולם השלישי, כמו גם ראשי קרן המטבע העולמית (IMF) והבנק העולמי לא נכחו בועידת הסיוע בדוחא בסוף השבוע. מבין מנהיגי המדינות הגדולות, רק נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, נכח בועידה.



"קיווינו כי המשלחות של המדינות המובילות יקבלו ייצוג יותר הולם, כמובן", אמר מזכ"ל האו"ם באן קי-מון. היעדרם של השחקנים הראשיים בתחום מהוועידה פוגעים בסיכויים להסכמים והתחייבויות משמעותיות למימון סיוע ופיתוח במדינות העניות. "היעדרם של ראשי המדינות מעיד כי המדינות העשירות כלל אינן מעוניינות להתמודד עם הנושא", אמרה סשה בוקרינק, שעמדה בראש המשלחת של ארגון אוקספם בדוחא, לרויטרס. הוועידה תימשך עד ה-2 בדצמבר.



לפי הערכות הבנק העולמי, כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי, 40 מיליון אנשים ברחבי העולם ייגררו למעגל העוני ב-2009. כלכלות מתעוררות צפויות להפסיד 300 מיליארד דולר עד 2010 כתוצאה מההאטה העולמית בצמיחה. אף שהן אינן במוקד המשבר, הן צפויות לחוות אותו על בשרן - בין אם בירידה בכספים, ששולחים הביתה עובדים מחוץ למדינה, או בירידה במחירי הסחורות שהן מייצאות.
האו"ם וסוכנויותיו ביקשו סכום שיא של 7 מיליארד דולר עבור תוכניות סיוע הומניטאריות עבור השנה הקרובה. 1.4 מיליארד אנשים חיים על פחות מ-1.25 דולר ליום.



סרקוזי אמר בוועידה ביום שבת כי המשבר הכלכלי מספק "הזדמנות לשנות את העולם" ולרומם את המדינות המתפתחות מעוניין. "איננו יכולים להמשיך באווירה של 'עסקים כרגיל'", אמר סרקוזי, והזהיר כי אסור למדינות העשירות "להקריב את העניים בניסיון לפתור את משבר הפיננסים".



"על המדינות העשירות להקריב, הרי אנחנו לא מבקשים צדקה", אמר מיגל ד'אסקוטו ברוקמן, נשיא האסיפה הכללית של האו"ם, לרויטרס. "ברחבי העולם אנשים משלמים על ההחלטות השגויות שהתקבלו בשל תאוות הבצע של כמה מהמדינות הכי מפותחות. המדינות העשירות חייבות זאת למדינות העניות יותר", אמר. "משברים עולמיים צריכים להוביל לפתרונות עולמיים", אמר נשיא הנציבות האירופית, חוזה מנואל בארוסו, "ופתרון עולמי דורש את נוכחות כל המדינות, ואת ייצוגן של העשירות, המתעוררות והעניות ביותר".



תכנית המלחמה באיידס של האו"ם, UNAIDS, הזהירה כי מגיפת האיידס עשויה להתפשט בעקבות המשבר, באם ממשלות שכורעות תחת נטל תכניות החירום החדשות יצמצמו את הסכומים המוקצים לסיוע למדינות עניות. ארגוני הסיוע של האו"ם חוששים כי המשבר יספק בידי חלק מהמדינות תירוץ לחזור בהן מהתחייבויות קודמות.



פול דליי, בכיר ב-UNAIDS, אמר כי המשבר מהווה איום לתכניות פיתוח למיניהן, וקרא למדינות העולם לשמור על רמות הסיוע שלהן למרות הקשיים. לדבריו, "במקרה של צמצום הסיוע, אנו צפויים ב-4-5 השנים הקרובות לראות זינוק במקרים החדשים, ונתקשה להרחיב את תכניות הטיפול ואת חלוקת התרופות לחולים החדשים", אמר דליי. לפי הערכות, בסוף 2007 היו 33 מיליון אנשים ברחבי העולם נגועים ב-HIV, מרביתם באפריקה. תכניות המממנות תרופות לנגועים באיידס התרחבו עם השנים, וכעת מספקות תרופות לכמעט 4 מיליון אנשים.



הנרייטה פור, ראש המשלחת האמריקאית בדוחא, הכחישה טענות לפיהן היעדרם של מנהיגי המדינות הגדולות בעולם מונעת התקדמות. "הוועידה מאוד חשובה. שרי הפיתוח והסיוע נמצאים, ואלה האנשים שבסופו של דבר אחראים למימון תכניות הסיוע", אמרה לסוכנות הידיעות AFP.



לפי הערכות, על המדינות העשירות להעביר 140 מיליארד דולר נוספים בשנה עד 2010, רק כדי לעמוד בהתחייבויות הקיימות, עליהן הוחלט בפגישת 8 המדינות המתועשות (G8) ב-2005. אולם לפי דיווחים, כבר לפני פרוץ המשבר לא עמדו מרבית המדינות ביעד זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully