וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום רבעון בבנקים: גביית העמלות עלתה ב-5%

טל לוי

1.12.2008 / 8:20

חמשת הבנקים הגדולים הציגו ברבעון ירידה חדה של 75% ברווח הנקי, למרות גבייה של 3.1 מיליארד שקל בעמלות

ברבעון השלישי של 2008 הציגו חמשת הבנקים הגדולים רווח משותף של 662 מיליון שקל - ירידה של 75% לעומת הרבעון המקביל ב-2007. זאת למרות העובדה שהבנקים גבו בתקופה זו עמלות בסכום משותף של 3.162 מיליארד שקל - עלייה של 4.84% לעומת הרבעון השלישי ב-2007.

בנק מתפרנס מ"מרווח בנקאי": הבנק לווה כסף מהציבור (למשל באמצעות קבלת כסף כפיקדון בנקאי תמורת ריבית) ומלווה אותו בריבית גבוהה יותר לעסקים ולמשקי בית. הרווח של הבנק נגזר מהפער בין הריבית שהוא משלם לבין הריבית שהוא גובה. הכנסות אלה של חמשת הבנקים ירדו ב-17.47% בהשוואה לרבעון השלישי של 2007 והסתכמו ב-5.776 מיליארד שקל.

הרפורמה שהוביל המפקח על הבנקים בתחום העמלות ספגה לא מעט ביקורת, ואולם מעניין לציין שהבנקים אינם מרוצים ממנה. אלא שלמרות כל הטענות שהשמיעו הבנקים בחודשים האחרונים, מתברר שכולם, ללא יוצא מן הכלל, דיווחו על עלייה בהיקף העמלות שנגבו.

שורת הרווח הנקי היא אמנם המוכרת ביותר אולם הפרמטר העיקרי למדידת פעילות הבנקים הוא דווקא "הרווח מפעולות רגילות", כלומר הרווח מפעילותו השוטפת של הבנק (מתן אשראי), ללא רווחים חד-פעמיים או מימוש נכסים. כל הבנקים הגדילו את היקף האשראי לציבור - בהיקף כולל של 8.7% - כלומר, גבוה מקצב הריבוי הטבעי. עם זאת, העלייה הזו מתקזזת עם עלייה בהוצאות ובהפסדים מתחומים אחרים.

נכון להיום, הבנקים יציבים

אחת ההוצאות הגדולות של הבנק היא השכר. ועדי העובדים של הבנקים נחשבים לגופים חזקים ועורכים הסכמי עבודה הכוללים מנגנון עדכון שכר אוטומטי מדי שנה. הרבעון הנוכחי משקף ירידה קלה בהוצאות השכר, אם כי לעתים הסיבה היא בונוסים שחולקו ברבעון המקביל. כמה אנליסטים הזכירו בסקירות האחרונות כי הבנקים נכשלים בצמצום הוצאות השכר.

ומה בדבר היציבות? בנק ישראל והאוצר כבר הצהירו כי הבנקים בישראל יציבים וכי אין חשש לקריסת בנק. המספרים הרשמיים שמציגים הבנקים תומכים בטענה הזו. עם זאת, החשש הגדול הוא מפני העתיד.

הפרמטר העיקרי לבחינת איתנות הבנקים הוא יחס הלימות ההון, המגדיר מהו היקף ההון שיכולים הבנקים לחלק כאשראי מתוך כלל ההון שברשותם. בפיקוח על הבנקים מחייבים את הבנקים לשמור על יחס הלימות של לפחות 9% (ופירוש הדבר כי על כל שקל שיש לבנק, הוא יכול להעניק הלוואות בהיקף של כ-10 שקלים), ואולם המפקח על הבנקים מעוניין לראות את הבנקים מציגים יחס הלימות הון של 12% לפחות.

כל הבנקים (למעט דיסקונט) מציגים יחס הלימות הון גבוה מ-11%, ולאומי אפילו מציג יחס גבוה מ-12%. זהו אינדיקטור לכך שהבנקים אינם משתוללים ומעניקים אשראי באופן זהיר. אגב, יש שיאמרו שמדובר באופן זהיר מדי, שכן בחודשים האחרונים הבנקים מקשיחים את הקריטריונים למתן הלוואות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully