וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי תספורת: תשובה ישלם 217 מיליון שקל

TheMarker

1.12.2008 / 7:21

מאי 2009



>> בעוד כחצי שנה, במאי 2009, יצחק תשובה יהיה זה שירשום את הצ'קים הגדולים: 154 מיליון שקל ועוד 63 מיליון שקל בגין אג"ח ד' וג' של דלק נדל"ן (בהתאמה) - 217 מיליון שקל בסך הכל.



תשובה עשה לפחות שני ניסיונות גלויים לצנן את תפוח האדמה הלוהט שנקרא דלק נדל"ן - אחת החברות הישראליות שספגו את המכה הקשה ביותר ממשבר האשראי: מסוף אוגוסט ועד 23 בנובמבר צלל מחיר האג"ח משתי הסדרות האלה בכשני שלישים. המניעים של תשובה היו ברורים: בסוף יוני 2008 רבצו על דלק נדל"ן חובות פיננסיים שוטפים - כלומר, חובות האמורים להיפרע בתוך שנה - בהיקף של יותר מ-2.6 מיליארד שקל, שמימנו השקעות נדל"ן רבות באחד ממוקדי משבר הנדל"ן העולמי: בריטניה.

הניסיון הראשון בוצע בסוף אוקטובר, כשקבוצת דלק הודיעה כי תחלק את מניות דלק נדל"ן לבעלי המניות בקבוצת דלק, כלומר תנתק את קבוצת דלק עצמה מדלק נדל"ן. כך עשויה להיחסך לא רק פגיעה תדמיתית לתשובה ולקבוצת דלק - שייתכן שהאחזקה בדלק נדל"ן גורמת לירידה מוגזמת במניותיה - כי אם תביעה אפשרית לכך שקבוצת דלק תערוב לחובות דלק נדל"ן, או לפחות תסייע לה.



בעוד צעד זה מתקדם לקראת ביצוע אפשרי, הניסיון השני נחל כישלון חרוץ 24 שעות לאחר שדלק נדל"ן הכריזה עליו. ב-3 בנובמבר הודיעה דלק נדל"ן על הצעה להחליף את סדרות ג' וד' - הסדרות שאמורות להיפרע במאי - בסדרות חדשות. החלפת הסדרות הזו, אם היתה מתקיימת, היתה גורמת לכך שבעלי סדרות אלה היו מקבלים תמורה הקרובה למחירי האג"ח בבורסה - אבל הרבה פחות ממה שהובטח להם בהנפקה.



בעלי האג"ח זעמו על ניסיונו של תשובה להתנער מתשלום חובות וב-4 בנובמבר הודיעה דלק נדל"ן על החלטתה להסיר את ההצעה מסדר היום.



במשך השנים הארוכות שבהן דלק נדל"ן צמחה, הרוויחה, נטלה עוד הלוואות, השקיעה והמשיכה להרוויח, S&P מעלות דירגה את האג"ח שלה בדירוג גבוה: "+A". בסוף ספטמבר הורידה S&P מעלות את הדירוג ל-"-A" עם אופק שלילי - עדיין דירוג גבוה.



במאי, גם חברת ההשקעות גמול, הנשלטת על ידי ליאון רקנאטי, תיאלץ לרשום המחאה שמנה: 145 מיליון שקל בגין אג"ח סדרה 1. גמול נמצאת במצב פיננסי עדין. במחצית הראשונה של 2008 היא צברה הפסדים בהיקף של 102 מיליון שקל, ועקב כך התכווץ הונה העצמי ל-248 מיליון שקל. מכיוון שהיא התחייבה כלפי בנק הפועלים להון עצמי מינימלי של 250 מיליון שקל, הבנק רשאי לדרוש ממנה פירעון מיידי של חוב בהיקף של 27 מיליון שקל, מה שעלול להחמיר את מצבה.



איגרות החוב של גמול אינן מדורגות - לא על ידי S&P מעלות ולא על ידי מידרוג. ייתכן שזהו הסבר חלקי לצלילה במחירה מאז סוף אוגוסט ועד 23 בנובמבר: כמעט שני שלישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully