וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק ההון לא משקר

חגי עמית

1.12.2008 / 7:21

נכון לעכשיו, נראה שהטייקונים באמת לא יחזירו את הכסף



>> "הגעתי אל שוק ההון אחרי פעילות פרטית של 25 שנים. בשבילי שוק ההון הוא ניסוי וטעייה. האג"ח שלנו נסחרת כיום בתשואה של 20%-30% בלי שום הסבר כלכלי, ואני מוצא את עצמי מסתובב בכל העיר ומסביר שאין לי אחות. אני בא למשקיעים, אומר להם, 'הנה המצגת והתשקיף, תגידו לי איפה פיספסתי, איפה לא קיימתי. מה הבעיה, חוץ מזה שאני עובד במינוף די גבוה? שההון העצמי שלי מניף פי 10 מהמאזן שלי? אני יושב איתם רבע שעה ומסביר להם מאיפה המינוף הגבוה - ורואה איך נופל להם האסימון".

מלים אלה נאמרו בתחילת 2008 על ידי לא אחר מאשר אריה פרשקובסקי, בעל השליטה בחברת דיירקט קפיטל - אותה דיירקט קפיטל שהודיעה ביום חמישי האחרון כי לא תוכל לעמוד בתשלום הקרן הקרוב לבעלי האג"ח שלה, והצטרפה לסדרה של מנפיקות אג"ח שנאלצו להודיע למשקיעים שלהן על קשיים בתשלום חובותיהן.



גם בתחילת 2008, עוד לפני שהמפולת בשוק האג"ח הקונצרניות הגיעה לממדיה הנוכחיים, היו בעלי שליטה בחברות ומנפיקי אג"ח רבים שטענו כי תשואות האג"ח שלהם מגלמות כשל שוק - וגם כיום ממשיכים טייקונים רבים בשוק להאשים את מצב השוק בתשואות השמימיות שהשוק מעניק להם.



אבל מצב שוקי ההון והיעדר קונים לאג"ח קונצרניות אינם האחראיים היחידים לחוסר האמון בכך שאנשי העסקים הישראלים יחזירו את הכסף שהם חייבים.



כאשר פרשקובסקי הביט בתימהון על תשואות האג"ח שלו, ולא הבין את חוסר האמון מצד השוק שהן ביטאו בחברת הנדל"ן המזרח-אירופית שלו, הוא לא הפנים את העובדה שמצב השווקים וענף הנדל"ן עשוי להידרדר ולהיכנס לקיפאון ארוך טווח.



כמוהו חלק גדול ממנפיקי האג"ח, הממונפים בחובות של עשרות מיליארדי שקלים, אינם מפנימים את האפשרות שהמצב הנוכחי יימשך - ויהפוך את המינוף הזה להרה אסון. שוק ההון, לעומתם, מתמחר את האג"ח מתוך הנחה שהמצב הנוכחי של חוסר נזילות, ירידת מחירים והאטה כלכלית יימשך גם ב-2009 וב-2010.



למרבית מנפיקי האג"ח, גם אלו שהאג"ח שלהם נסחרות בתשואות דו-ספרתיות, יש אורך נשימה מסוים. הם מחזיקים בקופת מזומנים או נכסים שוטפים שיאפשרו להם להחזיר חובות ב-2009, אבל שוק ההון קורא את המפה כפי שהיא כרגע. נכון להיום הסימנים להתאוששות כלכלית בסוף 2009 עדיין לא הופיעו.



ההנחה כי ההתאוששות תגיע מבוססת בעיקר על כך שמשברים כלכליים הם בני חלוף והבנקים המרכזיים ינקטו מדיניות שתזרז את היציאה מהמשבר, אבל כל עוד התוצאות לא נראות בשטח - השוק מניח כי המשבר יישאר עמנו.



ככל שהמשבר יימשך והמחנק ילווה אותנו יגדל מספר החברות שנגמר להן האוויר, והתשואות הדו-ספרתיות שהוענקו לאגח שלהן יתגלו כמוצדקות - שכן המשקיעים יגלו כי הם הפסידו את כספם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully