וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים נערכים למיתון: 38% מצהירים כי יעברו למותגי מזון זולים

מאת עדי דברת

1.12.2008 / 9:22

על פי סקר נילסן, בישראל מוטרדים מהמצב הכלכלי הרבה פחות מבמדינות אחרות, אך מודאגים הרבה יותר מעמיתיהם בעולם לגבי הביטחון התעסוקתי ■ לדברי הנשאלים, הצעדים העיקריים שהם ינקטו הם לחסוך בהוצאות חשמל וגז (41%), לקצץ בצריכת הבידור מחוץ לבית (40%) ולהוציא פ



ישראל לא רק הולכת לקראת מיתון, היא כבר מצויה בו. כך עולה מסקר חדש שערכה חברת נילסן העולמית בקרב יותר מ-26 אלף נשאלים ב-51 מדינות כולל ישראל. מהסקר, "ביטחון, אמון הצרכנים והידוק החגורה", עולה כי 62% מהנשאלים בישראל סבורים כי כבר כעת ישראל מצויה במיתון. שיעור דומה לממוצע באירופה.



המצב בישראל חיובי לעומת מדינות כמו צרפת, טורקיה, לטוויה ואסטוניה, שם יותר מ-90% מהנשאלים סבורים כי מדינתם כבר במיתון. בפינלנד לעומת זאת פחות מ-20% מהנשאלים חושבים שהמדינה שלהם נמצאת במיתון. בכלל, אזרחי 38 מתוך 51 המדינות שנבדקו הם פסימיים לגבי המצב הכלכלי במדינתם. נמצא גם כי צרכנים במדינות מתפתחות אופטימיים יותר בהשוואה לצרכנים במדינות מפותחות באשר לסיום המיתון ב-12 החודשים הקרובים. הצרכנים בסין, וייטנאם והודו מובילים באמונה כי המדינה תצא מהמיתון בשנה בקרובה. בישראל רק 15% מאמינים שהמצב הכלכלי ישתפר ב-12 החודשים הקרובים, בדומה לארה"ב ובריטניה. הממוצע הגלובלי של כלל המשתתפות בסקר היה 18% שמאמינים שהמצב הכלכלי ישתפר ב-12 החודשים הקרובים.

הסקר בדק גם מהם החששות העיקריים של הנשאלים. החשש העיקרי לחצי השנה הקרובה בעולם הוא המצב הכלכלי (20%). בנוסף לחשש זה, לאנשים מספר דאגות מרכזיות נוספות לחודשים הקרובים: ביטחון תעסוקתי (10%), איזון בין עבודה לחיים הפרטיים (9%) ועליית מחירי החשבונות (חשמל, גז, חימום וכו') והמזון (9% ו-8% בהתאמה).



סוגי החששות השתנו ממדינה למדינה. בעוד שבעולם הדאגה המרכזית היא, כאמור, המצב הכלכלי בישראל הדאגה המרכזית של הנשאלים היא ביטחון תעסוקתי (19%) לעומת 9% בלבד בממוצע הגלובלי. המצב הכלכלי התברג בישראל במקום החמישי בלבד עם 10%. דאגות מרכזיות נוספות בישראל הן האיזון בין העבודה לחיים הפרטיים (13%), חינוך ורווחת הילדים (13%) וחובות (12%). החשש מעליית מחירי המזון קיבל בישראל רק 5% לעומת 9% בממוצע הגלובלי. באופן מפתיע החשש של הישראלים מטרור היה נמוך וקיבל 1% בלבד לעומת 2% בממוצע הגלובלי.



אופסימיזם



בארה"ב הדאגה העיקרית היא המצב הכלכלי (36%) ובמקום השני עליית מחירי הדלק עם 10%. בבריטניה אחד מכל חמישה נשאלים אמר שהדאגה העיקרית שלו היא עליית מחירי החשבונות. בצרפת החשש העיקרי הוא עליית מחירי המזון (16%). הולנד ונורווגיה הן המדינות עם אחוז הצרכנים הגבוה ביותר שאין להם דאגות לחצי שנה הקרובה (11% ו-10% בהתאמה).



האזרח הישראלי אולי אופטימי לגבי מצבו הפיננסי האישי, אך פסימי יחסית לגבי המצב הכללי במדינה, הן מבחינת אפשרויות התעסוקה והן מבחינת האמונה שישראל תצא מהמיתון ב-12 החודשים הקרובים - כך עולה מאינדקס הביטחון של נילסן. האינדקס הוא מדד שמספק אינדיקציה להרגשת הצרכן כלפי המצב הכלכלי הנתון וכן לגבי הכוונות והציפיות העתידיות שלו.



האינדקס מחושב על ידי שלושה גורמים: סיכוי למציאת עבודה ב-12 החודשים הקרובים, הצפי למצב הפיננסי האישי ב-12 החודשים הקרובים והאם זהו הזמן לקנות דברים שרוצים או צריכים. אף שהאינדקס של ישראל ירד בשלוש נקודות בחצי שנה האחרונה, בהשוואה לחצי שנה קודמת שנבדקה, הוא עדיין גבוה יחסית ונמצא ברמתן של מדינות אופטימיות כגון וייטנאם וסין.



מניתוח האינדקס עולה כי ישראל נמצאת בין עשר המדינות המובילות שבהן הצרכנים מאמינים שמצבם הפיננסי ישתפר בשנה הקרובה, וכן שכעת זה זמן טוב לקנות דברים שרוצים או צריכים. לעומת זאת, אזרחי ישראל פחות אופטימיים לגבי אפשרויות התעסוקה העתידיות.



מעט מאוד אזרחים במדינות השונות נותרו אופטימיים בנוגע למצבם הכלכלי האישי והצפי לאפשרויות תעסוקה במדינתם, ולכן נרשמה ירידה באינדקס הביטחון במרבית המדינות מתחילת שנת 2008.



בלי שדרוגים



המשבר הכלכלי גורר צרכנים לצמצם את ההוצאות. מהסקר עולה כי אחד מכל שני בני אדם בעולם יוציא פחות על בגדים חדשים ויחסוך בהוצאות חשמל וגז כדי לא לחרוג ממסגרת התקציב. כמו כן, 47% יקצצו בצריכת הבידור מחוץ לבית ושליש מהצרכנים יקנו מצרכים זולים יותר. גם תחום הטכנולוגיה יכול לצפות לפגיעה ב-2009, שכן 40% מהצרכנים בעולם מתכננים לדחות שדרוגים טכנולוגיים כגון מחשבים וטלפונים נייד בשל מצבם הפיננסי. בישראל פחות משליש ציינו כי ידחו שדרוגים אלו.



לדברי הנשאלים בישראל, הצעדים העיקריים שהם ינקטו הם לחסוך בהוצאות חשמל וגז (41%), לקצץ בצריכת הבידור מחוץ לבית (40%) ולהוציא פחות כסף על קניית בגדים חדשים (37%). לשמחת החברות המחזיקות במותגים פרטיים, ומותגים הנחשבים לזולים יותר, 38% מהנשאלים בישראל סיפרו כי יעברו לצריכת מותגי מזון יותר זולים. בארה"ב לעומת זאת, 67% ציינו שיחסכו בהוצאות חשמל וגז ויותר מ-50% אמרו שיקצצו בצריכת הבידור מחוץ לבית, יקצצו בהזמנת טייק-אוויי, יוציאו פחות על בגדים חדשים וישתמשו פחות במכונית פרטית.



לדברי ניצן הולצברג, סמנכ"ל שיווק ולקוחות בנילסן, "בעולם, כמו בישראל, בעלי המסעדות, בתי הקפה והברים כבר מרגישים את הצמצום ביציאת הצרכנים מהבית למטרות בילוי. עם זאת, הטרנד של 'להישאר בבית' יוצר הזדמנויות לחדשנות בתחום הבידור הביתי, ומעודד פיתוחים בתחום מוצרי המזון והמשקאות, בעיקר במוצרי מזון מוכנים ובמוצרי פרמיום, המיועדים לאירוח בבית". באופן כללי, ניתן לראות כי בישראל מקצצים פחות ושהשיעורים במרבית הפעולות הם נמוכים מהממוצע העולמי. לעומת זאת, בארה"ב, בריטניה וגרמניה מקצצים יותר ונמצאים שם מעל הממוצע במרבית פעולות החיסכון.



נתון מעניין נוסף העולה מהסקר הוא הפער בין שיעור הצרכנים בישראל לשיעור הצרכנים במדינות מערביות אחרות בנושא השימוש ברכב. 34% מהצרכנים בעולם אמרו כי ישתמשו פחות ברכב שלהם. במדינות כמו ארה"ב, ניו זילנד, אוסטרליה, צרפת וגרמניה 40% ומעלה אמרו זאת. בישראל לעומת זאת, רק רבע אמרו שישתמשו פחות במכוניתם. הולצברג ציין, כי נראה שהסיבה העיקרית לכך היא השיעור הגבוה של מכוניות הליסינג בישראל לעומת מדינות מפותחות אחרות, מרחקי הנסיעה הקצרים יחסית ורמת התחבורה הציבורית הנמוכה בהשוואה למדינות מערביות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully