וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתמודדים עם המיתון בעזרת לימודים לתואר שני

הרולד קאופמן

1.12.2008 / 10:46

העצה הטובה ביותר שקיבלתי



>> ניסיוני כמרצה המלמד שנים רבות הוביל אותי לביצועו של מחקר הבוחן כיצד עובדים מנוסים, לרבות מנהלים בכירים ואנשי מקצוע, מתמודדים עם איום הפיטורים והאבטלה. אחת מדרכי ההתמודדות עוברת דרך חזרה ללימודים, לרבות המשך לימודים לתואר שני.

התלמיד הממוצע אותו אני מלמד בארה"ב, הוא בעל תואר ראשון ובעל ניסיון עבודה בתחומי ההנדסה או הנדסת התוכנה, כשמרביתם נמצאים בעיצומה של הקריירה עם נטייה לקבל על עצמם תפקידי ניהול בכירים. מרביתם מעוניינים לקבל תואר שני, שאינו מתבסס רק על פלטפורמה תיאורטית המציגה ידע ניהולי בלבד, אלא תואר שני המעניק כישורים מתאימים שמשלימים ומשפרים את ניסיונם המקצועי והניהולי.



במהלכו של המשבר הכלכלי הקודם בו היתה נתונה ארה"ב, נוכחתי לדעת כי כמות הסטודנטים עלתה משמעותית במרבית הקורסים אותם לימדתי.



מרבית הסטודנטים עבדו במשרה מלאה כשבערב, לאחר יום עבודה מפרך, הם הגיעו ללימודים. מרביתם נרשמו לכמה שיותר קורסים במטרה לסיים את התואר השני במהירות כדי להכין את עצמם לתום המשבר ולתקופה בה מתחילים "לצוד" משרות נחשקות. אחרים, שאיבדו את משרותיהם בגלל המשבר, ראו בלימודיהם השקעה לטווח הארוך.



כל ה"משקיענים" ציפו לתמורה ראויה עבור השקעתם. יש לציין כי התשואה להשקעה הגיעה כמובן בתום לימודיהם וסיומו של המשבר הכלכלי. כשהסטודנטים חזרו לשוק העבודה היה להם ידע עסקי מוגבר ומשופר ביחס למשבר וכישורים שהפכו אותם לבעלי יתרון תחרותי בחיפוש אחר עבודה.



עדיין מוקדם לומר מה יהיו תוצאות המשבר הנוכחי. אמנם, נראה כי החזרה ללימודים לקראת תואר שני שאפיין בעבר את התנהגות הסטודנטים תתרחש שנית, התהיה המרכזית נוגעת בהלוואות הסטודנטים, שבאמצעותן רבים משלמים עבור לימודיהם בארצות הברית.



ההלוואות חיוניות לאלה שהם מחוסרי עבודה. למרבה המזל, הלוואות מסוג זה עדיין יהיו זמינות, מכיוון שתוכנית החירום של ארה"ב כוללת את קנייתן של הלוואות הסטודנטים שניתנות בדרך כלל על ידי הבנקים. זאת, כדי להבטיח שהסטודנטים לא יהיו קורבנותיו של משבר האשראי. בשל המשבר, ממשלת ארה"ב שיפרה ואף הגדילה את מסלולי ההלוואות הישירות שלה לסטודנטים, לפני יישומה של תוכנית החירום.



אשר לסטודנטים הישראלים, נוכחתי לדעת כי חלקם פועלים על פי הדפוס האמריקאי וחלקם אחרת. ישראלים רבים חרדים למצבה של הכלכלה העולמית בשל המשבר הנוכחי והשפעתו על ישראל. מסיבה זו, סטודנטים רבים נרתעים מלהשקיע את חסכונותיהם להמשך הלימודים לתואר השני, הן בשל היעדר ראייה לטווח הארוך, הן בגלל חוסר הרצון לסכן את משאביהם הפיננסיים דרך התפתחותם המקצועית. התנהגות שאינה בהכרח יעילה.



רבים וטובים מהמנהלים הבכירים ביותר בארה"ב למדו כי השקעה בתואר שני במהלכו של משבר כלכלי כדאית ואף תביא דיווידנדים. בשל העובדה שמיתון כלכלי הוא תהליך מעגלי, תחילת הלימודים בשלב זה תעניק יתרון תחרותי לכל אלה שיפנו לחיפוש עבודה באטמוספרה כלכלית חדשה שתיווצר בתום המשבר ואף תציב דרישות חדשות.



-



הכותב הוא מרצה בכיר במכון הפוליטכני של אוניברסיטת ניו יורק והמנהל האקדמי של תוכנית התנהגות ארגונית בשלוחה במכללה למינהל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully