וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרעינים לשבת

טלי חרותי-סובר

1.12.2008 / 11:21

קיצוצי שכר



>> בשבוע האחרון הודיעו מנהליו הבכירים של בנק הפועלים כי יקצצו 10% משכרם. שבועיים קודם הודיע נוחי דנקנר למנהליו, במכתב שהופץ במהירות לכל כלי התקשורת, כי יקצץ 25% משכרו ומשכרם.

בשני המקומות, ראוי לציין, לא מדברים על פיטורים. עדיין. קל ללגלג על הפעולה שעשויה להצטייר כפופוליסטית, כאילו יועץ תקשורת פעיל במיוחד הציע לקבל בעזרתה עוד כמה נקודות מהציבור. הטייקונים ומנהלים בכירים מאוד במשק סופגים תמיד, ובאחרונה במיוחד, קיתונות של ביקורת, והנה ההזדמנות להראות שהם גם הראשונים לשלם. הציניקנים קוראים לקיצוץ "גרעינים לשבת", ומזכירים שאנשים כמו צבי זיו, מנכ"ל בנק הפועלים, שעלות שכרו אך לא מזמן נשקה ל-10 מיליון שקל בשנה בזכות בונוסים למיניהם, לא ימצא את עצמו בעקבות הקיצוץ על ספסל בגינה הציבורית. גם כיסו התפוח של דנקנר לא ממש יינזק.



מחפשי הספינים טוענים כי מדובר בסך הכל בפעולה מקדימה - עובד שמנהלו מקצץ משכרו האישי צריך להתחיל לדאוג, שהרי בעוד רגע יידרש גם הוא לשלם את המחיר. כמו תמיד, הש"ג הוא זה שמשלם הרבה יותר מהגנרל, ואם במקרה זה יקוצץ שכר המנהל ב-10%, עלול שכר הש"ג להיות מקוצץ ב-100%. אל מול הציניות והחיפוש אחר מניעים נסתרים, אפשר לראות גם את הערך שיש לפעולה. נכון, מדובר בערך הצהרתי, אבל הצהרות קובעות דרך, ודרכו של מנהל שמוכן להשתתף בהידוק החגורה אינו זו של המנהל המתחמק. חשוב לזכור שדנקנר או זיו לא היו חייבים לנקוט צעד. תשאלו מנהלים אחרים, אלה שעומדים בראש חברות שמעסיקות אלפי אנשים וגם הם, מפאת שכרם הנוח, לא יזדקקו בקרוב לבית תמחוי.



האם מנכ"ל אמדוקס ויתר על שקל אחד משכרו לפני ששלח 200 איש הביתה? האם מנכ"ל נטפים הודיע על ויתור של אגורה לפני שפיטר 150 איש, חלקם חברי קיבוצים שיתקשו למצוא עבודה אחרת? האם מנכ"ל מודו שגייס 85 מיליון דולר וויתר על 35% מכוח האדם שלו, 88 איש, ויתר גם על חלקיקון משכרו?



בשבוע שעבר פורסם כי אנשי קונגרס אמריקאים התנגדו להענקת תוספות סיוע לתעשיית הרכב, מכיוון שראשיה הגיעו לקונגרס במטוסיהם הפרטיים. עלות כל טיסה (שלוש בסך הכל), כ-20 אלף דולר, גרעינים לשבת אל מול הדרישה ל-20 מיליארד דולר. גם אם היו מוכרות את מטוסיהן הפרטיים (36 מיליון דולר למטוס), לא היו החברות האלה יוצאות ממצוקתן, ובכל זאת - המטוס הפרטי הוא הצהרה.



"אם אתה לא מסוגל לוותר במשהו על נוחיותך הזוהרת, אל תבוא אלינו לבקש כספי מסים של אנשים קשי יום", אמרו אנשי הקונגרס למנכ"לים המדושנים. גם קיצוצי השכר של מנהלי בנק הפועלים לא יצילו את הדו"חות הקשים, אבל להצהרת הנכונות יש ערך. העובד הסביר דורש לראות שבימים קשים, כשהחגורה מתהדקת על כולם, היא קודם כל מתהדקת על מנהליו. כמו שלמדנו בצבא, מפקד טוב באמת הוא זה שקורא "אחרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully