וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום שישי השחור

רותי סיני

2.12.2008 / 7:05

רשת הביטחון



>> מה הקשר בין יום שלישי השחור, יום שישי השחור ורשת הביטחון לפנסיה? התשובה, בשתי מלים - כלכלת שוק.

ביום החמישי האחרון בנובמבר חוגגים האמריקאים את חג ההודיה ולמחרת היום נפתחת באופן רשמי עונת הקניות לקראת חג המולד. חנויות רבות מציינות את היום במבצעים והנחות ונפתחות עם שחר. לתקשורת הזכירה ההתנפלות על מרכזי הקניות את המוני האדם שצבאו בפאניקה על וול סטריט ודלתות הבנקים באותו יום שלישי שחור ב-29', שבו התמוטטה הבורסה.



השנה, יום שישי שאחרי חג ההודיה היה באמת שחור: שומר בסניף וול-מארט נרמס למוות על ידי המון משולהב כשפתח את דלתות החנות בחמש בבוקר. הבהלה לקניות שעלתה בחייו של עובד קשה יום בלונג איילנד היא מוטציה קיצונית ומדאיגה של וירוס כלכלת השוק. למוטציה קוראים צריכת יתר והיא חומר הבעירה שמניע את גלגלי השוק המכונה חופשי.



בסכמה פשטנית מאוד זה נראה כך: החצי המזרחי של כדור הארץ מייצר טריליוני מוצרים שברובם אין צורך, החצי המערבי צורך אותם על אף שאינו צריך אותם, וכדי שיהיה כסף לייצר עוד ועוד מוצרים מיותרים מגייסים מהציבור עוד ועוד כסף באמצעות המכשיר המכונה שוק ההון.



השוק אכן מגייס הון וחלקו מנותב למטרות ראויות, אבל השוק נהפך מזמן מחופשי לפרוע - ולתוכו זרקה ממשלת ישראל, בהשראתו של בנימין נתניהו, עשרות מיליארדי שקלים שאותם חסכו מאות אלפי עובדים ישראלים במהלך חייהם כדי שיקיימו אותם בזקנתם.



כדי לרתום את תמיכת הציבור ההדיוט, מכר להם האוצר שתי בדיות. האחת הפחידה שקרנות הפנסיה עומדות לפשוט את הרגל בשל ניהול גרוע של ההסתדרות, והשנייה הפחידה שלנוכח העלייה בתוחלת החיים, יתקשו קרנות הפנסיה להבטיח לפנסיונרים הכנסה - ולכן חייבים להזרים את הכספים לבורסה ולהגדיל את התשואה על הכסף. כעת ברור עד כמה היו טענות אלה ציניות ושקריות.



למצבן הרעוע של קרנות הפנסיה הוותיקות אין כל קשר לסיפור. יותר מ-90% מכספיהן מושקעים באג"ח ממשלתיות ומוגנים מפני הטלטלה שפוקדת את הבורסה. קרנות אלה נסגרו ב-95' לעמיתים חדשים ותחתן נפתחו הקרנות החדשות. הנוסחה שהגה בזמנו שר האוצר אברהם שוחט ניווטה 70% מכספי החוסכים לאג"ח ממשלתיות שנשאו ריבית שנתית מובטחת של 5.25%, ו-30% הופנו לבורסה. בינואר 2004 הפך נתניהו את היחס ושלח 70% מכספי החוסכים לבורסה.



האם כספי החוסכים אכן הרוויחו יותר בבורסה מאשר באג"ח ממשלתיות? לבקשתה של ברברה סבירסקי ממרכז אדוה, חישב מומחה הפנסיה דן שפרינצק את התשואה הריאלית של הקרנות מינואר 2004 עד סוף אוקטובר השנה. הוא מצא שהתשואה בכל אחת מחמש השנים הללו היתה 0.23% - קרי, המפולת של 2008 מחקה את הרווחים. ומה היה קורה לכספי החוסכים אילו נתניהו היה מותיר על כנו את היחס הקודם, אפילו בריבית מופחתת של 4.48% בשנה על 70% מהכסף? שפרינצק חישב שהתשואה הריאלית לשנה, גם אחרי השפעת המפולת הנוכחית על 30% מכספי החוסכים שאתם היו משקיעים בבורסה, היתה מגיעה ל-4.07%.



העימותים והמריבות על רשת ביטחון, ההבלים על כך שפעם מרוויחים ופעם מפסידים, לכל אלה אין קשר למציאות. לא צריך לפצות את החוסכים על הפסדים. צריך להחזיר את המצב לקדמותו כדי להבטיח לחוסכים תשואה מינימלית ובטוחה על כספיהם. מי שרוצה להמר כדי שאולי ירוויח יותר, יעשה כן. השוק חופשי. אבל עכשיו ברור לחלוטין שהזרמת כספי הפנסיה לבורסה נועדה להיטיב רק עם ספקולנטים ומשקיעים, לא עם חוסכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully