וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היה כאוס בדורנט, ניהול כושל ברמה שאני לא רגיל לראות"

מאת הילה רז ודניאל שמיל

2.12.2008 / 9:28

רו"ח חיים קמיל, שמונה לנאמן של חברת הליסינג דורנט הנמצאת בהקפאת הליכים, מסביר מה גרם לנפילת החברה וכיצד הוא מתכוון למכור אותה למשקיע חדש



>> במבט ראשון, נראה שבחברת הליסינג דורנט העסקים כרגיל. פקידות הקבלה מחייכות, עובדים נמרצים דנים בענייני עבודה ובחנייה ממתינות מכוניות מעוטרות בסמלי החברה. אולי רק דבר חסר בתמונה - שלט "למכירה".

דורנט, שנקלעה למשבר חריף, נמצאת כעת בהקפאת הליכים ובמגעים עם משקיעים שונים, שאולי יחלצו את החברה ממצבה הקשה. אם בחברה לא יצליחו למצוא משקיע, ייפתח הליך של כינוס נכסים ורכוש החברה יימכר כדי לכסות את חובותיה הכבדים - 363 מיליון שקל לנושים המובטחים. רו"ח חיים קמיל, הנאמן שמונה לחברה על ידי בית המשפט, מסביר כי ניהול כושל, אי גביית כספים מלקוחות ומינוף של רווחים עתידיים, הם שהביאו את החברה לחדלות פירעון, עד שנאלצה לבקש את הגנת בית המשפט מפני נושיה הרבים.



קמיל, המגדיר עצמו פסימי מטבעו, מביע אופטימיות לגבי מכירת החברה למשקיע, ובטוח שביכולתו להשיג פתרון. ללקוחות החברה הוא משדר מסר הרגעה ו"עסקים כרגיל", ולהערכתו בתוך כמה שבועות יגיע להסכם עם משקיע שיאפשר את המשך העסקת 50 העובדים הנותרים, לאחר ש-40 מעובדי החברה פוטרו עם כניסתה להקפאת ההליכים.



באיזה מצב מצאת את החברה?



"היתה מידה מסוימת של כאוס. ספקים הפסיקו לתת שירותים לאחר שהחברה לא שילמה להם, וצ'קים חזרו. הדברים החלו לפגוע בחלק מהלקוחות, שמצדם נכנסו למגננה. 'מה הולך להיות אתנו? כן לשלם, לא לשלם. האם האוטו יישאר?'. היינו צריכים להבטיח לספקים שהם יקבל כסף וישפרו את מצבם בשוטף. אם בעבר דורנט נהגה לעבוד על שוטף פלוס 60, פעלתי לשיפור תנאי התשלום מולם, כך שהם ירגישו מספיק נוח לעבוד עמי.



"רוב הנושים הלא מובטחים של החברה הם יבואני רכב. אלה גופים חזקים כלכלית ומתוחכמים, שהבינו שאם בסוף התהליך נצליח, הם יקבלו מתמורת ההצלחה את חובם. נשארו הגופים הקטנים יותר כמו מוסכים וחברות לשירותי דרך, עמם הגענו באחרונה להסדרים נפרדים".



"המטרה הראשונית היא להחזיר את חברה לפעילות תקינה כדי לשמור אותה כעסק חי. כל הפעולות ממוקדות בזה. תוך יומיים, לאחר שיחות אינטנסיוויות עם ספקי החברה, הצלחנו להחזיר את החברה לפעולה. ייצבנו את המערכת במובן שלקוחות מקבלים את אותם שירותים כמו שהם קיבלו בעבר. הדבר מצמצם את האפשרות של לקוחות לא לשלם בשל המצב".



מה היו הסיבות שהביאו את החברה לסף תהום?



"אני יכול לומר שהיה כאן ניהול כושל ברמה שאני לא רגיל לראות. דורנט לוותה ממערכת הבנקאות כספים שנשענו על תקבולים עתידיים של עסקות. בשוק הליסינג מקובל כי הגורם המממן מעמיד לחברה כ-80% ממחיר הרכב. במקרה של דורנט, החברה לוותה כספים גם על סמך ה-20% הנותרים, וכן על סמך הרווחים הצפויים מהעסקות. זה הכניס את החברה לרמת סיכון גבוהה מאוד - היא מתחה את עצמה עד לקצה. בשוק שבו מצב האשראי צומצם מאוד, בייחוד בתחום הליסינג, החברה הגיעה למצב שבו היא צריכה לשלם את הצ'ק הבא ואין מאיפה".



הוגנת מדי עם הלקוחות



בשלב זה קמיל, רואה חשבון רגוע בדרך כלל, יוצא משלוותו. "גיליתי פה סכומי כסף רבים שהחברה זרקה באופן מיותר. גיליתי שדורנט שילמה פרמיות ביטוח מיותרות על כלי רכב שהיא לא החזיקה. עשו ביטוח, מכרו את הרכב והמשיכו לשלם בעבור הביטוח. אני מדבר על סכומים של מיליוני שקלים.



"היה מקרה ששמאי מאחת מחברות הביטוח נתן שמאויות בחסר מובהקות - דבר שבניהול נכון היה מתגלה מיד. כאן לקח זמן לעלות על זה. השמאי הודה בסכום עודף של כ-900 אלף שקל". אם לא די בכך, הרי שנאמנה לסיסמתה ("עולם ליסינג פשוט והוגן"), דורנט היתה הוגנת - אפילו הוגנת מדי עם חלק מלקוחותיה. לדברי קמיל, "היו מקרים שהחברה לא גבתה כספים מלקוחות במשך זמן לא מבוטל. במקרים רבים לא גבו השתתפות עצמית מלקוחות שעשו תאונות".



משבר האשראי והבלימה בשוק הרכב המשומש היו הגלים שכמעט שהטביעו את הספינה הרעועה, כשתזרים המזומנים נפסק כמעט לחלוטין. קמיל מדגיש כי בעיות אלה משותפות לכל חברות הליסינג, "אבל אצל דורנט זה בנוסף לניהול הכושל וגבייה לקויה", הוא מאבחן.



מי שיציע להעסיק יותר עובדים - יועדף



בצי הרכב של דורנט יש כ-4,300 כלי רכב, מתוכם 70 משאיות להשכרה על בסיס יומי. נראה שאחת הבעיות של דורנט היתה קניית מכוניות ממגוון מצומצם של יבואנים - מכוניות שזכו לביקוש קטן מדי בשוק היד שנייה. קמיל מאשר בעניין זה כי דורנט עבדה עם יבואנים שמעט חברות ליסינג עבדו עמם, ורכשה כלי רכב יקרים יחסית לאלה המקובלים בשוק הליסינג הישראלי.



מה כוחות השוק הציעו עד עתה?



"ההתעניינות בחברה מפתיעה לטובה לאור מצב השוק ומצב החברה. יותר מעשרה גורמים, חלקם משוק הליסינג וחלקם מחוצה לו, הביעו בה עניין באופן לא פורמלי. עד היום לא דיברו איתי על מספרים. ייתכן שההצעה תהיה במתכונת של מנגנון מסוים, ולא במספר מוחלט".



קמיל מסרב להתייחס לשמות מציעים רציניים שהיו עמו במגע, מאחר שהוא פועל כנאמן מטעם בית המשפט, וראשית עליו ליידע את בית המשפט בכל עניין קריטי לחברה. החברה ניהלה באחרונה מגעים עם גורמים שונים לגבי רכישת החברה, וביניהם איציק תורג'מן (מנכ"ל אלבר לשעבר), אמפא ליס, קל אוטו ומשפחת בליליוס.



האם המגעים האלה נמשכים?



"אף אחד לא הודיע שהוא לא מעוניין".



קמיל מציין כי בעוד כשבועיים אמור להסתיים הליך הגשת ההצעות לרכישת החברה. הערבות שעל המציע להפקיד תהיה 5 מיליון שקל. "מי שישים את הערבות הוא רציני", פוסק קמיל, ומוסיף כי גורם שיציע להעסיק יותר עובדים יועדף ועמדת הנושים, ובהם הבנקים, תשפיע גם היא.



קמיל מסרב להתייחס להשפעת המשבר בדורנט על חברות ליסינג אחרות וגדולות יותר, אך בבקשה להקפאת החברה הביעה חשש כי נפילתה תשפיע על שוק הליסינג כולו. בכירים בענף מציינים כי מאז המשבר של דורנט, הקשיחו הבנקים את עמדותיהם, ובמרבית המקרים אינם מוכנים להגדיל מסגרות אשראי בעבור חברות הליסינג.



היו לך איזה שהם מגעים עם בעלי השליטה? האם הם יזרימו כסף לחברה כפי שהורה בית המשפט?



"בית המשפט הטיל עלי להתייחס להזרמת הכספים על ידי בעלי השליטה. אנחנו במגעים עם בעלי השליטה, ואני לא יכול להתייחס לעניין לפני שאיידע את בית המשפט בעניין. אני לא מעריך שלא תהיה התייחסות לבקשת בית המשפט".



קמיל מציין כי תזרים המזומנים של החברה חיובי כרגע, לאחר שצו הקפאת ההליכים עצר את גביית חובות העבר. לדבריו, החברה גובה בכל חודש 12 מיליון שקל. "למרות שהחברה בקשיים, כרגע אין צורך בכסף", הוא אומר, ורומז כי הזרמת הכסף עדיין לא בוצעה. "אם הייתי צריך והייתי צועק - אולי היו מעבירים".



מתי יוחלט אם החברה תימכר או תגיע לכינוס נכסים?



"אני לא רוצה לעסוק באפשרות שהחברה לא תימכר. זה דיון היפותטי. אני רוצה לעסוק במה שיקרה - מציאת רוכש".



עו"ד אביחי ורדי, המייצג את דורנט, אומר כי למיטב הבנתו מעבר לסוגיות שהעלה קמיל, אי אפשר להתעלם מהמצב בשוק. "באוגוסט-אוקטובר היתה נפילה גדולה ביותר בפעילות הליסינג של החברה, דבר שהוביל לקשיים משמעותיים בתזרים המזומנים של החברה. אם בעבר רכב לאחר תקופת הליסינג המתין בעבר 30 יום עד שנמכר, כיום מדברים על יותר מ-100 יום עד למכירה. בנוסף, קיימת ירידה משמעותית במחירי מכוניות החוזרות מליסינג, דבר שהוביל למכה קשה מאוד בפעילות החברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully