וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלות מחשוב הבחירות בישראל: עד 100 מיליון שקל

מאת פז וייסמן ואור הירשאוגה

2.12.2008 / 9:10

אזרחים אמריקאים יכולים להצביע בכל קלפי בזכות מערכות ההצבעה הממוחשבות, אך יישום השיטה בישראל מעורר חששות מפני סיכוני אבטחה. ראש תחום ממשל זמין, בועז דולב, מעריך כי בתוך כשנתיים יושלם המהלך לגיבוש מערכת בחירות ממוחשבות בישראל. השיטה תעמוד למבחן בפריימריז הק



>> המשפט "עזרו לאזרחי ארה"ב להצביע" אינו רק סיסמה קליטה. זהו שמו של התיקון לחוק שהעביר בית המחוקקים האמריקאי ב-2002. לפי תיקון זה, מחויבת כל מדינה בארה"ב להתקין מערכת ממוחשבת שתכיל את ספר הבוחרים המלא של המדינה, מידע שיהיה זמין בכל עמדת הצבעה. משמעותו של החוק היא ביטולו של הצורך של כל בוחר להגיע לקלפי הקרוב למקום הרישום שלו בתיעוד הממשלתי. מאז הבחירות ב-2004, אזרחי ארה"ב אינם צריכים עוד להטריח את עצמם ביום הבחירות עד למחוז שבו נרשמו כבוחרים כדי לשלשל פתק לקלפי. הם יכולים להצביע בכל קלפי במדינה שלהם.



ומה בישראל? משרד הפנים וועדת הבחירות בוחנים זה זמן רב את האפשרות לקיים בחירות ממוחשבות ברמה המקומית וברמה הארצית. בסבב השני של הבחירות למועצות המקומיות, הוציאה ועדת הבחירות המרכזית מכרז לביצוען של בחירות ממוחשבות בכמה מועצות. אם תהליך כזה ייצא לפועל, הוא ייחשב כפיילוט להרחבת הפרישה של הליך הבחירה הממוחשב. גם אם הפיילוט יצליח, תידרש פעילות חקיקתית לפני שתהיה אפשרות לביצוען של בחירות ממוחשבות בפרישה רחבה בישראל.

במהלך מושב הכנסת הנוכחי, פעל משרד המשפטים לגיבוש הצעת חוק להתאמת תקנון הבחירות לבחירות ממוחשבות. הצעת חוק זו תועלה להצבעה בקריאה ראשונה במושב הכנסת הבא. עם זאת, לדבריו של דולב, הליך גיבוש החוק נמשך זמן רב והחוק לא הועלה להצבעה עד לפיזורה של הכנסת. "הרעיון הבסיסי הוא לבצע פיילוט קטן ולהעמיד את הנושא לדיון ציבורי. בחירות ממוחשבות הן עניין מורכב", אמר דולב. "כך, למשל, יש התנגדות רבה בגופים האקדמיים לעניין. העניין דורש בירור ודיון ציבורי מעמיקים, שכן הוא נוגע למקור הלגיטימציה של השלטון ולאמון של הציבור בשלטון. תהליך שכזה יימשך בין שנה לשנתיים".



גדי אריאל, מנכ"ל מפלגת הליכוד, ציין כי הוא רואה בבחירות ממוחשבות לראשות הממשלה הליך נדרש וחיובי. "בחירות ממוחשבות משלבות חיסכון מקסימלי עם הצלחה מקסימלית", ציין אריאל. "דווקא בבחירות לכנסת ניתן לחסוך כסף רב בבחירות ממוחשבות - שכן ניתן להכניס קלפיות למקומות העבודה וכך לבטל את יום החופש. כמו כן, אני משוכנע כי מחשובו של ספר הבוחרים, שיאפשר את ניתוקו של בוחר מקלפי מרוחקת, יעלה את שיעורי ההצבעה".



פריימריז ללא סקרים



שלא כמו בכנסת, בשלוש מפלגות גדולות - הליכוד, קדימה ומפלגת העבודה - בחרו השנה לאמץ שיטות ממוחשבות לניהול הפריימריז. הבוחר יקיש את הצבעתו על מסכי מחשב, ואלה יוזנו ישירות למערכת ויעודכנו באופן מיידי. מהלך שכזה מבטל את הצורך בסקרים, כי תוצאות האמת נגישות לכל בכל רגע.



רונן בנבניסטי, מחברת מלם-תים שנבחרה על ידי מפלגות הליכוד וקדימה לביצוע הבחירות, מציין כי תוצאות הבחירות במרכז הליכוד יועברו באופן שוטף ממרכז השרתים של מלם-תים אל מרכז העיתונאים שיוקם בגני התערוכה. לדבריו, רשת התחנות הממוחשבות בבחירות לכל מפלגה תורכב מכ-250 תחנות הצבעה שישרתו כ-100 אלף בוחרים. השימוש באמצעים ממוחשבים בבחירות לפריימריז אינו דבר חדש בנוף הפוליטי הישראלי. מרצ כבר עשתה זאת בעבר וכך גם מרכז הליכוד וההסתדרות.



שלושת שלבי המחשוב



השימוש במינוח "בחירות ממוחשבות" יכול להטעות. קיימות שלוש דרגות שונות בהן יכולות בחירות להיות ממוחשבות.



1 מחשובו של פנקס הבוחרים. משמעותו של יישום שלב זה היא שאת דפי ספר הבוחרים המסורתי שעל שולחנה של ועדת הקלפי, מחליף מחשב המכיל מידע על כל בוחר. שלב זה נראה אולי טריוויאלי, אך השינוי שהוא מייצג הוא כנראה המהותי ביותר. שימוש בספר בוחרים ממוחשב מאפשר לבוחר להצביע בכל קלפי, מבלי שיצטרך להגיע לקלפיות מרוחקות. המחשוב אף מונע הצבעות כפולות, בשל העדכון המיידי של ההצבעה בכל קלפי.



2 עדכונם של מרכזי ההצבעה בהליך ממוחשב. העדכון נעשה לאחר סיום תהליך ספירת הקולות הידני. משמעותו של יישום שלב זה הוא צמצומו המשמעותי של פרק הזמן בו ממתינים לתוצאות הבחירות, שנבע מן הכורח בהגעתו הפיסית של מנהל הקלפי למרכז ההצבעה האזורי. שלב מחשוב זה אף מונע זיופים ותקלות שיכולות להיווצר לאחר סיום ההצבעה - כמו למשל זיוף הצבעות על ידי ראשי קלפיות, המצביעים בשמם של בוחרים שלא הגיעו לקלפי.



3 יישום מלא של בחירות ממוחשבות. ברמת יישום זו מצביעים הבוחרים, שנרשמו בפנקס בוחרים ממוחשב, בתחנות הצבעה ממוחשבות. הצבעתם נרשמת מיידית ומועברת לשרתי ספירת הקולות המרכזיים. שרתים אלה יכולים להעביר בכל רגע את התוצאות המשוקללות לידי התקשורת, המדווחת על הבחירות. תוצאות זמן האמת שמסופקות ברמת מחשוב זו יכולות למנוע הטיית סקרים.



במפלגת הליכוד מסבירים כי היתרונות של בחירות דיגיטליות בפריימריז טמונים בניהול יום הבחירות. למשל, המערכת הממוחשבת לא מאפשרת לבוחרים לשלוח טפסים שאינם תקינים. באופן כזה מצטמצם באופן ניכר מניין הקולות הפסולים. יתרון נוסף של הבחירות הממוחשבות, מעבר לביטול הצורך בהגעה לקלפי מסוימת ובשיפור זמינותן של התוצאות, טמון בדיוק המוגבר בספירת הקולות.



האפשרות לכשלי אבטחה גדלה



ליתרונות המרובים של בחירות ממוחשבות נלוות דאגות חדשות. התקשורת בארה"ב מציינת חדשות לבקרים מחקרים שונים שתוצאותיהם מצביעות על כשלי אבטחה של הבחירות הממוחשבות, הנובעים מהאוטומציה של התהליך.



רוב המחקרים הללו נוגעים לקלות הפריצה לתחנות הממוחשבות להצבעה וליכולת לשתול בהן וירוסים. בבחירות האחרונות בארה"ב דווח על מספר עצום של תקלות שנגעו לאימותן של מערכות ההצבעה. דאגות כאלה לא פסחו גם על ממשלות באירופה: בהולנד, למשל, בחרה הממשלה לבטל מהלך למחשובן של הבחירות במדינה.



השארת עדות פיסית המתעדת את ביצועה של פעולת ההצבעה היא אחד ההיבטים המרכזיים הנוגעים לאבטחתן של מערכות ההצבעה בארה"ב. לפי חוזר שהוציאה ממשלת ארה"ב, מערכות הצבעה ממוחשבות לא ייחשבו תקניות אם הן אינן מייצרות שריד פיסי שכזה - שבמקרים רבים מקבל את מימושו בפתקית קטנה, מעין קבלה, שנותרת בידיו של הבוחר.



במפלגת העבודה בחרו שלא ליישם את הצעתו של המחוקק האמריקאי. הפריימריז הקרובים של המפלגה יהיו ממוחשבים באופן מלא - הם יכללו ספר בוחרים ממוחשב ותחנות הצבעה ממוחשבות. מניין הקולות ייערך בחדר שרתים מרוכז ולא בוועדות קלפי. תחנות ההצבעה, אותן תספק חברת טלדור למפלגת עבודה, לא ייתנו למצביעים קבלות על ההצבעה. המערכות שיופעלו בבחירות לקדימה ולליכוד, לעומת זאת, יכללו מערך להנפקתן של תעודות אישור הצבעה.



כשלי אבטחה אפשריים אינם נוגעים רק להנפקתן של תעודות אישור מסוג זה. בראיון ל-TheMarker IT ציין דולב כי "מערך אבטחת המידע של ממשל זמין זיהה כשלים בנושא אבטחת המידע בפריימריז הממוחשבים". בעיות אלה יכולות לנבוע מאותו המקור המאפשר דיווח על תוצאות בזמן אמת.



כוח העבודה הנדרש לא יקטן



החיבור של תחנות ההצבעה השונות לשרתים מרכזיים יוצר מצב שבו שינוי תוצאות הבחירות אינו דורש השתלטות אלקטרונית על כל תחנה ותחנה: מכיוון שסיכום הקולות מבוצע בשרתים המרכזיים, השתלטות על אחד מאלה מאפשרת שינוי דרסטי של תוצאות הבחירות. דולב אמר כי תחום ממשל זמין העלה הצעות לשילובן של בחירות ממוחשבות בבחירות למועצות מקומיות, לרשויות אזוריות ובהמשך אולי אף לבחירות הארציות. לפי הצעות אלה, יופעלו תחנות המנותקות משרתים מרכזיים, שיילקחו בסוף היום לנקודת ריכוז.



בתגובה על החששות, ציין בנבנסיטי כי מאז ומעולם שכרו המפלגות את שירותיהן של חברות בתחום אבטחת מידע, כדי לפקח על הגופים האמונים על ביצוען של הבחירות הממוחשבות. "רק אתמול הוצמד אלי מלווה שמינה השופט גרוס, שהוא הבקר מטעם הליכוד", הוסיף בנבניסטי.



סוגייה נוספת שכרוכה במחשובן של בחירות נוגעת לעלותן. עלות הבחירות הממוחשבות בקדימה ובליכוד, הכוללות 250 עמדות הצבעה וכ-100 אלף בוחרים, מגיעה לכ-3 מיליון שקל. מפלגת העבודה תקיים בחירות פנימיות שבהן יוכלו להצביע 59 אלף חברים בכ-250 עמדות.



בחירות אלה יהיו פחות מאובטחות, עלותן נמוכה יותר ונעה בין מיליון שקל ל-2 מיליון שקל. עלותן של בחירות ממוחשבות ארציות, הכוללות כ-8,000 עמדות קלפי וכ-4.5 מיליון בוחרים, יכולה לפיכך להגיע לטווח מחירים שנע בין 40 מיליון שקל ל-100 מיליון שקל. לשם השוואה, ארגון בחירות לוגיסטיות לא ממוחשבות עולה לחברת המחשוב כ-7 מיליון שקל.



אפשר לטעון כי פרישתה של מערכת ממוחשבת תקטין את עלות כוח העבודה המועסק בבחירות. בנבניסטי אמר כי לא זה המצב. "גם במערכת בחירות ממוחשבת חייבת להיות ועדת קלפי, וצריך להיות מי שייתן סיוע טכני. מחשוב ההצבעה לא חוסך בכוח אדם, אלא באספקטים אחרים: קלפיות לא נעלמות, ההצבעה מאפשרת חשאיות וגם זיהוי חד משמעי, אך מבחינת כוח אדם אין להן כל יתרון", הוא ציין.



תפיסה זו עומדת בניגוד לדעתם של נציגי המפלגות שבחרו להשתמש השנה בשיטת בחירות ממוחשבת.



ליאור רוטברט, דובר מפלגת העבודה, ציין כי "הבחירות הממוחשבות זולות יותר למשלם המסים ולמפלגה. נחסכת הלוגיסטיקה הכרוכה בהעברת קלפיות למרכזי מנייה". בנוסף, ציין רוטברט כי "מעבר לחיסכון הכלכלי לבוחרים, גם המפלגה חוסכת - למשל, בכוח באדם הדרוש, המונה בין היתר משגיחים, סופרי קולות, נהגים ומאבטחים".



חבר הכנסת איתן כבל, המשמש כסגן יו"ר הבחירות לפריימריז במפלגת העבודה, מחזק את דעתו של רוטברט. בראיון ל-TheMarker ציין כבל כי "החיסכון למפלגה בהליך הבחירות הממוחשב מגיע ליותר מ-200 אלף שקל בהשוואה לפריימריז הקודמים, ואפשר להגיע לחיסכון גדול אף יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully