וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ומי לא נותן תמריצים כלכליים? גרמניה

רויטרס

2.12.2008 / 9:28

בניגוד לארה"ב, רוב מדינות אירופה, יפאן וסין - גרמניה מסרבת להצטרף למדינות המעניקות תמריצים פיסקליים, שכלכלנים טוענים כי הם חיוניים לבלימת המשבר הכלכלי העולמי



>> המיתון מרחיב את אחיזתו בעולם, וקשה כבר לעקוב אחר מאות מיליארדי הדולרים שממשלות שופכות או מבטיחות לשפוך כדי לבלום את המשבר. עם העלייה באבטלה וזעקות העזרה של תעשיית הרכב, ממשלות ואשינגטון, בייג'ין, טוקיו ורוב אירופה מסכימות על דבר אחד - תמריצים פיסקליים דחופים נדרשים כדי לתמוך בביקוש המקומי ולהגבלת הנזק.



מדהים לגלות, אם כך, שגרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באירופה, לא משתכנעת מטיעון זה. היא מסרבת ללכת אחר העדר ולהגדיל את הוצאותיה לאחר שנים שהשקיעה באיזונם מחדש של כספי הציבור.

עם זאת, העובדה כי הבנק המרכזי של אירופה מתכוון להוריד את הריבית בשיעור חד השבוע, כפי שיעשה בוודאי הבנק המרכזי של בריטניה, ממחישה את חומרת ההידרדרות. עם כניסת רוב העולם המתועש למיתון, כלכלנים מאמינים כי זה הזמן להוציא את התותחים הפיסקליים ולהפעילם לצד הנשק המוניטרי - ולא רק בעולם המתועש. "ברור כי גם במדינות ה-OECD וגם בשווקים המתעוררים נדרש תמריץ משמעותי", אמר טורסטן סלוק, כלכלן מדויטשה בנק בניו יורק.



סין הציגה חבילת תמריצים בשווי 4 טריליון יואן (586 מיליארד דולר). טוקיו מתכננת תמריצים בשווי של 5 טריליון ין (53 מיליארד דולר), אם כי התקציב יוגש לפרלמנט רק בתחילת 2009. ואשינגטון הוציאה או התחייבה להוציא טריליוני דולרים, ועתידה להגיש חבילת תמריצים גדולה נוספת - שלהערכת כלכלנים תתוקצב ביותר מ-400 מיליארד דולר - מיד כשהנשיא הנבחר ברק אובמה ייכנס לתפקיד בינואר. הנציבות האירופית הציגה תוכנית לחבילת תמריצים של 200 מיליארד יורו, השקולה ל-1.5% מהתמ"ג.



סירובה של גרמניה להצטרף לגל התמריצים מעוררת תהיות, ומטילה צל על החבילה האירופית שתעמוד לדיון השבוע בפגישה של שרי האוצר ותוגש לאישור מנהיגי האיחוד האירופי באמצע דצמבר. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אומרת כי אינה רוצה להצטרף ל"מרוץ למיליארדים". דבריה מעוררים חששות בקרב ממשלות אחרות באירופה, אומרים בכירים בבירות היבשת, וגם בקרב כלכלנים.



"סירוב גרמניה להטיל את כובד הממשלה במאבק במיתון הגלובלי מעיד על היעדר חזון, היעדר מנהיגות וניסיון לתפוס טרמפ על אחרים. אם מדינות אחרות ינהגו כמו גרמניה, הם ידונו את הכלכלה העולמית לשפל כלכלי קשה", אומר מרקו אנונזיאטה, כלכלן בכיר באוניקרדיט. ג'ים אוניל, כלכלן ראשי בגולדמן סאקס, מציין כי הצריכה המקומית בגרמניה, שכלכלתה מונעת בעיקר מיצוא, כמעט שלא צמחה ב-20 השנה שמאז נפילת חומת ברלין - וזהו דבר שיש לשנותו.



הכלכלה הגדולה באירופה צריכה לעשות לעצמה ולעולם טובה על ידי העלאת שכר, הפחתת המע"מ ותמיכה בצריכה הפרטית, טען אוניל במאמר ב"פייננשל טיימס" הלונדוני.



חייבים לעשות משהו כשהאבטלה עולה



ברלין תקבל הזדמנות להסביר את עמדתה בפגישה שמתקיימת היום בין שרי האוצר של האיחוד האירופי, הדנים בשאלות הנוגעות לחבילת התמריצים האירופית. צרפת מתכננת להכריז ביום חמישי על חלקה בחבילה. ראש ממשלת איטליה הכריז ביום שישי על תמריצים בהיקף של 80 מיליארד יורו. לונדון כבר הכריזה על תוכנית השווה 20 מיליארד ליש"ט (31 מיליארד דולר).



כלכלנים רבים מאמינים כי המספרים שיוכרזו יהיו תערובת של הזרמת כספים חדשה ומיחזור התחייבויות קיימות, כך שיהיה קשה להעריך את שווי המהלך.



בכל מקרה, חייבים לעשות משהו בעת שהאבטלה חוזרת לעלות ועלולה לזנק לרמות גבוהות. נתונים שנמסרו בשבוע שעבר הראו כי האבטלה באירופה עלתה באוקטובר מ-7.6% (בספטמבר) ל-7.7% ומספרים קשים יותר צפויים להתפרסם ביום שישי בארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully