וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרור מאיים על העתיד הכלכלי של הודו

מאת הת'ר טימונס וקית בראדשר

2.12.2008 / 9:28

ההאטה בשל המשבר העולמי הורגשה במומבאי כבר לפני כמה חודשים, אך ההודים אינם חוששים מהשפעה לטווח ארוך של מתקפת הטרור האחרונה. "גם אחרי ה-11 בספטמבר שמרה ניו יורק על מעמדה כמרכז הפיננסי העיקרי של העולם כולו", אמר נשיא חברת המחקר קופל פרטנרס



ניו יורק טיימס



>> התקפות הטרור במומבאי בהודו, לא הרחק מהרובע הפיננסי שלה, צפויות להעיב על עתידה הכלכלי העגום גם כך של הודו, ולבלום תוכניות להפוך את העיר למרכז פיננסי אזורי - כך מעריכים כלכלנים ומשקיעים בעולם.

כלכלת הודו כבר החלה לרשום האטה ניכרת, בשל משבר האשראי העולמי והיחלשות הרופי. מדד המניות המרכזי של המדינה, סנסקס, נחתך במחצית מאז ינואר לאחר שמשקיעים זרים משכו מיליארדי דולרים מהמדינה. שוקי נדל"ן ברחבי הודו אף הם הולכים ומצטננים.



כעת, משקיעים זרים ומנהלי עסקים, שעמדו מאחורי הצמיחה החדה שנרשמה בהודו בשלוש השנים האחרונות, צפויים לנהוג בזהירות רבה אף יותר בכל הקשור להשקעות בהודו, לפחות בטווח הקצר - כך העריכו אנליסטים. חברות ומנהלים מקומיים, שכבר חתכו את תחזיות הצמיחה, עלולים לחתוך אותן שוב.



"כמובן שצפויים כמה עיכובים בעקבות ההתקפות", העריך המנהל במשותף של חברת המחקר הפיננסי פירסט גלובל, היטש קוולקר. עוד לפני המתקפות העריכה פירסט גלובל כי הצמיחה הכלכלית של הודו צפויה להאט לכ-6% ב-2009 ולפחות מ-4% ב-2010.



ההתקפות, שגרמו למותם של יותר מ-170 בני אדם, התמקדו באזרחים זרים. טרוריסטים חמושים הצליחו להתגבר על מערך האבטחה של שניים מהמלונות היוקרתיים ביותר בהודו, ולצבא נדרשו ההודי כמה ימים להתגבר על ההתנגדות. עקב כך, עלו שאלות לגבי מידת הביטחון במקומות היוקרתיים ביותר במדינה.



ייתכן שיידרש זמן בטרם המלונות טאג' ואוברוי, שנחשבו בעבר למשכן הקבוע של מנהלי עסקים, ישובו להיות מקום שבו עושים עסקים. "קשה יהיה להרגיש בנוח להתארח או לקיים פגישות בטאג' או באוברוי, לפחות בעתיד הקרוב", אמר נשיא חברת המחקר קופל פרטנרס, ג'ואל פרלמן.



מרכז פיננסי ליד שכונות עוני



בכירים במשרד האוצר ההודי ובבורסת המניות שלה מדברים זה זמן רב על הפוטנציאל של מומבאי להפוך למרכז פיננסי בינלאומי גדול, אולם מחוץ להודו רבים הטילו בכך ספק. בגורדי השחקים בצפון מומבאי נמצאים משרדיהם של כמה מהבנקים הגדולים בעולם, ולא הרחק משם נמצאות שכונות עוני. קיים מחסור במגורים למנהלי עסקים, ושירותים בסיסיים כמו תחבורה ציבורית עמוסים מדי או לא נוחים לשימוש.



המשבר הפיננסי הבינלאומי, לצד התגברות החששות מפני טרור, עלולים לגרור עיכובים בתוכניות להמשך צמיחת מומבאי למשך שנים.



ענף התיירות, שבו מועסקים 20 מיליון בני אדם בהודו, צפוי ללא ספק לרשום האטה, לפחות זמנית. "תיירים נוטים להיות קפריזים וחששנים", אמר מתיו ברוקס, ראש מחלקת ניתוח מגזרים בחברת המחקר ביזנס מוניטור אינטרנשיונל, המתמחה בשווקים מתעוררים.



למרות שהודו התבססה בשנים האחרונות ככוח כלכלי, פוליטי ותרבותי מוביל, נרשמה במקביל התגברות בהיקף התקפות הטרור בה. מינואר 2004 נהרגו בהודו בהתקפות טרור יותר אנשים מבכל מדינה אחרת, למעט עיראק - כך לפי נתוני חברת הייעוץ פוליטיקל אנד אקונומיק ריסק.



קמאל נאת, שר המסחר והתעשייה של הודו, אמר כי הוא אינו מעריך שלהתקפות תהיה השפעה מתמשכת על כלכלת הודו, משום שלדבריו, משקיעים בינלאומיים כבר השלימו עם העובדה שקיימת סכנה מסוימת למתקפות טרור כמעט בכל מקום בעולם. אחרים לא בהכרח שותפים לדעתו. "במצב שבו טרור נהפך לתופעה מתמשכת במקום מסוים, מדובר בבעיה חמורה יותר", אמר ברוקס.



אין ספק שהממשלה תנסה לשכנע את מנהלי חברות התוכנה, הבנקאים ואנשי עסקים אחרים שהודו נותרה מקום בטוח ואטרקטיווי לעשות עסקים. "אנחנו הולכים להבטיח לאנשים שמדובר במקרה חריג ביותר ולא בתופעה רגילה", אמר נאת. "הממשלה מתייחסת לכך בכל הרצינות".



אנשים רבים השוו את ההתקפות במומבאי להתקפות על מרכז הסחר העולמי בארה"ב ב-2001. ככלות הכל, אמר פרלמן, "גם אחרי ההתקפות שמרה ניו יורק על מעמדה כמרכז הפיננסי העיקרי של צפון אמריקה ושל העולם כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully