וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחברות טוענים: כ-30% מהלקוחות רוצים דואר זבל

מאת מעיין כהן

2.12.2008 / 9:28

"אני לא מאמין שבעקבות חוק ה'אנטי-ספאם' יהיה גל של תביעות נגד מפרסמים", העריך עו"ד דן חי, יו"ר הוועדה להגנת הפרטיות בלשכת עורכי הדין



>> מהו שיעור הגולשים באינטרנט שמעוניינים לקבל דיוורים ישירים במייל מחברות מסחריות? רוב הגופים המסחריים שנשאלו על כך אתמול סירבו לחשוף את הנתונים, אך אלה שמסרו נתונים טוענים כי מדובר בינתיים בשיעור נמוך יחסית.



בימים האחרונים, עם כניסתו לתוקף של התיקון לחוק התקשורת למניעת הפצת דואר זבל, שלחו חברות רבות התראות למנויים, בהן ביקשו את הסכמת הגולש להמשיך לקבל פרסומים או התראות, גם אם נרשם בעבר לאתר. עוד קובע החוק, שנכנס לתוקף אתמול, כי נמענים שקיבלו הודעות פרסומיות ללא הסכמתם יוכלו לתבוע את שולח הדואר בסכום של עד 1,000 שקל ללא הוכחת נזק.

יורם רוזנבאום, בעלים ומנכ"ל משותף של לופה - אתר להדפסת תמונות בספר אישי אונליין - אומר כי כ-30% מכלל הגולשים שהתבקשו לאשר את המשך קבלת הדיוורים השיבו בחיוב. עם זאת, הוא מבדיל בין גולשים שרק הורידו את התוכנה של לופה, לבין כאלה שכבר רכשו את המוצר. לדבריו, מבין האחרונים שיעור המאשרים את המשך קבלת הדואר הוא 80%.



"לדעתי, החוק הזה בילבל הרבה אנשים", אומר רוזנבאום. "כל מי ששולח דואר אלקטרוני חשוד כספאמר, על אף שאלה המקבלים ממני הודעות נרשמו אצלי באתר".



שיעור דומה של 30%-40% מאשרים דווח גם מאתר לוח הדירות הומלס. פז דרור, מייסד האתר, מבדיל גם הוא בין שני סוגי גולשים: "אלה שחיים אצלנו באתר ואלה שחיו פעם. מבין אלה שחיים באתר ומחפשים דירות, הרוב המכריע אישר להמשיך לקבל דיוורים".



ממפעל הפיס נמסר כי שיעור המסכימים להיכלל ברשימת התפוצה הוא 45%. חברות אחרות מסרו כי עדיין לא עיבדו את הנתונים ויחלוף לפחות שבוע עד שיוכלו לדעת כמה גולשים הביעו את הסכמתם.



רוזנבאום מעריך כי "לא כל הלקוחות היו זמינים להגיב למייל, או ידעו מה הם בדיוק אמורים לעשות. לכן, רק בעתיד אוכל לדעת את המספר המדויק. בסך הכל אנחנו מברכים על החוק. אמנם הצטמצמה לנו רשימת הדיוור, אבל כעת הקהל ממוקד. מצד שני, אני בטוח שהחוק הזה ישתנה מתישהו, כי הוא גורף מדי".



הדרכים האפורות



"אני לא מאמין שבעקבות חוק האנטי-ספאם תביעות נגד מפרסמים ייהפכו לתופעה", העריך אתמול עו"ד דן חי, יו"ר הוועדה להגנת הפרטיות בלשכת עורכי הדין. לדבריו, "יהיה גל ראשון וקטן של תביעות, שהוא הגל המחנך, כלומר של אנשים שלא הבינו את החוק עד הסוף. לאחר מכן המצב ייהפך לשגרתי ולא נהיה עדים להצפת תביעות".



באשר לפירצות אפשריות בחוק, חי אומר כי ייתכן שמפרסמים ינסו ללכת בדרכים אפורות, כמו להציע ללקוחות להגיע לאירוע תמים לכאורה, ולא להציג ב"חזית המייל" כי מדובר בפרסומת. ואולם לדבריו, "זה יהיה מסובך ומורכב, והאטרקטיוויות תהיה נמוכה יותר. הדרך העדיפה לכל החברות שרוצות לנצל את אמצעי השיווק הזה היא דרך המלך - להציע ללקוחות לקבל דואר ולפתות אותם בהגרלות או באמצעים אחרים".



האם לדעתך נגרם עוול למפרסמים הקטנים?



"אני חושב שהודעות בדואר היו דרך קלה לעסקים קטנים לפנות לאנשים, אך אני לא יודע כמה הן היו אפקטיוויות. לדעתי, במאמץ לא גדול הם יוכלו ליצור רשימה של אנשים שמעוניינים לקבל דיוור. מי שיירשם לדיוור כזה הוא גם מי שמעוניין לקבל אותו, ולכן בסופו של יום הם יקבלו קהל מצומצם אבל יעיל יותר".



מכה לעסקים הקטנים



עדי פלאוט, יועץ לעסקים קטנים ובעלים של כמה עסקים קטנים-בינוניים, בהם רשת החנויות חרוז כזה, סבור שלעסקים הקטנים נגרם עוול: "החוק הזה חותך את הכנפיים לעסק קטן-בינוני", הוא קובע. "כדי למכור צריך לשווק, וכל עסק צריך למצוא את קווי השיווק המתאימים לו. להרבה מאוד עסקים קטנים יש בעיות תקציב, וככל שהעסק קטן יותר, מגבלת התקציב חמורה יותר. החוק הזה בעצם חותך כמה קווי שיווק זולים יחסית, שבעלי העסקים יכלו להרשות לעצמם".



מדוע שלא יקבלו את הסכמת הגולש וימשיכו לשלוח דיוור למי שמעוניין במבצעים?



"בישראל יש 7 מיליון איש - אני לא יודע מי מהם הלקוחות הפוטנציאליים שלי. אם הייתי פונה ללקוח ושואל אותו אם הוא רוצה לקבל פרסום על חוות פרפרים, למשל, סביר להניח שהוא לא היה מבין מה אני רוצה ממנו. אבל אם הוא היה מקבל מייל כזה והוא במקרה גם אמא לשלושה ילדים, יכול להיות שהיה מוצא את זה רלוונטי בעבורו".



אתה לא רואה בכך פגיעה בפרטיות?



"גם כשאנשים נוסעים ברחוב הם רואים שלטים וגם כשהם קוראים עיתון ששילמו עליו כסף - הם נתקלים בו בפרסומות שהם לא ביקשו לקבל. אני מבין את הצד השני, זה באמת לא משהו נוח ונעים, אבל חייבים למצוא שיטה אחרת. לפי דעת משפטנים ומומחי תקשורת, זה החוק הכי קיצוני בעולם ואין לו אח ורע במידת החומרה".



לדבריו, "ממילא רוב דואר הזבל לא מגיע מישראל אלא מחברות מחו"ל שמוכרות תוכנות לא חוקיות או ויאגרה, ולכן החוק לא יפתור שום דבר. נכון שלכאורה יהיה פה יותר סדר, אבל לא בטוח שיהיה לגולשים פחות זבל בתיבה - זה אחד החלקים הכי מגוחכים בחוק הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully