וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף הביטוח: הפסד של כמיליארד שקל עד סוף הרבעון השלישי ומיליארד שקל אחריו

מאת אתי אפללו

2.12.2008 / 7:47

ענף הביטוח מתמודד עם אחד הרבעונים הקשים בתולדותיו ■ כלל והפניקס מציגות תוצאות לא טובות מתחילת השנה - הן בשורת הרווח הן בשיעורי הצמיחה



קטסטרופה - זו המלה שבה מנהלי חברות הביטוח עצמם מתארים את הרבעון השלישי, שחולל שמות בתוצאות ענף הביטוח. חברות הביטוח, שהיו רגילות בימי הגאות להציג רווחים של כמה מאות מיליוני שקלים בכל שנה (בעיקר מתחום ביטוחי החיים), נאלצות להתרגל למציאות חדשה של הפסדים, ירידה בהכנסות מדמי ניהול והצורך לגייס כספים כדי לעמוד בדרישות ההון.



אם את שני הרבעונים הראשונים של 2008 חברות הביטוח הצליחו לעבור עם נזקים מועטים באופן יחסי, ברבעון השלישי הן ספגו מכה כבדה, בעיקר בשל הירידות במדדי האג"ח הקונצרניות שגרמו להן הפסדי נוסטרו. אלא שבכך לא נגמרו החדשות הגרועות. כפי שהן מבהירות בדו"חותיהן, כנראה שגם הרבעון הרביעי הולך להיות לא טוב.

מתחילת השנה השתנו סדרי עולם בענף הביטוח. במישור העולמי קרסה AIG, אך גם בישראל חלו שינויים. החברות ההרפתקניות, שפתחו במסעי רכישות (הפניקס) או נכנסו לפעילויות מגוונות מעבר לים (כלל), מציגות הפסדים גדולים, כשהציניקנים בענף נוהגים לומר שנוחי דנקנר (הבעלים של כלל) ויצחק תשובה (הבעלים של הפניקס) מתחרים ביניהם למי יש את חברת הביטוח המפסידה ביותר.



דווקא החברות השמרניות מצליחות לצלוח את המשבר באופן יותר סביר. בעקבות הירידות בשווקים נחתך שוויין של כל חברות הביטוח, והמניות צנחו בשיעורים של 40%-80%. כלל והפניקס ירדו באופן חד יותר מיתר החברות, לנוכח ההפסדים שהן מציגות. במונחי שווי שוק, אם בתחילת השנה כלל היתה חברת הביטוח השנייה בגודלה בשוק אחרי מגדל, כעת היא הרביעית (הראל השנייה ומנורה מבטחים השלישית). הפניקס, שהחלה את השנה במקום הרביעי (לפני מנורה מבטחים), תופסת כעת את המקום החמישי.



השורה התחתונה - כלל מובילה בהפסדים



מתחילת השנה מציגות חמש חברות הביטוח הגדולות (לקטנות תוקדש כתבה נפרדת בהמשך השבוע) הפסד מצטבר בגובה של 315 מיליון שקל, שאת רובו ניתן ליחס לתוצאות הרבעון השלישי. לרוב ההפסד אחראית חברת הביטוח כלל, שמציגה מתחילת השנה הפסד של 225 מיליון שקל. בנוסף להפסד זה מציגות החברות הפסדים בקרן הון בגובה של 711 מיליון שקל, כשגם כאן מובילה כלל עם הפסד של 230 מיליון שקל.



ההפסדים בקרנות הון ברובם הם בשל הפסדי נוסטרו. למנורה מבטחים, שהיא חברה קטנה באופן יחסי, יש הפסדים גבוהים בנוסטרו. מתחילת השנה היא הציגה ירידות של 100 מיליון שקל בקרן ההון. הירידות בשווקים באוקטובר-נובמבר הובילו את חמש החברות להפסדים בגובה של 1.05 מיליארד שקל נוספים, כשגם כאן מנורה מבטחים בולטת בגובה ההפסד לנוכח גודלה.



עדיין צומחות, אבל המיתון לפנינו



מבחינת היקפי פרמיות בביטוח חיים ובתחום החיסכון ארוך הטווח, החברות עדיין מציגות אחוזי צמיחה דו-ספרתיים, כשהראל ומגדל מובילות. מנורה מבטחים מציגה צמיחה נמוכה מאוד ביחס למתחרות. הצמיחה בפרמיות בביטוחי החיים מושפעת מאוד ממצב המשק, ובייחוד ממיתון, קצב עליית השכר ושיעורי אבטלה. אין ספק שככל שהמשק יגלוש למיתון, שיעורי הצמיחה בתחום יילכו ויירדו. חלק מהצמיחה נובע גם מהסכם פנסיה חובה שנכנס לתוקף בתחילת השנה והוסיף מאות אלפי אנשים למעגל מקבלי הפנסיה.



בתחום הביטוח הכללי הפניקס כמעט שאינה צומחת, וכלל ביטוח צומחת בהיקפים נמוכים. בשתי החברות האלו הביטוח הכללי הוא תחום פעילות משמעותי (להבדיל, לדוגמה, ממגדל), ועל כן קצב הצמיחה הנמוך מדאיג. בתחום רכב החובה, שהוא אחד התחומים העיקריים בביטוח הכללי, הפניקס מציגה ברבעון השלישי גידול בהיקף הפרמיות, בעוד כלל ביטוח לא. בין תחומי הביטוח הכללי, תחום ביטוחי הבריאות תרם מתחילת השנה לאיזון ההפסדים והתוצאות הגרועות שמציגות החברות - כשהדבר בולט בעיקר בכלל, הפניקס והראל.



חברות הביטוח נדרשות לעמוד בהון עצמי מינימלי. כבר בסוף הרבעון השני היו חברות ביטוח שנאלצו להתמודד עם חוסרים בהון העצמי. היו אלו בעיקר חברות ביטוח קטנות, כמו הכשרה ביטוח וישיר אי.די.אי. בעיית ההון העצמי נהפכה לבעיה ענפית ברבעון השלישי, כשחברות הביטוח הגיעו למשבר עם עודפי הון קטנים ונאלצו להתמודד עם שלל דרכים יצירתיות לעמידה בדישות ההון. למשל, הזרמות הון ראשוני (כלל והראל), הלוואות (הראל), העברת נכסי מקרקעין (הראל), הנפקת כתבי התחייבות (כלל, מנורה מבטחים) ועוד.



כלל ביטוח והראל הזרימו הון כבר ברבעון השלישי כדי לעמוד בדרישות ההון המינימליות. כבר במועד פרסום הדו"חות לרבעון השלישי מסתמן - לפחות לגבי כלל, הפניקס ומנורה מבטחים - כי הן יידרשו להשלמות נוספות גם ברבעון הרביעי.



השחיקה של ההון העצמי, יחד עם הירידות בהכנסות והחשיפה לשווקים, הובילה את חברות הדירוג לפקוח עין על חברות הביטוח ברבעון השלישי, ובייחוד על כלל ביטוח, מנורה מבטחים (שגם אופק הדירוג שלהן ירד) והפניקס.



הגיעה עת ההפחתות



עקב המצב בשווקים חברות הביטוח לא רוו נחת מהתוצאות בענף הפיננסים. בנוסף, ענף קרנות הנאמנות, שספג מכה קשה עקב המצב בשווקים, חייב את החברות לבצע הפחתות בגין הנכסים שרכשו מהבנקים. כלל פיננסים עשתה זאת בכפייה (על המותג אילנות), אך גם הראל מחקה בגין המותג פיא, וכך גם מגדל ומנורה מבטחים.



לעומת זאת, לענף הגמל עדיין לא הגיעו ההפחתות, למרות קצב המשיכות ההולך ומתגבר מתחילת השנה. כדאי לשים לב שבכל החברות ההכנסות מהגמל והפנסיה היו הגורמים שאיזנו הפסדים גבוהים מתחום ביטוח החיים.



נתון מעניין נוסף הוא שיעור ההוצאות של החברות. כל החברות פתחו בחודשים האחרונים במסע התייעלות. ביטולי נופשונים, קיצוץ שכר בכירים, ביטול פרויקטים ואף פיטורים. הצורך להדק את החגורה לא פוסח על חברת ביטוח כלשהי.



אחד ממוקדי ההפסדים של חברות הביטוח היה תחום ביטוחי החיים. התיקים העיקריים של ביטוחי החיים הם פוליסות משתתפות ברווחים. בפוליסות אלו, חברות הביטוח גובות דמי ניהול קבועים בגובה של 0.6% מהצבירה, וכן הן גובות דמי ניהול משתנים בגובה של 15% מהתשואה. כשהתשואה שלילית הן אינן יכולות לגבות דמי ניהול אלו, עד שהתשואה המצטברת חוזרת להיות חיובית.



הפסד דמי הניהול של חמש חברות הביטוח היה 2.11 מליארד שקל עד סוף הרבעון השלישי. הפניקס, שמציגה תשואות שליליות גבוהות מתחילת השנה, היא בעלת ה"בור" הגדול ביותר ביחס לגודלה. הירידה בהכנסות מדמי ניהול משתנים היא קריטית לחברות הביטוח.



צחוק הגורל הוא שבתקופה זו דווקא הפוליסות המשתתפות ברווחים, שתמיד נחשבו ליקרות ביותר ולמעשה היו המכונות להדפסת הכסף של חברות הביטוח, נהפכות לפוליסות האטרקטיוויות בשוק עם דמי ניהול של 0.6%, בעוד בקופת הגמל, למשל, כבר גובים 1.4% דמי ניהול.



על אף שמגדל חשופה מאוד לשוק ההון עקב גודלו של תיק ביטוח החיים שלה, החברה מתמודדת עם המשבר בצורה סבירה ביותר, בעיקר כתוצאה מהתשואות השליליות הנמוכות שהיא מציגה בפוליסות המשתתפות, ובקרן הפנסיה ביחס למתחרות.



הרבעון השלישי היה רבעון לא טוב למגדל, שבו הציגה הפסד בגובה של 144.6 מיליון שקל. עם זאת, הפסד זה הוא לאחר שמגדל זקפה "נכס מס" גדול ביותר, ולמעשה ההפסד של מגדל ברבעון השלישי היה 214.6 מליון שקל.



בעוד ענף הפיננסים מכביד על כלל ביטוח, הפעילות שלה בתחום ביטוח החיים פחות רווחית ביחס לענף ופעילות הביטוח הכללי שלה נחלשת - מגיעים מקורות הרווח מתחילת השנה בין השאר מחברת הביטוח האמריקאית גארד. כן הם מגיעים מעסקי הבריאות.



הראל היא חברת הביטוח היחידה שמצליחה להציג רווחים מתחילת השנה עם רווח של 4 מיליון שקל. זאת, כשעסקי הבריאות שלה עובדים במלא המרץ והיא אפילו מצליחה להציג רווח בתחום רכב החובה (בניגוד לכלל והפניקס). ואולם אחת הנקודות החלשות של הראל היא בביטוח החיים, שבו היא מציגה הפסדים גבוהים מאוד ביחס לגודלה בשוק.



בדו"ח של הפניקס רב הנסתר על הגלוי. התוצאות שהציגה בשורה התחתונה סבירות בהחלט, והן נובעות גם מהקטנת ההפרשות שביצעה מתחילת השנה בגין האופציה לרכישת בית ההשקעות אקסלנס, עקב שינוי בטיפול החשבונאי באופציה שביצעה הפניקס ברבעון השלישי.



ואולם שני נעלמים עדיין מצויים בדו"חות הפניקס. הראשון - כיצד בחרה הפניקס להציג את ההלוואות שנתנה מכספי הנוסטרו, שכן אלו לא משוערכות על פי שערי ריבית. השני - האם להפניקס אכן יש 500-700 מיליון שקל לשלם בעבור מימוש האופציה לרכישת אקסלנס?



ביקשנו מהפניקס להפנות אותנו לסעיף במאזן שממנו עולה כי יש לה את הסכום הזה. בחברה ציינו כי הסכום קיים, אך לא הפנו אותנו לסעיף במאזן המראה זאת. עם זאת, רמזו בחברה כי ניתן לראות את הסכום במאזן הסולו שיתפרסם בדו"חות השנתיים הקרובים.



נקודה מעניינת בקשר למנורה מבטחים אינה נמצאת בדו"חותיה, אלא בשוק. מנורה מבטחים היא כמעט מונופול בתחום ביטוחי אחריות מקצועית ואחריות נושאי משרה. כשהשוק הולך לגל של הסדרי חוב, משקיעים מתחילים לברר מי אישר עסקות בעלי עניין, או כיצד התקבלו בדירקטוריון החלטות השקעה. לכן, אנחנו צפויים לראות עלייה בתביעות האחריות המקצועית של נושאי משרה בתקופה הקרובה. התקווה היא שמנורה מבטחים תימחרה נכון את הסיכון בעת הביטוח (האחרונה העלתה את הפרמיה על ביטוחים אלו לגבי מוסדות פיננסים) משום שהתביעות בדרך.



דני קהל, המשנה למנכ"ל כלל ביטוח, מסיים את תפקידו



>> מנכ"ל כלל ביטוח, שי טלמון, ממשיך בשינויים שהוא מבצע בצמרת חברת הביטוח. החברה דיווחה אתמול כי דני קהל, ששימש בארבע השנים האחרונות כמשנה למנכ"ל כלל ביטוח וכמנהל החטיבה לחיסכון ארוך טווח, יסיים את תפקידו בחברה בשבועות הקרובים.



לתפקיד המשנה למנכ"ל כלל ביטוח ימונה רמי דיין, שמשמש זה כשנה כסגנו של קהל בניהול החטיבה. בתפקידו החדש ירכז דיין את כל פעילות החטיבה לחיסכון ארוך טווח, הכוללת את חטיבת ביטוח החיים, הגמל והפנסיה.



זהו השינוי השני שמתבצע מאז כניסתו לתפקיד של טלמון בצמרת כלל בחודשים האחרונים, לאחר שגיל יניב, שכיהן כראש תחום האסטרטגיה ומנכ"ל משותף בכלל ביטוח יחד עם קהל, סיים את תפקידו. כלל אינה מתכננת גיוס בכירים נוספים. דיין, בן 40, רו"ח ועו"ד בהשכלתו, שימש כמנהל אגף ביטוח חיים בהראל, ולפני כן היה המשנה למפקח על הביטוח במשרד אוצר. באוצר הוא עבד ב-95'-2004 ומילא שורה של תפקידים בתחומי הפנסיה, הביטוח ושוק ההון.



קהל פעיל בתחום הביטוח זה כ-35 שנה, שבהן מילא תפקידי מפתח, ובהם משנה למנכ"ל מגדל, מנכ"ל חברת הביטוח הדר, וכן שורת תפקידים בכלל ביטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully