וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגוד חברות הפרסום יוצא למלחמה על העמלות; דורש לדחות בחודשיים את שימוע הרגולציה ברשות השנייה

מאת אופיר בר-זהר ושמרית סלע

2.12.2008 / 9:40

לטענת האיגוד, השינויים העומדים על הפרק עלולים לפגוע משמעותית בהכנסות משרדי הפרסום



>> איגוד חברות הפרסום שלח שלשום מכתב למועצת הרשות השנייה בדרישה לדחות ב-60 יום את השימוע ברשות השנייה בעניין שינוי הרגולציה. באיגוד הפרסום טוענים כי הזמן שהוקצה להגשת עמדות בעניין - תשעה ימי עבודה - אינו מאפשר בחינה רצינית של הנושאים שעל הפרק.



במכתב, שנשלח על ידי משרד עורכי הדין אליעד שרגא ושות', נכתב כי "השינויים המתוכננים אינם אלא ניסיון לבצע מהפכה רבתי המשאירה את הזיכיונות שניתנו לערוצים 2 ו-10 כאות מתה, ובתוך כך גם לבצע מהפכה רבתי בתחום הפרסום בערוצים המסחריים - וזאת במחטף".

הפרסומאים מתייחסים לשני סעיפים עיקריים: האחד קובע כי תיבחן האפשרות להגביל את שיעור העמלות שעליהן אפשר לדווח לטובת קיזוז מההכנסות לצורך חישוב תמלוגים והוצאה לשידורים. לדברי הפרסומאים, התערבות שכזו עלולה לפגוע משמעותית בהכנסות משרדי הפרסום, וליצור מהפכה של ממש בשוק הפרסום - וייתכן שאף קרטל. בנוסף טוענים גורמים בזכייניות, כי גם אם הרשות תגביל את העמלה שאותה ניתן לקזז, כפי שנעשה בעבר, הדבר לא ישנה בהכרח את ההסכמים בין הזכייניות למשרדי הפרסום ועלול להביא אותן למצב שבו הן משלמות עמלות גבוהות מחד - ולא יכולות לקזזן במלואן מנגד.



הסעיף השני שאליו הפרסומאים מתייחסים עוסק ב"זמן הלא-תוכניתי" - כלומר, בזמן המוקדש לפרסומות ולקדימונים. הפרסומאים טוענים ששינוי הרגולציה הקיימת יכול להביא לכך שהפרסומאים לא יוכלו לעמוד בהסכמים עם לקוחותיהם. עוד טוענים הפרסומאים כי נדרשות הבהרות רבות בנוסח השימוע לפני שיוגשו עמדות הגורמים הנוגעים בדבר.



יאיר גלר, יו"ר איגוד הפרסום, אמר כי "מדובר במהלך רגולטורי שעומד לשנות את פני הטלוויזיה ולהשפיע משמעותית על הפרסומאים. ראשית, נקיבה בסכום מקסימלי של העמלות שבהן הרשות תכיר לזכייניות תביא למצב של תיאום מחירים בין הזכייניות. שנית, ניוד דקות הפרסום בין התוכניות בשעות הערב יביא לשינוי דרמטי במפת זמני התוכן מול זמני הפרסום בטלוויזיה, בעיקר בשעות הפריים-טיים. מבחינתנו הפרסומאים, הדבר יצריך לימוד מעמיק של המשמעויות ותיאום חוזי מחודש עם המפרסמות בנושא פרסום ברצועות שידור בעלות מאפיינים מסוימים. אין אנו ממהרים להגיד כי מדובר ברגולציה טובה או לא, כל בקשתנו היא לקבל זמן סביר כדי ללמוד את משמעויותיה ולהגיב כראוי בשימוע המתוכנן".



בכירים בענף הפרסום אומרים כי "יו"ר הרשות השנייה, נורית דאבוש, מנסה באופן בוטה לקחת לידיה את תפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים ולנסות לחולל רפורמה בעניין עמלות היתר כדי להקל על הזכייניות. הרגולציה המדוברת פוגעת בכללי השוק החופשי ומרוקנת מתוכן את תנאי מכרז הרשות מ-2003".



לדברי משה גאון, יו"ר קבוצת גאון ויו"ר טלעד, "ניסיון הרשות השנייה לבצע מהלך שהוא בבחינת מחטף, שכל מטרתו מתן הקלות מרחיקות לכת לזכייניות בערוץ 2 ובערוץ 10, הוא הפרה בוטה של התחייבות הרשות השנייה מלפני כשנתיים כלפי טלעד לאפשר לה להביע את עמדתה בפני מועצת הרשות לפני קבלת עמדה כלשהי בעניין. ניסיון הרשות להאיץ את התהליך באמצעות הדרישה לקבלת ההתייחסויות לנושא כבר בשבוע הבא, אינו מאפשר בחינה מעמיקה ורצינית של הדברים, ומעלה תהיות רבות באשר להתנהלותה".



מהרשות השנייה נמסר כי "הפנייה הועברה ללשכה המשפטית של הרשות השנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully