וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפקחת על תוכנית החירום הכלכלית בארה"ב: למשרד האוצר אין אסטרטגיה מסודרת לטיפול במשבר

ניו יורק טיימס

2.12.2008 / 10:37

אליזבת וורן, ראש הוועדה המפקחת שמינה הקונגרס לתוכנית החירום: הממשלה מזגזגת בין טקטיקות שונות



לממשל האמריקאי עדיין אין אסטרטגיה עקבית ומסודרת להקלת המשבר הפיננסי, למרות מאות מיליארדי דולרים שהוציא עד לבלימת המשבר והפשרת שוקי האשראי - כך אמרה אליזבת וורן, ראש הוועדה המפקחת שמינה הקונגרס כדי לעקוב אחר יישומה של תוכנית החירום הכלכלית בסך 700 מיליארד דולר שאישר באוקטובר.



בראיון ראשון שהעניקה וורן מאז שמונתה לראש הוועדה, אמרה וורן כי ממשלת ארה"ב מזגזגת בין טקטיקה אחת לשנייה מבלי להבהיר כיצד כל צעד בו היא נוקטת משתלב באסטרטגיה הכוללת שלה לפיתרון המשבר.



"אתה לא יכול פשוט לומר 'יש קיפאון אשראי במערכת. אתה גם צריך לשאול למה. אם התשובה היא שלבנקים אין כסף להלוות, יש להזרים להם הון באופן ישיר, כפי שעשה משרד האוצר בחודשיים האחרונים. אך אם התשובה היא שהלווים הפוטנציאליים הופכים לפחות ופחות ראויים להלוואה בכל יום שעובר - הזרמת הון לבנקים לא תפתור את הבעיה", אמרה וורן.



הוועדה בראשות וורן ניהלה רק מספר פגישות תדרוך עד כה עם נציגי משרד האוצר, ציינה וורן, שהכירה בכך שחברי הצוות שלה נמצאים כעת רק בשלביו המוקדמים של תהליך החקירה. פולסון עצמו טען כי תוכנית הסיוע לנכסים בעייתיים (TARP), שנועדה להציל את המערכת הפיננסית מקריסה, היא רק השלב הראשון בכל תוכנית למנוע מיתון עמוק וממושך בארה"ב.



וורן, פרופסורית למשפטים באוניברסיטת הרווארד ומומחית לפשיטות רגל, מונתה על ידי מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט הארי ריס לעמוד בראש הוועדה בת חמישה החברים, שתפקח על יישומה של תוכנית החירום ותמסור דיווחים לקונגרס. הוועדה אינה חסרת סמכויות, אך אינה יכולה להטיל וטו על הצעות או תוכניות ספציפיות של משרד האוצר.



"כמו הציבור, גם המחוקקים הוכו בהלם לנוכח ההתפתחויות הכלכליות והפיננסיות. לא היה אפילו זמן לפתח רשימה קוהרנטית של שאלות שיש לשאול את משרד האוצר בנוגע לצעדים בהם הוא נוקט ולגבי תוכניות, ולוודא כי הם מטפלים בגורם לבעיה. התפקיד שלנו הוא לוודא שהשאלות הנכונות יישאלו ושהדבר יקרה בהקדם האפשרי", אמרה וורן, שהבטיחה למסור בשבוע הבא דיווח ראשון לקונגרס.



"מצבם הפיננסי של משקי הבית קשור באופן ישיר לבריאותה הכלכלית של המדינה. לא ניתן לתקן את הכלכלה אם לא נטפל באותן משפחות, ואני לא בטוחה בכך שהאנשים אשר מובילים את תוכנית החירום רואים את היעד הזה כאחת מהגדרות התפקיד שלהם", אמרה וורן, שהוסיפה כי "מדיניות יעילה חייבת להתחיל בסיוע למשקי הבית. שנים של שחיקה בשכר, רמה נמוכה של חיסכון וחובות גבוהים הותירו את משקי הבית האמריקאיים במצב פגיע ביותר".



בחודש שעבר הודיע משרד האוצר כי החליט לזנוח את אבן הפינה של תוכנית החירום שאישר הקונגרס - רכישת נכסי משכנתאות מסוכנים מהבנקים - לטובת הזרמת הון ישירות למוסדות הפיננסיים ועידוד שוק המימון לצרכנים, בין היתר באמצעות רכישה של הלוואות לסטודנטים, הלוואות לרכישת רכב והלוואות לעסקים קטנים. הבנק הפדרלי חשף גם הוא בשבוע שעבר תוכנית בסך 200 מיליארד דולר לעידוד שוק המימון לצרכנים, בנוסף לרכישת משכנתאות ונכסים מגובי משכנתאות בסך 600 מיליארד דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully