וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת סין נאבקת לשמור על שיעורי צמיחה גבוהים - מי ירוויח מהמדיניות החדשה?

TheMarker

2.12.2008 / 14:11

הבנק המרכזי של סין שינה בחודש האחרון אסטרטגיה מוניטרית, כאשר עבר מגישה של הידוק מוניטארי, להרחבה מוניטארית, כדי להלחם בלחצים האינפלציוניים


הממשלה הסינית, בהובלת האוצר והבנק המרכזי, ביצעה מספר צעדים פיסקאליים ומוניטאריים מהותיים בשבועות האחרונים כדי למזער את השלכותיו והנזקים הצפויים של משבר האשראי הגלובאלי על כלכלת סין.

להערכת מנהל המחקר בספרינט, האנליסט אריה טל ממשלת סין תמשיך לפעול בכל הכוח כדי למנוע האטה משמעותית בפעילות הכלכלית ותבצע צעדים מעודדי צמיחה נוספים בהמשך הדרך. לדברי טל "צעדים אלה, ללא ספק, יתמכו בצמיחה כלכלית. אולם כדי לאמוד את השפעתם יש לעקוב אחרי האינדיקאטורים הכלכליים".

המגזרים שייהנו בעיקר מהמדיניות המוניטארית והפיסקאלית הם מגזר הבנקים ומגזר התשתיות, ולכן ממליצים בספרינט להתרכז במניות ממגזרים אלה אשר גם אינדיקאטורים טכניים תומכים בהמלצה זו.

הבנק המרכזי של סין שינה בחודש האחרון אסטרטגיה מוניטרית, כאשר עבר מגישה של הידוק מוניטארי, להרחבה מוניטארית, כדי להלחם בלחצים האינפלציוניים. ב-26 בנובמבר, חתך הבנק המרכזי את שיעור הריביות ב-108 נקודות בסיס – הורדת הריבית החדה ביותר שבוצעה בסין ב-11 השנים האחרונות. ובנוסף, הוריד הבנק את יחס הוראות הנזילות לבנקים ומוסדות אשראי בשיעור של בין 1% ל-2% כדי לעודד מתן אשראי לפרטיים ולמגזר העסקי.

ב-10 בנובמבר הכריזה ממשלת סין על חבילת סיוע בהיקף של 4 טריליון יואן השווים לכ-600 מיליארד דולר אשר יועדו לפיתוח תשתיות ציבוריות, סיוע סוציאלי ועוד. חבילה זו ותוכניות ההשקעות הנלוות אליה הינן רק חלק מהתוכניות של הממשל לשנים הקרובות. על פי התקשורת הרשמית של סין, תוכניות ההשקעה בתשתיות של הממשלות המקומיות בסין מוערכות בסכום העולה על 10 טריליון יואן השווים לכ-1.5 טריליון דולר וכ-45% מהתמ"ג.

הממשלה ביצעה מספר צעדים נוספים, הקטנים יותר בעוצמתם, וביניהם הפקדה של עשרות מיליארדי יואן למערכת הבנקאית כדי לעודד הלוואות, מתן סובסידיות ליצואנים, העלאת ההכנסה לגמלאים, והורדה מתוכננת של מסים ישירים למשקי הבית ומסים עקיפים על מוצרים ושירותים כבר בחודש הבא.

היצע הכסף וגידול בהלוואות לפרטיים ולמגזר העסקי

לדברי טל "בחודשים האחרונים חלה ירידה בביקושים להלוואות לאור אי הוודאות לגבי התנאים הכלכליים העתידיים, והקשחת תנאי האשראי בקרב המוסדות הפיננסיים כתוצאה מעליית הסיכונים הפיננסיים". בנוסף מעריך טל כי לפני שינוי מדיניותה המוניטארית של סין, הממשלה תרמה ל"מחנק" על ידי העלאת הריבית, העלאת שיעור הנזילות והקטנת כמות הכסף.

לדברי טל "כלכלת סין ניחנת ברגישות גבוהה לשינויים מוניטאריים, ולמגזר הבנקאי השפעה עצומה על המגזר העסקי, שכן מרבית הלוואות לעסקים הן בנקאיות. תוכניות הסיוע הממשלתיות והצעדים המוניטאריים עשויים להפוך את המגמות האחרונות בשוקי האשראי, דבר אשר יתמוך בצמיחה".

מגזר המתכות הבסיסיות, פלדה, ותשתיות ציבוריות

מכיוון שתוכניות הסיוע מופנות בעיקרן לבנייה ופיתוח של תשתיות חדשות המצריכות שימוש במתכות, פלדה ומבחר גדול של חומרי גלם, עלייה במכירות ומחירי המתכות תוך ירידה במלאים שהצטברו בחודשים האחרונים תאותת לנו כי לתוכנית הממשלתית יש אכן השפעות מאקרו מהותיות.

צריכה פרטית, מכירות קמעוניות

עד כה עיקר הירידה בפעילות הכלכלית בסין נבעה מסיבות חיצוניות כמו סחר חוץ והשקעות זרות כאשר הביקושים המקומיים נותרו חזקים. להערכת טל, הצעדים המוניטאריים והפיסקאליים יתמכו בצרכנים הסיניים ויסייעו להם לצלוח את המיתון הגלובאלי. הסינים מתאפיינים בשמרנות צרכנית המתבטאת בשיעור חסכון גבוה ויחד עם מינוף נמוך. מסיבות רגולאטוריות, חשיפתם של הסינים לחובות על כרטיסי אשראי והלוואות רכבים הינן נמוכות מאד ובמגמת ירידה.

לדברי טל "עד עתה הייתה השפעת גורם העושר על הצרכנים נמוכה למרות הצניחה של שוק המניות הסיני והירידה במחירי הנדל"ן, ומגמות הצריכה הפרטית עדיין חזקות לעומת שנים קודמות, אך אין ספק כי נראה ירידה בביקושים למותרות".

מגזר צריכה חזק יחד עם השקעות ממשלתיות מושכלות עשויות לבלום את הזעזועים החיצוניים שנובעים כתוצאה ממחנק האשראי העולמי ולתמוך בצמיחת התוצר בשיעור שלא ירד מ-8%. התמודדותה של סין עם המשבר הנוכחי תהיה קלה יותר גם בזכות יתרות המט"ח האדירות שלה אשר האמירו לרמה של 2 טריליון דולר, ועל פי קרן המטבע, עשויות להגיע ל-2.7 טריליון בסוף 2009.

מגזרים, מניות

במידה ואכן יחול גידול בהיקף ההלוואות, בביקוש למתכות ובמגזר הצריכה הפרטית, ממליצים בספרינט להשקיע בחברות אשר חשופות במידה מועטה ביותר לביקושים חיצוניים, או במילים אחרות, כאלה בעלות חשיפה בעיקר לשוק המקומי, תוך התמקדות במדד של המניות המקומיות - A Shares.

לדברי טל "המגזרים שייהנו בעיקר מהמדיניות המוניטארית והפיסקאלית הם מגזר הבנקים ומגזר התשתיות, ולכן אנו ממליצים להתרכז במניות ממגזרים אלה אשר גם אינדיקאטורים טכניים תומכים בהמלצה זו".

שוק המניות הסיני בשנה האחרונה

אג"ח ממשלתי: התשואה על איגרות חוב ממשלתיות ל-10 שנים עומדת כיום ברמות של 3% ולהערכת טל עשויה התשואה להמשיך לרדת לרמות של 2.2% על רקע רכישות חוב בקרב הבנקים לאחר שהבנק המרכזי הוריד את הריבית בצורה חדה בשבוע שעבר, ולאור הביקוש הרב הנובע ממגמת הבריחה לאיכות. לדברי טל "הירידה ביחס הרזרבות, תשחרר סכום כסף של כ-80 מיליארד דולר למלווים אשר עשויים להשקיע אותו באגרות חוב ממשלתיות ולתמוך בהמשך ירידת תשואות".

אג"ח ממשלת סין ל-10 שנים

מטבע היואן, המטבע המקומי, ממשיך להיחלש על רקע התערבות ממשלתית במסחר במט"ח מסיבות של תמיכה ביצואנים והמדיניות המוניטארית המרחיבה המצמצם את פער הריביות לעומת ארה"ב. הירידה בערך המטבע החלה בחודש יולי, כאשר עד אז, הממשלה תמכה בתיסוף המטבע המקומי כדי להלחם באינפלציה. כיום המטבע עומד ברמה של 6.8527 יואן לעומת דולר. להערכת ספרינט, מגמת הפיחות של היואן תימשך בטווח הקצר כל עוד ההתערבות הממשלתית תימשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully