וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ורמוס נגד הטייקונים: "תחזירו את הכסף או שתמכרו את המטוסים"

שרית מנחם

2.12.2008 / 20:34

רועי ורמוס בוועדה השנתית של פסגות מבקש להנהיג מלחמה בבעלי ההון: להגביל את חלוקת הדיווידנד והשכר



"לא מדובר בעוד מפולת של 50%. מי שחושב כך, לא מבין את המשמעויות החדשות בשוק הפיננסי החדש שנוצר", כך פתח היום רועי ורמוס מנכ"ל פסגות את הוועידה השנתית בו נכחו מאות יועצי השקעות.

ורמוס התייחס באריכות למצבת החוב הגדולה של הסקטור העסקי למשקיעים ואמר כי "לא יהיה מצב שחברה תבצע תספורת למחזיקי איגרות החוב, ולא ינקטו צעדים חריפים מצידינו. אם חברה תתקשה בהחזר כל החוב אנו נדרוש מניות מבעל החברה.



"אנו נפעל להרמת מסך ונדרוש שבעלי ההון ימכרו את המטוסים ויעשו הכול כדי להזרים הון פנימה. נגביל את החברות בחלוקת דיוודנד ובשכר. מי שלא יחזיר את הכסף לרבות ריבית והצמדה למדד לא יוכל למחזר חוב אצלנו, גוף המנהל נכון להיום 80 מיליארד שקל".



ורמוס המחיש את דבריו בדוגמא מענף הרכב בארה"ב שנמצא במשבר חריף: "ארבעה מקברניטי ענף הרכב בארה"ב החליטו לפנות לסנאט האמריקאי לבקשת עזרה. בדיון התעניינו נציגי הסנאט כיצד הגיעו הארבעה לדיון, הם נהגו בכלי רכב או אולי הגיעו בטיסה מסחרית? הבכירי מענף הרכב השיבו כי הגיעו במטוסי הסילון הפרטיים שלהן. 'תחזרו הבייתה', השיבו להם נציגי הסנאט. 'הדיון הסתיים'", סיפר ורמוס לנוכחים.



ורמוס הוסיף כי לאור התשואות העגומות של השנה האחרונה מחפשים בענף אשמים. "מנהלי ההשקעות לא יכולים להתחבא יותר. הם מאשימים את חברות הדירוג, במקום לשאול את עצמם מדוע קנו איגרות חוב שקרסו, זו בריחה מאחריות. הרי כשהאפיק הקונצרני פרח והתשואות היו מצויינות - זה היה בזכות דירוגי האשראי.



"היום, השוק שונה ומחפשים אשמים. בזמן האחרון צצים הרבה מומחים המעניקים ציונים לקובעי המדיניות. זה לא הזמן להאשים זה הזמן להפיק לקחים ומסקנות. עוד טיעון לא מספק שמעלים מנהלי ההשקעות למשקיעים הוא שהסטטיסטיקה מספרת שעל פני 100 שנים התשואות המושגות חיוביות. זה נכון אבל זה לא עוזר לעמית בן 75 שקנה את קופת הגמל".



"עולם המושגים שלנו בעקבות המשבר הנוכחי משתנה. בעולם הישן מה שעניין את כולם היה התשואה. בעולם החדש מה שמעניין את כולם הוא אם בעלי המניות של החברות ישרדו או לא. יהיו חברות שלא ישרדו. מדובר בחברות ממנופות בעלות תזרים מזומנים חלש, שאיבדו את אמונו של שוק ההון. יהיו כאלה שישרדו אולם לא ייצרו ערך".



"כל הכסף שהחברה תייצר ישרת בעלי חוב ונושים אחרים. ויהיו חברות שיצלחו את המשבר. חברות אלו מתאפיינות במאזן ותזרים מזומנים חזק, חברות שייהנו גם אחרי המשבר. בעולם הישן חברות התנהלו במינוף יתר כך אפשר לעשות הרבה כסף במעט מאוד זמן תוך כדי שימוש בכספם של אחרים. היה אפשר לקחת הלוואות נוחות לנהל בסיכון ואם היה קצת מזל היו גם רווחים. בעולם של היום יתנהלו חברות במינוף חסר מאחר והיכולת לגייס נמוכה.



"שוקי ההון סגורים והבנקים לא מעניקים אשראי. המשקיע של העולם הישן רדף תשואה. אם קופת גמל הציעה תשואה גבוהה ביחס לענף משקיעים רבים היו זורמים אליה ללא התחשבות בסיכון, בעולם החדש זה שונה. את הלקוחות היום לא מעניין אם קופת הגמל השיגה תשואה של 3% או 3.5%. היום הלקוחות מתעניינים בסיכונים ובסולידיות שהניהול מבטיח".



ורמוס התייחס לשינויים באפיק הפנסיוני שעתידים לדבריו להתרחש כבר בעתיד הקרוב. "הגבינה זזה הרבה יותר מהר, לשמחתנו לא כולם מבינים זאת". ורמוס הסביר כי לאור המצב בשווקים דורשים היום החוסכים לטווח ארוך יותר יעוץ באשר לחסכון הפנסיוני. "היום הלקוחות מבינים יותר ומבולבלים יותר - הם רוצים ייעוץ. הבנקים היום נתפסים כאובייקטיוויים יותר. לאור תהליכים אלו הרגולטור יבין שיש להקדים את כניסת הבנקים לייעוץ הפנסיוני".



ורמוס הסביר כי היום המשווקים הפיננסים הם הערוץ ההפצה של החיסכון פנסיוני. אבל הבנקים, עם אישור הרגולטור, יכנסו בהסתערות לשוק זה. היום הבנקים משחקים במגרש של החיסכון לטווח קצר - שוק של 150 מיליארד שקל. כשיפתח להם ערוץ ההפצה של החיסכון לטווח ארוך יפתח בפניהם שוק של 600 מיליארד שקל. לבנקים היום אין עודף מקורות הכנסה, הייעוץ עתיד להיות מקור הכנסה משמעותי.



ענף הפנסיוני צפוי לעבור "מגה ניוד. מערכות דירוג בבנקים אובייקטיביות, משקללות סיכון ובעיקר לא מוחלות על ביצועי העבר. ביצועי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות ל-2007-2008 ינתוו את הכספים בערוץ הפנסיוני. במובן הזה העתיד כבר נחרץ", סיכם וורמוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully