וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר: משרדי הממשלה יוכלו להעניק פטור ממכרז

מאת מוטי בסוק

3.12.2008 / 7:06

ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה את הרפורמה בדיני המכרזים. החשב הכללי יטפל רק במכרזים גדולים - כ-20% מהבקשות לפטור



>> ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה שלשום - לאחר 16 ישיבות - רפורמה בדיני המכרזים שתאפשר דיון בכ-80% מהבקשות לאישור התקשרות עם הממשלה ללא מכרז בוועדות פטור שיוקמו במשרדי הממשלה הייעודים, כשהחשכ"ל יטפל ב-20% מהבקשות לפטור ממכרז, במכרזים הגדולים.

עד כה החשכ"ל טיפל בכל בקשות הפטור, דבר שיצר צווארי בקבוק בביורוקרטיה הממשלתית. את הרפורמה יזם צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל האוצר, ירום אריאב. מטרת הרפורמה היא להקנות יותר סמכויות למשרדים, תוך הבטחת עקרון העל של דיני המכרזים, לפיו התקשרויות הממשלה יעשו במכרז פומבי הנותן לכל אדם הזדמנות שווה להשתתף בו.



תקנות חובת המכרזים חלות על מכירה ורכישה של טובין, עבודות ושירותים של גופים ציבוריים במשק ובכללם משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות, קופות חולים, ותאגידים אחרים. כחלק מהשינויים שערכה הוועדה בוטלו פטורים גורפים שונים ממכרז, פטורים אחרים צומצמו ונוספו מנגנונים שיאפשרו הליכי מכרז מקוון באמצעות האינטרנט.



אריאב אמר אתמול כי השינוי יתרום לייעול עבודת משרדי הממשלה. עד היום, כשהתעורר צורך לחרוג מחובת המכרז, נעשתה פנייה לוועדת הפטור המרכזית בחשב הכללי באוצר או לחשכ"ל עצמו. כמות בקשות הפטור היתה 1,600 בקשות בשנה בממוצע, וזמן ההמתנה הממוצע עד לטיפול בבקשה היה ארוך מאוד ולעתים בלתי נסבל.



עם השינוי בחוק, יוקמו ועדות פטור משרדיות בהשתתפות המנכ"ל, היועץ המשפטי וחשב המשרד, שיטפלו ב-80% הפניות הקטנות. ועדות אלה יוכלו להעניק פטור ממכרז להתקשרויות בהיקף כספי של עד 4 מיליון שקל. בפניות שעלותן הכספית גבוהה מ-4 מיליון שקל ימשיך לטפל החשכ"ל.



כמו כן, הרפורמה כוללת הוראות לשמירה על זכויות עובדים במכרזי עבודה ושירותים עתירי כוח אדם (שירותי שמירה, אבטחה וניקיון). נקבע כי השתתפות במכרז לשירותים אלה תהיה מותנית בהתחייבות המציע ובעלי השליטה בו, לשמירת זכויות העובדים לפי כל דיני העבודה.



יו"ר ועדת החוקה, מנחם בן-ששון, אמר: "הרפורמה תביא ליעילות, לשקיפות, לשמירה על טוהר המידות ותגן על זכויות העובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully