וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגוד לשכות המסחר: שוק ההלוואות השחור פורח בשל ריבית חוץ-בנקאית נמוכה מדי

מאת הילה רז

3.12.2008 / 7:06

לפני כשנה הרחיבה ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת את חוק הסדרת הלוואות חוץ-בנקאיות כך שיחול על הלוואות של עד מיליון שקל; ואולם התיקון לחוק עדיין לא אושר בכנסת



>> איגוד לשכות המסחר דורש משר המשפטים, דניאל פרידמן, לקבוע דיון דחוף בנוגע לגובה הריבית החוץ-בנקאית. כיום שיעור הריבית החוץ-בנקאית המקסימלי הוא 15.5% לשנה מסכום ההלוואה.

לטענת חטיבת שוק ההון באיגוד לשכות המסחר, שיעור ריבית זה נמוך מדי מפני שעלות גיוס האשראי של גופים אלה גבוהה משמעותית לעומת גופים בנקאיים, והיא גורמת לכך שמתן הלוואות חוץ-בנקאיות בריבית הקבועה על פי חוק אינה כדאית כלכלית. הלוואות חוץ-בנקאיות ניתנות על ידי חברות פרטיות הגובות ריביות גבוהות מאלה של הבנקים, דבר שהותר לפי חוק הסדרת הלוואות חוץ-בנקאיות.



באיגוד לשכות המסחר מתריעים כי הריבית הנמוכה גורמת לגופים הפועלים בתחום לעבור על החוק, ולגבות ריבית גבוהה יותר מזו המותרת. חלק מהחברות הפסיקו כליל את פעילותן בשל חוסר כדאיות כלכלית. מצב זה, טוענים באיגוד, מביא לפריחה של שוק ההלוואות השחור, וגורם לכך שאנשי עסקים נאלצים ללוות מגורמים עבריינים, בריביות מוגזמות של עד מאות אחוזים בשנה.



לפני כשנה הרחיבה ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת את חוק הסדרת הלוואות חוץ-בנקאיות, כך שיחול על הלוואות של עד מיליון שקל (במקום 25 אלף שקל לפני התיקון). ואולם התיקון לחוק עדיין לא אושר בכנסת. באיגוד מציינים כי בבדיקה שערכו במשרד המשפטים נמסר להם כי חל עיכוב בטיפול בתזכיר החוק בשל חילופי גברי.



בעקבות זאת, פנה עו"ד רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד, במכתב לשר המשפטים: "מערכת אשראי חוץ-בנקאית למשק הישראלי היא חשובה וחיונית, בייחוד בימים אלה של מחנק אשראי, שכן החוק בא למגר את התופעה של נטילת הלוואות בשוק השחור, על כל המשתמע מכך".



פרידמן מסר בתגובה: "הפנייה התקבלה בלשכה ותענה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully