וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים ביטחון מפני הפסדים? תשכחו מהפנסיה שלכם

מירב ארלוזורוב

3.12.2008 / 7:06



>> השורה התחתונה של המחקר שפירסם בנק ישראל לפני חודש וחצי נראתה מבטיחה. "הסכם פנסיית החובה שמופעל מתחילת 2008", נכתב במחקר, "מאפשר רמת חיים גבוהה יותר לאחר הפרישה, לעובדים שלא היו מאורגנים עד כה בהסדרי פנסיה ושמרביתם בעלי שכר נמוך".



הכותרת נקראה כמו ציון לשבח של בנק ישראל לאחד מצעדי מדיניות הרווחה החשובים שנקטה בהם ישראל בשנים האחרונות - הסדר פנסיית החובה. רק שצריך היה לצלול אל תוך פרטי המאמר כדי להבין עד כמה תמונת המציאות שמשרטט בנק ישראל היא עגומה.

במסגרת המחקר בדק בנק ישראל מה תהיה התרומה של פנסיית החובה לרמת החיים של הגמלאים בעתיד - הוא בדק מה יהיה היחס בין שכרם האחרון של החוסכים ערב הפרישה, לבין הפנסיה החודשית שיקבלו לאחר הפרישה. בנק ישראל השתדל עוד יותר, וערך את הבדיקה הזו על עובדים המשתייכים לשלוש רמות: עובד שמקבל שכר מינימום (3,800 שקל בחודש), עובד שמשתכר שכר ממוצע (7,500 שקל), ועובד ששכרו גבוה ב-50% מהשכר הממוצע (11.25 אלף שקל).



הנה הממצאים של בנק ישראל: עובד ששכרו שכר מינימום יקבל פנסיה בשיעור של 44% משכרו האחרון נטו (40% לנשים); עובד בעל שכר ממוצע יקבל פנסיה של 51% משכרו האחרון נטו (46% לנשים); ועובד ששכרו גבוה ב-50% מהשכר הממוצע במשק יקבל פנסיה חודשית נטו בשיעור של 58% משכרו האחרון.



כל החישובים, שימו לב, נעשו בעבור עובדים שחוסכים ברציפות לפנסיה מגיל 21 ועד גיל 67. אפשר לספור על יד אחת את מספר העובדים במשק שיש להם כל כך הרבה שנות חיסכון פנסיוני לזכותם. כל החישובים, שימו לב, נעשו בעבור עובדים שאינם מושכים את פיצויי הפיטורים שלהם בשום שלב, אלא צוברים אותם עד לגיל פרישה. גם כאן, מעטים העובדים שאינם עושים שימוש בכספי הפיצויים בשום שלב לאורך חיי העבודה שלהם. בהנחה של משיכת כספי הפיצויים - הפנסיה של עובד בעל שכר ממוצע תרד מ-51% ל-35% בלבד משכרו האחרון נטו.



אם לא הבנתם, המחקר של בנק ישראל מלמד כי גם לאחר 46 שנות חיסכון רצופות לפנסיה, הפנסיה שתקבלו בסוף הדרך תהיה עלובה. היחס בינה לבין שכרכם ערב הפרישה הוא כ-50% בלבד. המשמעות של הנתון הזה היא חד-משמעית: רמת החיים שלכם צפויה לצנוח ב-50% עם פרישתכם לגמלאות.



בפועל, הצניחה ברמת החיים תהיה מתונה יותר בשל קצבאות הזיקנה של הביטוח הלאומי. כאשר מוסיפים את קצבאות הזיקנה, היחס בין השכר לפני הפרישה לקצבת הפנסיה שלאחר הפרישה הוא 93% אצל משתכרי שכר המינימום ו-79% אצל בעלי השכר הממוצע והגבוה (73%-88% אצל נשים). הביטוח הלאומי, אם כן, מציל לכם את הפנסיה - אבל גם כך תחוו ירידה של 20%-25% ברמת החיים שלכם, וזאת בהנחה שקצבאות הזקנה של הביטוח הלאומי לא יורעו לאורך השנים.



אימתנו את הנתונים של בנק ישראל עם כל הגורמים המובילים בעולם הפנסיה בישראל. כולם הינהנו בעצב שאכן זהו המצב לאשורו. אחד הגורמים אף טען שבפועל נתוני בנק ישראל מוטים לטובה, משום שכמעט ואין בנמצא עובדים שצוברים 46 שנות חיסכון. הרוב המוחלט של העובדים חוסך במשך שנים מעטות יותר - 35 שנה במקרה הטוב.



לפי החישובים של אותו גורם פנסיוני, גבר בן 67, שהכנסתו ערב הפרישה היתה 5,000 שקל בחודש, זקוק לחיסכון פנסיוני של 800 אלף שקל כדי לשמור על רמת החיים שלו (950 אלף, אם הוא רוצה לדאוג גם לאלמנתו לאחר מותו). אם הוא פורש בגיל 60, הוא זקוק לחיסכון של 1.1 מיליון שקל. אם שכרו הוא 15 אלף שקל, הוא כבר יזדקק ל-3.3 מיליון שקל. גבר כזה, שחוסך ברציפות לפנסיה מגיל 30 ועד גיל 65, יגיע בסוף הדרך לחיסכון פנסיוני הקטן ב-75% מהדרוש לו. לאחר הוספת קצבאות הביטוח הלאומי, החיסכון הפנסיוני שלו יהיה נמוך ב-50% מהדרוש לו.



אז כן, מצפה לכם צניחה של 50% ברמת החיים כשתגיעו לגיל פרישה. הצניחה הזו היא מנת חלקכם גם כאשר מניחים שהחיסכון הפנסיוני שלכם יצבור רווח ריאלי של 3.74% בשנה. צאו וחישבו מה יקרה לרמת החיים שלכם, אם התשואה שלכם לאורך שנים תהיה נמוכה מכך.



אם אתם לא רוצים לחוות התרסקות ברמת החיים שלכם כשתגיעו לפנסיה, אתם חייבים לעשות שני דברים: האחד, לחסוך יותר. הגדלת ההפרשות שלכם לפנסיה, או פתיחת חיסכון אישי נוסף - בצורת פיקדונות בבנקים, דירת מגורים בבעלותכם, קרנות השתלמות וקרנות נאמנות שנשמרות לגיל הפרישה - הם הכרח כדי להבטיח לכם רמת חיים סבירה.



הדבר השני: אתם חייבים לשאוף להגדיל את הרווח השנתי הממוצע בחיסכון הפנסיוני שלכם. הנתונים מלמדים כי תשואה ריאלית נטו של 3.74% אינה מספיקה - וזוהי תשואה לא נמוכה בכלל. הגדלת התשואה אל מעבר לכך יכולה להיעשות רק באמצעות נטילת סיכון רב יותר, כדי שלאורך עשרות שנים הסיכון הזה יחזיר עצמו באמצעות תשואה גבוהה יותר. אסטרטגיה של ביטחון מרבי, כדי להימנע ממפח הנפש של מפולת כמו הנוכחית, יכולה לסייע לכם לישון טוב יותר בלילה - אבל יהיה לה מחיר כבד בגודל קצבת הפנסיה שלכם בסוף הדרך.



ניהול נבון של סיכון ההשקעות שלכם - חיסכון במשך שנים ארוכות, הפקדות קבועות לחיסכון מדי חודש, הקפדה על מינימום דמי ניהול והקטנת הסיכון של החיסכון עם ההתקרבות לגיל פרישה - הוא הדרך להבטיח לכם פנסיה ראויה. בריחה מסיכון, באשר הוא סיכון, בסופו של דבר רק תזיק לכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully