וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רועי ורמוס נגד הטייקונים: "את הכסף או את המטוסים"

מאת שרית מנחם

3.12.2008 / 7:22

רועי ורמוס רוצה להנהיג את המלחמה בבעלי ההון: נטיל הגבלות על חלוקת דיווידנד ושכר, נדרוש שבעלי החברה יוותרו על מניות ונחייב אותם למכור את המטוסים. מי שלא יחזיר את הכסף, לרבות ריבית והצמדה למדד, לא יוכל למחזר חוב אצלנו



>> "זו לא עוד מפולת של 50%. זהו משבר עמוק, משבר שמשנה את חוקי המשחק" - כך פתח אתמול רועי ורמוס, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, את הוועידה השנתית של פסגות שבה נכחו מאות יועצי השקעות. "אי אפשר להתחבא מאחורי מוסכמות, סטטיסטיקות וחברות הדירוג", אמר ורמוס.



ורמוס התמקד לא מעט בשוק החוב שבו החשש שמא תהיה שמיטת חובות גדולה - גובר, ונראה כי הוא רוצה להנהיג את המאבק הלוחמני של הגופים המוסדיים נגד בעלי הון וחברות שלא יעמדו בחובות שנטלו בשוק ההון. הוא קרה לפעולתו "אקטיוויזם מוסדי" ואמר כי פסגות ייאבק באופן חסר פשרות לטובת עמיתיו בכל המישורים - בתחום ההשקעות, במישור המשפטי ובתחום האשראי.

ורמוס אמר: "לא יהיה מצב שחברה תבצע תספורת למחזיקי איגרות החוב ולא יינקטו צעדים חריפים מצידנו. אם חברה תתקשה בהחזר כל החוב, אנחנו נדרוש מניות מבעל החברה. נפעל להרמת מסך ונדרוש שבעלי ההון ימכרו את המטוסים שלהם ויעשו הכל כדי להזרים הון פנימה. נגביל את החברות בחלוקת דיווידנד ובשכר. מי שלא יחזיר את הכסף, לרבות ריבית והצמדה למדד, לא יוכל למחזר חוב אצלנו - גוף המנהל, נכון להיום, 80 מיליארד שקל".



ורמוס המחיש את דבריו על המטוסים בסיפור על המשבר בתעשיית הרכב האמריקאית: "ארבעה מקברניטי התעשייה החליטו לפנות לסנאט האמריקאי לבקשת עזרה. בדיון בסנאט התעניינו נציגי הסנאט כיצד הגיעו הארבעה לדיון - האם נהגו בכלי רכב או אולי הגיעו בטיסה מסחרית? בכירי הענף הרכב השיבו כי הגיעו במטוסי הסילון הפרטיים שלהם. 'תחזרו הביתה', השיבו להם נציגי הסנאט, 'הדיון הסתיים'".



"לא נסכים לוויתור על חוב"



"לא נסכים לוויתור על חוב", הוסיף ורמוס. "במקרה של שמיטת חובות, ניקח את המניות. נקשור את בעלי השליטה בכל הסדר חוב. ההסדר יכלול פריסת תשלומים, חיזוק ביטחונות, קנסות ופיצוי. ההסדר יהיה שקוף ויאפשר בחירה של הישארות במצב המקורי. אם ההסדר לא יכלול את העקרונות הללו, אין כניסה לבית ההשקעות".



לדבריו, על רקע התשואות העגומות של השנה האחרונה מחפשים בענף אשמים: "מנהלי ההשקעות לא יכולים להתחבא יותר. הם מאשימים את חברות הדירוג במקום לשאול את עצמם מדוע קנו איגרות חוב שקרסו. זו בריחה מאחריות. הרי כשהאפיק הקונצרני פרח והתשואות היו מצוינות, זה לא היה בזכות דירוגי האשראי. היום השוק שונה, ומחפשים אשמים.



"בזמן האחרון צצים הרבה מומחים שמעניקים ציונים לקובעי המדיניות השונים. זה לא הזמן להאשים, זה הזמן להפיק לקחים ומסקנות. זה מאוד קל לעמוד על הבמה ולהעניק ציונים לכולם, אבל זה לא עוזר לאף אחד. עוד טיעון לא מספק שמעלים מנהלי ההשקעות למשקיעים הוא שהסטטיסטיקה מספרת שעל פני 100 שנים התשואות חיוביות. זה נכון, אבל זה לא עוזר לעמית בן 75 שקנה את קופת הגמל", אמר ורמוס.



"עולם המושגים שלנו בעקבות המשבר הנוכחי משתנה. בעולם הישן, מה שעניין את כולם היה התשואה. בעולם החדש, מה שמעניין את כולם הוא אילו חברות ישרדו ואילו לא. יהיו חברות שלא ישרדו, בעיקר חברות ממונפות בעלות תזרים מזומנים חלש, שאיבדו את אמונו של שוק ההון. בנוסף, יהיו חברות שישרדו, אך לא ייצרו ערך, שכן הן ישרתו את בעלי החוב. כל הכסף שהחברה תייצר ישרת בעלי חוב ונושים אחרים.



"ויהיו חברות שיצלחו את המשבר. חברות אלו מתאפיינות במאזן ובתזרים מזומנים חזק, ואלה חברות שייהנו גם אחרי המשבר. בעולם הישן, חברות התנהלו במינוף יתר. כך אפשר לעשות הרבה כסף במעט מאוד זמן תוך כדי שימוש בכספם של אחרים. היה אפשר לקחת הלוואות נוחות, לנהל בסיכון, ואם היה קצת מזל - היו גם רווחים. בעולם של היום חברות יתנהלו במינוף חסר, מאחר שהיכולת לגייס נמוכה. שוקי ההון סגורים, והבנקים לא מעניקים אשראי. המשקיע של העולם הישן רדף אחרי תשואה. אם קופת גמל הציעה תשואה גבוהה ביחס לענף, משקיעים רבים היו זורמים אליה, ללא התחשבות בסיכון. בעולם החדש זה שונה. את הלקוחות היום לא מעניין אם קופת הגמל השיגה תשואה של 3% או 3.5%. היום הלקוחות מתעניינים בסיכונים ובסולידיות שהניהול מבטיח", הוסיף ורמוס.



ורמוס הדגיש את ההבדלים בין המשבר הנוכחי לזה של 1929. לדבריו, אז 40% מהבנקים בארה"ב פשטו רגל, התוצר האמריקאי ירד ב-30% ושיעור האבטלה הרקיע ל-25%. קובעי המדיניות פעלו אז להעלאת רבית ומסים. היום, הוא מציין, קובעי המדיניות האמריקאים פעלו נמרצות כדי להציל את הסקטור הפיננסי - ורק 1% מהבנקים יפשטו רגל, התוצר איבד אחוז בודד ושיעור האבטלה הוא 6.5%. כמו כן, קובעי המדיניות הכלכלית בארה"ב הורידו את הריבית בחדות והכינו תכניות לתמרוץ הכלכלה.



מבחינת פסגות, חוקי המשחק החדשים יהיו: חזרה לניהול השקעות בסיסי, כלומר קונים רק מה ששקוף, סחיר ומובן. ורמוס הדגיש שפסגות תתאים את פרופיל הסיכון לאופי ולגיל החוסך ותנהל סיכונים לצד ניהול התשואות. לדבריו, יש חשיבות גדולה למניעת ניגודי עניינים, למחקר ובקרת אשראי ולהפנמה של שינויים ועדכון תחזיות.



ורמוס התייחס גם לשינויים באפיק הפנסיוני, שעתידים לדבריו להתרחש כבר בעתיד הקרוב: "הגבינה זזה הרבה יותר מהר, ולשמחתנו לא כולם מבינים זאת". הוא הסביר כי עקב המצב בשווקים דורשים כיום החוסכים לטווח ארוך יותר ייעוץ באשר לחיסכון הפנסיוני. "היום הלקוחות מבינים יותר ומבולבלים יותר - הם רוצים ייעוץ. הבנקים היום נתפשים כאובייקטיוויים יותר. לאור תהליכים אלו, הרגולטור יבין שיש להקדים את כניסת הבנקים לייעוץ הפנסיוני".



ורמוס הסביר כי כיום המשווקים הפיננסיים הם ערוץ ההפצה של החיסכון הפנסיוני, אבל עם אישור הרגולטור, הבנקים ייכנסו בהסתערות לשוק זה. "היום הבנקים משחקים במגרש של החיסכון לטווח קצר - שוק של 150 מיליארד שקל. כשייפתח להם ערוץ ההפצה של החיסכון לטווח ארוך, ייפתח בפניהם שוק של 600 מיליארד שקל. לבנקים אין היום עודף מקורות הכנסה, הייעוץ עתיד להיות מקור הכנסה משמעותי עבורם".



כך, הענף הפנסיוני צפוי לעבור "מגה ניוד. מערכות הדירוג בבנקים אובייקטיוויות, משקללות סיכון ובעיקר לא מוחלות על ביצועי העבר. ביצועי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות ל-2007-2008 ינתבו את הכספים בערוץ הפנסיוני. במובן הזה העתיד כבר נחרץ", סיכם ורמוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully