וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר הרופאים: זה הזמן להציל את מקצוע ההרדמה

עזריאל פרל

3.12.2008 / 8:07

יש לנצל את המומנטום החיובי ולמנפו



>> קהילת המרדימים עקבה בנשימה עצורה אחר הליך הבוררות הממושך שנערך בין ההסתדרות הרפואית לבין המעסיקים. אף שעצירת נשימה לפרק זמן כה ארוך היא בלתי אפשרית, ואין כמו רופאים מרדימים לדעת זאת, קשה להגזים בחשיבות של החלטת הבוררים.



זה כמה שנים מתריע איגוד הרופאים המרדימים על המשבר החמור במקצוע ההרדמה בישראל. אין ספק כי תגמול כספי והטבות אחרות יכולים לשנות מצב זה. תוספות השכר המשמעותיות שניתנו לרופאים המרדימים לאחר שביתתם ב-87' הביאו לגל הצטרפות של בוגרי מוסדות הלימוד בישראל למקצוע ההרדמה. כך קרה גם בארה"ב, שבה נהפך המקצוע למבוקש ביותר בשל עלייה בשכר.



החלטת הבוררים לתת תוספת שכר ייחודית למרדימים היא הכרה בחשיבותו של מקצוע ההרדמה ובסכנה המיידית לקריסתו. קריסת מקצוע ההרדמה, שהוא צומת חשוב, תשפיע על כל המקצועות הכירורגיים במדינה. היא תגרום לדחיית ניתוחים, לירידה בבטיחות ההרדמה, להמתנה ארוכה למתן אפידורל בחדרי הלידה, ולסבל רב הכרוך באי הגעת רופא-מרדים לפעולות הדורשות הרגעה (סדציה), בעיקר בילדים.



הדרך להצלת מקצוע ההרדמה עוד ארוכה, אך הטיפול הנוכחי בשכר המרדימים הוא צעד ראשון בכיוון הנכון. מעבר לתגמול הכספי, יש לנקוט צעדים נוספים שיהפכו את מקצוע ההרדמה לאטרקטיווי.



בתי חולים שימשיכו במדיניות של "כולם עובדים קשה, והמרדימים עובדים קשה יותר כי אין ברירה", ימצאו עצמם מול שוקת שבורה - שכן העובדים הקיימים יעזבו, והחדשים יבחרו מקומות עבודה נוחים יותר. בבתי החולים שבהם התורנויות קשות במיוחד, יש לאפשר למרדימים המומחים להגיע לתורנות בשעה מאוחרת יותר, ולא להתחיל תורנות לאחר יום עבודה מלא. לצעד זה תהיה השלכה ברורה גם על בטיחות ההרדמה בשעות הלילה.



תשומת לב מיוחדת צריכה להינתן למחלקות שבהן נערכת התמחות. בארה"ב ניתנה באחרונה תוספת תקציב פדרלית של כמיליון דולר בשנה, למשך חמש שנים, לכל אחת מ-100 מחלקות ההרדמה האקדמיות העוסקות בהכשרת מתמחים בהרדמה. תוספת משמעותית זו אמורה להיות מנוצלת לשיפור תנאי ההוראה למתמחים בהרדמה ולעידוד המחקר המחלקתי. בנוסף, יש לתת הלוואות עומדות למצטרפים למקצוע. יוזמה זו נמצאת על שולחנו של משרד הבריאות זה זמן רב, אך פרט ליוזמות מקומיות בכמה בתי חולים לא נעשה דבר בעניין זה.



מהלך נוסף שישפר את פני המקצוע הוא מתן אפשרות למבוטחים בביטוחים משלימים לבחור ברופא המרדים שלהם, בדיוק כפי שהם יכולים לבחור ברופא המנתח. עניין זה יקודם על ידי איגוד המרדימים בשנה הקרובה, הן באמצעות פנייה ישירה לחברות המבטחות והן על ידי הגברת המודעות של המבוטחים לזכותם לבחור רופא מרדים.



יש לנצל את המומנטום החיובי שנוצר בפסק הבוררות בנוגע למקצועות המצוקה - ולמנפו. רק אם יזכה איגוד המרדימים להבנה ולשיתוף פעולה מצד המעסיקים, משרד הבריאות, בתי החולים וחברות הביטוח, אפשר יהיה לדאוג לטובת הציבור ולמנוע משבר לאומי שיעלה בחיי אדם.



הכותב הוא יו"ר איגוד הרופאים המרדימים ומנהל המערך להרדמה וטיפול נמרץ במרכז הרפואי תל השומר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully