וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההעדפה לפני פריצקר: אובמה מינה את ביל ריצ'רדסון לשר המסחר

נמרוד הלפרן

3.12.2008 / 21:00

לפי דיווחים - ויתרה פריצקר על המינוי עקב טענות כי נשאה באחריות למשבר הסאבפריים



הנשיא הנבחר של ארה"ב, ברק אובמה, הודיע היום על מינוי מושל מדינת ניו מקסיקו, ביל ריצ'רדסון, לתפקיד שר המסחר בממשל החדש. ריצ'רדסון, שהיה בין המתמודדים מול אובמה על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, ואשר שימש כשר האנרגיה וכשגריר ארה"ב באו"ם בתקופת הנשיא ביל קלינטון - לא היה המועמד המועדף על אובמה לתפקיד שר המסחר.



לפי דיווחים בארה"ב בחודש שעבר המועמדת המועדפת על אובמה לתפקיד שר המסחר היתה פני פריצקר, בת משפחת פריצקר משיקגו - אחת המשפחות העשירות בארה"ב, אשר בבעלותה רשת מלונות הייאט ושותפה של משפחת עופר בחברת שיט התענוגות רויאל קריביאן.



עם זאת, על פי הדיווחים, החליטה פריצקר, אשר שימשה כמגייסת הכספים הארצית הראשית של מטה אובמה במהלך הפריימריס במפלגה הדמוקרטית, לוותר על המינוי על רקע ביקורת על התפקיד שמילאה משפחתה ביצירת המשבר בשוק משכנתאות הסאבפריים בארה"ב.



סופיריור, בנק הלוואות באזור שיקגו שהיה בשליטת משפחת פריצקר ואשר פני פריצקר שימשה כיו"ר שלו במשך 5 שנים, נסגר בקיץ 2001 בהוראת רשויות הבנקאות בארה"ב לאחר שנמצא אשם במדיניות הלוואות לוקה, פיקוח לא נאות על עובדים וניהול חשבונות לא תקין.



משפחת פריצקר שילמה לרשויות בארה"ב קנס של 100 מיליון דולר, והסכימה לשלם 335 מיליון דולר נוספים, ללא ריבית, על פני תקופה של 15 שנים, על מנת להימנע מעונש בגין קריסת הבנק. בעלי חשבונות בבנק לא היו כה בני מזל, וכ-1,400 בעלי פיקדונות איבדו את מרבית חסכונותיהם. קריסת הבנק עלתה לחוסכים ולקופת האוצר האמריקאי כחצי מיליארד דולר.



"ההנדסה הפיננסית של שוק הסאבפריים, אשר הובילה למפולת בוול סטריט, פותחה על ידי משפחת פריצקר ורואה החשבון שלה ארנסט אנד יאנג, אשר שיתפו פעולה עם בנק ההשקעות מריל לינץ' במכירת אג"ח מגובות במשכנתאות סאבפריים", העריך מוקדם יותר השנה מומחה הרגולציה של מגזר הבנקאות, טים אנדרסון.



"בעליו של בנק סופיריור היו עבור הלוואות סאבפריים מה שמייקל מילקן היה עבור אג"ח זבל. ההסדר הנוח של בני המשפחה עם הממשל אפשר להם לחמוק מהעמדה לדין פלילי בגין התנהלותם, ולצאת עם רווחים של מאות מיליוני דולרים", הוסיף.



"בני משפחת פריצקר נוהגים לטעון כי נכנסו לתחום הסאבפריים כדי לסייע למעוטי יכולת, אולם יהיה מדויק יותר לטעון כי הם ניהלו עסקי הלוואות חמסנים בהיקף כלל ארצי רחב", הוסיף אנדרסון, אשר חקר את פרשת קריסת בנק סופיריור שהיה בשליטת המשפחה. "הם נהגו לפנות לאנשים שכבר היו בעלי בתים, ושיכנעו אותם לבצע מימון מחדש של הלוואותיהם בתנאים שהיו למעשה לרעת הלווים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully