וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר ננעל בעליות שערים

שמואל שוסטר

3.12.2008 / 23:22

לאחר יום תנודתי, וול סטריט נסגר בעליות: נאסד"ק עלה ב-2.9%; מרוול קפצה ב-20%; סנדיסק זינקה ב-25%

בסיומו של יום תנודתי ננעל המסחר בוול סטריט במגמה חיובית, תוך שהמשקיעים מתעלמים משלל נתוני מקרו שליליים שהתפרסמו והורדת תחזית הרווח וההכנסות של RIM (ריסרץ' אין מושן), יצרנית מכשיר הבלקברי.

נאסד"ק עלה ב-2.9% לרמה של 1,492 נקודות, דאו ג’ונס הוסיף 2% לרמה של 8,591 נקודות ומדד S&P500 התחזק ב-2.6% לרמה של 870 נקודות. בשוק הסולידי נרשמו עליות במחירי איגרות החוב של ממשלת ארה"ב לתקופה של 10 שנים והתשואה עליהן ירדה ב-0.017% לרמה של 2.676% לשנה.

"כולם הופתעו מהעוצמה של הבלאגן הזה וזה הולך רק להיות גרוע יותר", אמר היום האנס גוטי, מנהל ההשקעות בבנק LGT שבליכטנשטיין. לדבריו, "ההאטה צפויה להימשך לתוך 2010".

המגזר הפרטי בארה"ב השיל 250 אלף משרות בחודש נובמבר, הירידה החדה ביותר במספר המשרות במגזר הפרטי האמריקאי מזה שבע שנים, לאחר שהחברות הגבירו את קצב הפיטורים בעקבות המשבר הכלכלי העולמי והירידה בביקוש - כך דיווחה היום חברת ההשמה ADP. הירידה במגזר הפרטי, החדה ביותר מאז נובמבר 2001, עלתה על תחזיות האנליסטים שציפו לירידה של 205 אלף במספר המשרות במגזר הפרטי. באוקטובר איבד המגזר הפרטי בארה"ב 179 אלף משרות, לפי ADP. דו"ח ADP כולל רק את נתוני התעסוקה במגזר הפרטי, בניגוד לדו"חות של משרד העבודה.

על רקע שלל הנתונים השליליים, סיפק היום UBS תחזית לעתיד. להערכתם צפויים שוקי המניות העולמיים להוסיף ולרדת בחדות בחודשים הקרובים, על רקע מיתון של ממש בבורסות העולם, לפני שיתאוששו בהמשך 2009 בעקבות מחירי המניות הזולים ומאמציהן של הממשלות לחדש את האמון במערכת הפיננסית, שיפתו את המשקיעים - כך העריכו כלכלני UBS. אנליסט UBS, דיוויד ביאנקו, כתב במכתב למשקיעים כי מדד S&P 500, שנפל ב-42% ל-848.1 נקודות מאז תחילת השנה, עשוי לזנק ב-53% לרמה של 1,300 נקודות עד סוף 2009. ביאנקו, שלפני כשנה צפה שהמדד יעלה ב-16% ב-2008, צופה כעת כי המדד ירשום ב-2009 את הביצועים השנתיים הטובים בתולדותיו.

מספר הבז', שפורסם היום עולה כי "כלכלת ארה"ב נחלשה מחוף אל חוף מאז אמצע חודש אוקטובר, על רקע קושי גובר לקבל הלוואות וירידה בביקוש לאשראי". ספר הבז' הינו דו"ח תקופתי של הבנק הפדרלי על מצב הכלכלה האמריקאית ומשמש את בכירי הבנק לקראת החלטת הריבית של הבנק בעוד כשבועיים. "הפעילות הכלכלית נחלשה בכל מחוזות הבנק הפדרלי מאז פרסום הדו"ח הקודם באמצע חודש אוקטובר", נכתב בדו"ח, אשר לא כלל את המילה "מיתון".

בענף הבנקאות, המשבר מתחיל לחלחל גם לכיסי הבכירים. מריל לינץ’, שנרכש בספטמבר תמורת 50 מיליארד דולר על ידי בנק אוף אמריקה - לאחר שרשם הפסדים בסך 20 מיליארד דולר בעקבות המשבר האשראי - מתכנן לקצץ את הבונוסים השנתיים שלו ב-50% לפחות. חלק מהסוחרים ובנקאי ההשקעות בחברה ייאלצו לספוג קיצוצים חדים יותר. עובדי מריל לינץ' לא יגלו את גובה הבונוסים שלהם עד סוף החודש, אך למנהלי החטיבות כבר נאמר כמה הם יורשו לחלק.

אמזון עולה

עוד בענף הבנקאות, משרד המשפטים האמריקאי הרחיב את חקירת הבנקים האירופיים החשודים בסיוע ללקוחות אמריקאיים להעלים מסים באמצעות חשבונות בנק מחוץ לארה"ב. בין השאר, ייחקרו הבנקים קרדי סוויס ו-HSBC, כך מסרו מקורבים לנושא. התביעה הפדרלית בוחנת חשדות לפיהן מנהלים בדרג הבינוני והגבוה בשני הבנקים סייעו באופן לא חוקי ללקוחות אמריקאיים להסתיר חשבונות בנק סודיים בסך 30 מיליארד דולר, ובכך להתחמק מתשלום מסים בסך 300 מיליון דולר בשנה מ-2000 עד 2007.

ג’נרל מוטורס התריעה בפני ממשלת ארה"ב כי אם לא תקבל הלוואה של 4 מיליארד דולר עד סוף דצמבר, היא עשויה לקרוס באופן מיידי."4 מיליארד הדולר הראשונים הם קריטיים", אמר סמנכ"ל התפעול של ג'נרל מוטורס, פריץ הנדרסון, והוסיף כי "אין תוכנית ב'". ההלוואה תהיה חלק מסיוע ממשלתי של 18 מיליארד דולר שדרושים לחברה. GM הודיעה היא זקוקה ל-8 מיליארד דולר עד מארס, ולקו אשראי של 6 מיליארד דולר, שיהיה זמין עבורה עד 2012 למקרה שמכירות הרכב בארה"ב ירדו לרמות נמוכות מהתחזיות. ההודעה הנחרצת כי GM עלולה לקרוס הגיעה על רקע תכנית הארגון מחדש, שנדרשה החברה להציג כתנאי שהציבו המחוקקים, בטרם יהיו שלוש יצרניות הרכב מדטרויט זכאיות לסיוע.

מניית אמזון רשמה עליות חדות בעקבות זינוק של 15% במכירות "סייבר מאנדיי" (cyber monday) ל-846 מיליון דולר - סכום המכירות היומי השני בגובהו מעולם. "סייבר מאנדיי", המסמן את פתיחת עונת הקניות של חג המולד באינטרנט, הוא יום העבודה הראשון לאחר סוף השבוע של חג ההודיה.

חברת ריסרץ' אין מושן (RIM), יצרנית מכשיר הבלקברי, הפחיתה את תחזיות ההכנסות והרווח שלה לרבעון השלישי אל מתחת לתחזיות האנליסטים בוול סטריט בעקבות היחלשות של מספר מטבעות זרים אל מול הדולר והירידה במספר מנויי הבלקברי. "תזמון השקת המוצרים, התנאים הכלכליים הכלליים והתנודתיות בשערי המטבעות פגעו בתוצאות שלנו ברבעון השלישי", אמר מנכ"ל החברה ג'ים בלסילי. החברה צופה לרשום רווח של 83-81 סנט למניה, ולהכנסות של בין 2.75 מיליארד דולר ל-2.78 מיליארד דולר. קודם לכן, צפתה ענקית הטכנולוגיה הקנדית רווחים של בין 97-89 סנט למניה ולהכנסות של 3.10-2.95 מיליארד דולר.

מניית סנדיסק (סימול SNDK), שהוקמה על ידי הישראליף אלי הררי, זינקה היום ב-25% על רקע שמועות כי טושיבה עשויה להגיש הצעה לרכישתה. לדברי סוכנות הידיעות של דאו ג'ונס לשתי החברות פעילות משותפת בייצור שבבי זיכרון וכי טושיבה נחשבה באופן מסורתי לשותף עבור סנדיסק.

במניות הישראליות, ג’קדה, המפתחת תוכנות למוקדי שירות טלפוניים, תפטר כ-14% מכוח העבודה של החברה ברחבי העולם - כ-24 עובדים - כדי להיערך ל-2009. החברה תפטר כ-18 עובדים מהבחרה עצמה ועוד 6 מקבלני משנה. פיטורי העובדים צפויים לחסוך לחברה 2.3 מיליון דולר בהוצאות התפעול.

מארוול, המספקת פתרונות סיליקון, אחסון ותקשורת, שמעסיקה כ-1,100 מעובדיה בישראל, דיווחה על תוצאות הרבעון השלישי. הכנסות מארוול עלו ב-4% ל-791 מיליון דולר, לעומת 758.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד שהסתיים. לעומת הרבעון הקודם, בו ההכנסות עמדו על 842.6 מיליון דולר, ירדו ההכנסות ב-6%. בשורה התחתונה, החברה רשמה רווח נקי של- 70.9 מיליון דולר, או 11 סנטים למניה בדילול מלא, לעומת הפסד נקי של 6.4 מיליון דולר או הפסד של סנט אחד למניה בדילול מלא ברבעון המקביל אשתקד.

נייס הודיעה היום כי מגדל הפכה לבעלת עניין בה והיא כעת מחזיקה ב-5.1% ממניות החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully