וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה יבדוק את הפיקוח על שוק ההון

מירב ארלוזורוב

4.12.2008 / 8:33

המבקר יבחן את אופן ההתמודדות של האגף, בראשות ידין ענתבי, עם המשבר הכלכלי החמור, בביקורת מקיפה ראשונה מסוגה

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס החל בבדיקה ראשונית של פעילות האגף לפיקוח על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, בראשותו של ידין ענתבי, ושל אופן התמודדותו עם המשבר החמור בשוק ההון. אם הבדיקה הראשונית תתפתח לדו"ח ביקורת מלא על פעילותו של ענתבי, תהיה זאת ביקורת מקיפה ראשונה של מבקר המדינה על מדיניות האגף והתנהלותו.

מבקרת המדינה לשעבר מרים בן-פורת ערכה ביקורת מקיפה כזו ב-2001, במטרה לבדוק את האופן שבו אגף הפיקוח על הביטוח בנה את התשתית לקראת הרפורמה הראשונה בקרנות הפנסיה, ב-95'. ואולם דו"ח הביקורת לא פורסם מעולם, לאחר שהמבקרת בחרה לגנוז אותו.

ככל הנראה, גניזת הדו"ח נבעה ממחלוקת עקרונית לגבי התפישה שעמדה מאחוריו: מחבר הדו"ח ביקר את אגף הפיקוח על היעדר אסטרטגיה רשמית וברורה בנוגע לחיסכון הפנסיוני בישראל, ואילו אנשי הפיקוח וכלכלנים אחרים טענו כי בישראל אין יכולת להתחייב לאסטרטגיה כזו ואין גם צורך בכך.

מכיוון שהדו"ח של 2001 לא פורסם, בפועל לא נבדקה מעולם המדיניות של הפיקוח על הביטוח בידי מבקר המדינה, אף שמדובר באגף שחולל מהפיכות פיננסיות ששינו את פני הפנסיה, הביטוח והחיסכון בישראל. בין השאר ערך אגף הפיקוח שתי רפורמות ענק בקרנות הפנסיה; הוא היה הכוח שדחף והפעיל את רפורמת בכר, שינה את הכללים של פוליסות ביטוחי החיים, שינה באורח מהותי את פוליסות ביטוח רכב חובה ואת ביטוחי הבריאות וביטוחי הסיעוד, הפך את הפנסיה בישראל למבוססת קצבה, ובאחרונה איפשר מעבר חופשי בין תוכניות הפנסיה (ניוד).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully