וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נס פך השמן של הפניקס

שלומי שוב

4.12.2008 / 6:51

IFRS בשטח



>> כלל ידוע הוא שלא ניתן לקרוא דו"חות כספיים מבלי להתחשב בבסיסי המדידה שאומצו בהם לגבי כל קבוצה של נכסים והתחייבויות. כלל זה נכון במיוחד בעידן ה-IFRS, והדו"חות הכספיים של הפניקס לרבעון השלישי יכולים להמחיש זאת היטב. הפניקס רכשה בעבר כ-40% מאקסלנס, ובמסגרת זו קיבלה אופציית רכש והעניקה אופציית מכר (פוט) על המניות שנותרו בידי המוכרים, בתמורה שמוערכת בדו"חות ב-552 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון השלישי.

בעקבות אימוץ ה-IFRS נתנה הפניקס ביטוי לאופציות הנ"ל בדו"חותיה הכספיים, ומדדה אותן לפי שווי הוגן בהתאם לתקן העוסק במדידה של מכשירים פיננסיים (39 IAS), שקובע עדיפות ברורה לנתוני שוק. מאחר שהאופציות אינן סחירות, שוויין ההוגן הוערך על בסיס מחיר המניה של אקסלנס. כפועל יוצא הכירה הפניקס ברבעון השני בהתחייבות פיננסית בגובה כ-244 מיליון שקל בגין אופציית המכר שכתבה, ובנכס פיננסי בגובה של כ-8 מיליון שקל בגין אופציית הרכש שקיבלה.



עם זאת, לקראת הכנת הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי, התברר שמדידת השווי ההוגן שגויה, מאחר שהביאה בחשבון פרמיית שליטה על מחיר השוק שאינה מותרת בתקן. בכדי להבין את גודל הצרה די לציין שמדובר בתמחור בחסר של כ-60 מיליון שקל - על רקע ירידה של כ-25% במחיר המניה ברבעון השלישי.



בדיוק כאן בא לעזרה "שפן חשבונאי": חיבור אופציית הרכש יחד עם אופציית המכר יוצר במהות חוזה עתידי לרכישת שליטה, ומוביל ליציאה מתחולת התקן של המכשירים הפיננסיים וכניסה לתחולתו של תקן אחר שעוסק בהפרשות (37 IAS). המשמעות היא אדירה. ההפרשה במקרה זה נמדדת לפי ההפרש שבין אומדן הערך הנוכחי של תוספת המימוש ובין אומדן הערך הנוכחי של ההטבות הכלכליות שינבעו כתוצאה מהמימוש, כלומר התבססות על הערכת שווי של אקסלנס - שיכולה לעלות באופן ניכר על מחיר השוק.



וכך אכן קרה: הפניקס ביצעה ברבעון השלישי תיקון של הדו"חות הכספיים (Restatement), והכירה בהפרשה של 138 מיליון שקל בלבד, על בסיס הערכה כי שווי המניות הנוספות הוא 414 מיליון שקל. אילו היתה ממשיכה הפניקס במדיניות החשבונאית הקודמת, התחייבות זו היתה צריכה להגיע לפחות ל-275 מיליון שקל, מאחר שבסוף הרבעון שווי המניות הצטמק ל-260 מיליון שקל. מדובר בחיסכון של כ-140 מיליון שקל לפחות ביתרת העודפים, שמתקרב לעודף הקיים על הדרישות הרגולטוריות להון מינימלי. שינוי בסיס המדידה צפוי לסייע להפניקס גם ברבעון הבא, שכן צלילת שווי השוק של אקסלנס נכון לסוף נובמבר היתה יכולה להגדיל את ההתחייבות בעוד כ-90 מיליון שקל.



חשוב להדגיש כי ה"שפן" של הפניקס הוא אמיתי. מבחינה חשבונאית וכלכלית, נכון יותר להתייחס לאופציות במקרה כזה כאל רכישת נכס הבסיס - השליטה. שימוש בהערכת שווי הוא לגיטימי בדיוק כמו השימוש בה לצורך מדידת ירידת ערך של מוניטין, ותואם את תפיסת ה-IFRS לטיפול באופציות פוט שנכתבו על מניות של המיעוט בחברה בת.



-



הכותב הוא יועץ IFRS ומחבר הספר "חשבונאות פיננסית חדשה: IFRS"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully