וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תרימו אלינו טלפון, אנחנו פתוחים לעסקים"

מאת גיא גרימלנד

4.12.2008 / 6:51

מי נוהגת בחוכמה - קרן הון סיכון שיושבת על הגדר בזמן משבר או קרן שסבורה שדווקא עכשיו צריך להשקיע? בנצ'מרק, באטרי ונצ'רס וכרמל ונצ'רס בטוחות שהמשבר הוא זמן טוב להשקעות



>> באחרונה הודיעה קרן ההון סיכון סקויה ליזמי ומנכ"לי חברות הפורטפוליו שלה שהחגיגה הסתיימה. בקרן בנצ'מרק, קרן הון סיכון אמריקאית מהדרג הראשון, כמו סקויה, משדרים דווקא מסרים אופטימיים. מהקרן נמסר השבוע: "אנחנו פתוחים לעסקים" - גישה חיובית שבנלעה באווירה הפסימית שבה שרויה תעשיית הסטארט-אפים העולמית.



ביל גורלי, שותף מנהל בקרן, כתב בבלוג שלו השבוע כי "בנצ'מרק קפיטל פתוחה לעסקים ואנחנו להוטים לבצע השקעות חדשות ביזמים נהדרים. הכוונה שלנו היא להשקיע כעת, באקלים הכלכלי הנוכחי. היום".

גורלי כותב עוד כי המצב הכלכלי הותיר רבים בהלם. "הרגע חסר התקדים הזה יצר גם שאלות חסרות תקדים כמו האם לקרנות הון סיכון יש כסף להשקיע? האם הן נסוגות מהשקעות? האם יש להן גישה לכסף? האם יש להן מספיק כסף להשקעות המשך? האם המשקיעים בקרנות הון סיכון נרתעים מהשקעות? הרשימה רק מתרחבת והולכת ואם אתם קוראים עיתונות פופולרית ניתן לחשוב שכל עובדי הקרנות מתחבאים מתחת לשולחן וחולמים על 99'. אני לא יכול לדבר בשם קרנות אחרות, אבל אל תטעו - בנצ'מרק קפיטל פתוחה לעסקים.



"צריכים להיות תאבי בצע כשאחרים מפוחדים"



"חלקכם תוהים מדוע אני מכריז על הרצון להשקיע וחלקכם עשוי לראות בכל תעלול - אבל זה לא. ביצענו 14 השקעות חדשות בשנה האחרונה ואנו פועלים באופן אקטיווי לאיתור השקעות חדשות בכל יום. מדוע אנו אופטימיים בעוד גישת ההמונים גורסת שעלינו להיות מפוחדים? יש לכך ארבע תשובות: אנחנו עושים כסף באמצעות השקעות ולא על ידי הימנעות מהשקעות; אנחנו מאמינים שזמנים כאלה נוטים לבדל את היזמים האמיתיים מהמתחזים; אנחנו מחבבים את הסיכויים של חברות סטארט-אפ (במיוחד כאלה שמבצעות סבבי השקעה ראשונים) באקלים הכלכלי הנוכחי, במיוחד מכיוון שקל יותר לשכור אנשים וששכר הדירה נמוך יותר; אנחנו מאמינים שצריכים להיות מפוחדים כשאחרים תאבי בצע ותאבי בצע כשאחרים מפוחדים. זה די ברור מה קורה כעת. אם אתם שומעים מישהו ששואל אם קרנות הון סיכון אכן נסוגות מהשקעות, אנא אמרו להם להתקשר אלינו. אנחנו פתוחים לעסקים", כתב גורלי.



גורלי מציף למעלה את אחת השאלות המעניינות שעומדות בפני תעשיית ההון סיכון: האם לשבת על הגדר בימים אלה או לבצע השקעות חדשות? בשלב זה אין מידע מפורט לגבי אופן הפעולה של משקיעי הון סיכון והפרטים יתבררו בתום הרבעון הרביעי. הרבעון השלישי הסתיים בספטמבר ולכן לא מושפע משמעותית מהמשבר.



אבי דומושביצקי שותף מנהל בקרן באטרי העולמית אמר: "ההחלטה אם לבצע כעת השקעה חדשה מותנית במצב הקרן וכל קרן מטפלת בחברות שלה בצורה שונה. הקרן צריכה להחליט אם הכסף שהיא שומרת להשקעות המשך מספיק כדי שתוכל לבצע גם השקעות חדשות. זה פחות עניין של ביצוע השקעות חדשות ויותר עניין של שיקולי הקרן ואופן הניהול שלה. באטרי ונצ'רס ממשיכה להשקיע כרגיל. אני עובד כעת על שלוש עסקות במקביל בישראל ואני מקווה שיתממשו.



"לא מורידים יזמים על ארבע"



"ההיגיון פשוט: חברה טובה היא חברה טובה בכל זמן. מעבר לכך, זו תקופה טובה להשקעות והשוויים סבירים. היזמים מבינים שהטירוף של השקעת 40 מיליון דולר לפני הכסף על רעיון לא עובד יותר. אנחנו לא מורידים את היזמים על ארבע אבל הדילים חזרו לשפיות. נכון שיש קרנות שנכנסו לסטגנציה, אבל הקרנות המובילות ממשיכות להשקיע ומגלות שהשוק יותר גמיש", אמר דומושביצקי.



אבי זאבי שותף בקרן כרמל ונצ'רס מצטרף לדומושביצקי וסבור שזו העת להשקעות חדשות. "במשבר הקודם ביצענו את ההשקעות הטובות ביותר ואנחנו ממשיכים להשקיע בחברות כל הזמן. השקענו בפיוניר באוגוסט ובפיקאפ בספטמבר ובקרוב נודיע על השקעות חדשות נוספות. כמו כן, אנחנו דואגים לממן את החברות שבהן אנו משקיעים לשנתיים קדימה. אנשים מחודדים וממוקדים בזמן משבר, אבל זה נכון לא רק לגבי חברות חדשות. בל נשכח שהזמן שבו בונים חברה הוא שמונה שנים בממוצע עד לאקזיט".



האם קרנות הון סיכון שלא משקיעות כעת בחברות חדשות טועות?



"לא, כל קרן עם המדיניות שלה. זו לא טעות לשים ברקס בהשקעות. אבל מי שלא משקיע - לא יהיו לו חברות טובות. צריך להשקיע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully