וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחתת המס תסייע לעשירים

חיים רוט

4.12.2008 / 6:51

הקטנת נטל המס עלולה להעמיק את המשבר הכלכלי



>> נחמיה שטרסלר קובע ("להפוך משבר להזדמנות", "הארץ", 18.11) שהצעד החשוב ביותר לעידוד הצמיחה ב-2009-2010 הוא הפחתה משמעותית של נטל מס ההכנסה, מס החברות ומס ערך מוסף. הצעתו היא בלתי שקולה ועלולה להעמיק את המשבר הכלכלי-חברתי העומד לפתחנו.



הפחתת הכנסות המדינה ממסים עלולה להקשות על הפניית המשאבים הנדרשים לפיתוח התשתיות העשויות להגדיל את הביקושים במשק ולשמש מנוף לצמיחה עתידית. הפחתת הכנסות המדינה ממסים, ללא הגדלת מסגרת התקציב הנוכחית, תחייב קיצוץ בתקציבי הרווחה, החינוך ותשלומי העברה, המיועדים כעת לפרישת רשת ביטחון לקבוצות האוכלוסייה מעוטות ההכנסה.



מרבית הנהנים מהפחתת המס נמנים עם העשירון העליון. מכאן, שההפחתה המוצעת תגרום להרחבת פערי ההכנסות בחברה, שכבר כיום הם גדולים מאוד. הפחתת המסים לעשירון העליון לא תגרום להגברת היקף הצריכה בפלח שוק זה, מכיוון שגם ברמת הכנסתם הנוכחית אין הם מגבילים את צריכתם. תוספת הכנסה זו מהפחתת המס לא תיועד להגברת הצמיחה אלא לכיסוי הפסדיו של עשירון זה בבורסה. הפחתת המסים המתמשכת בארבע שנים האחרונות לא הניעה עד כה אף חברה בינלאומית גדולה להקים חברה בת בישראל - דבר חיוני ביותר לצמיחת המשק.



הצמצום בביקושים והצורך להוריד מחירים וכן ייסוף השקל, פוגעים זה מכבר במפעלים ליצוא, וספק אם אלה ייהנו מהפחתת המס. רמת הכנסתם של רבים מבין מפעלים אלה פחתה בשנים האחרונות, ולא נותרו בידיהם רווחים משמעותיים שעליהם הם משלמים מס. סביר להניח שחברות רבות יימצאו בקרוב במאבק הישרדות. הפחתת המס לא תהיה גורם שישפיע על רצונן להשקיע ולהגדיל את צוות עובדיהן. החברות שייהנו מהפחתת מס החברות הן בעיקר חברות מונופוליסטיות, המספקות סחורות ושירותים לשוק המקומי, בהן הבנקים וחברות הסלולר. חברות אלה ימשיכו להרוויח גם בעת משבר.



הקטנת נטל המס לא תביא תועלת, ועלולה להעמיק את המשבר ולפגוע בחידוש הצמיחה ובהגדלת התעסוקה.



הכותב הוא יו"ר ועדת המיסוי במרכז לקידום צדק חברתי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully