וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: השפעת המשבר העולמי מתגמדת לעומת משבר הנדל"ן המקומי

בלומברג

4.12.2008 / 6:51

כלכלת סין היתה צפויה לתרום 60% מהצמיחה הגלובלית ב-2009, אך המשבר בענף הנדל"ן המקומי מאיים לפגוע בקצב הצמיחה של המדינה - ושל העולם כולו



>> מחירי הבתים בשנחאי, שנזן וגואנזו צונחים, דבר שעלול לגרום לצמיחתה של הכלכלה הגלובלית לשבוק כליל ב-2009.



היקף בנייתם של בתים, משרדים ובתי חרושת נפל ב-16.6% באוקטובר, לאחר שעלה ב-32.5% באוקטובר 2007, לפי נתוני מקוארי סקיוריטיס. מגמה זו מכבידה עוד יותר על הכלכלה הסינית, שסובלת מהאטה בשל המיתון בארה"ב, ביפאן ובאירופה, שכירסם בביקוש למוצרים המיוצאים מסין. בנייה היא המנוע הגדול ביותר של צמיחה בסין, והיא תרמה רבע מכלל ההשקעות בנכסים קבועים (נכסים מוחשיים כמו נדל"ן ומיכון) במדינה, בנוסף לתעסוקה ל-77 מיליון עובדים.



הבנק המרכזי של סין הוריד את הריבית בשיעור החד ביותר זה 11 שנה בשבוע שעבר, והממשלה אמרה כי תפעל בתקיפות לבלימת הנסיגה הכלכלית שמתרחשת בקצב מהיר מהצפוי. ללא הורדות ריבית נוספות והשקעה ממשלתית, סין לא תוכל לתרום 60% מהצמיחה הגלובלית - כפי שחזתה מריל לינץ' ל-2009.



"סין נמצאת בליבה של ההאטה הגלובלית", אמר ג'ים ווקר, כלכלן ראשי באסיהנומיקס, חברת ייעוץ כלכלי מהונג קונג. "משמעות הדבר היא שהצמיחה הגלובלית תצנח עד סמוך ל-0% ב-2009".



ווקר, שזכה לתואר הכלכלן הטוב ביותר באסיה בסקר הברוקרים שערך מגזין "אסיהמאני" בין 1993 ל-2004 כשעבד ב-CLSA, מעריך כי סין תצמח בשיעור של 0%-4% ב-2009, ושיש לה סיכוי של 30% לנסיגה בתוצר הכלכלי, כלומר צמיחה שלילית.



ב-2005 עברה סין את בריטניה וטיפסה למקום הרביעי בדירוג הכלכלות הגדולות בעולם, לאחר שצמחה ב-9.9% בשנה בממוצע ב-30 השנה לפני לכן. התמ"ג צמח פי 69 מאז שיו"ר המפלגה הקומוניסטית לשעבר, דנג שיאופינג, החל ברפורמות השוק החופשי ב-1978. סין תרמה 27% מהצמיחה הגלובלית ב-2007.



הבנק העולמי הוריד בשבוע שעבר את תחזית הצמיחה בסין ל-2009 ל-7.5% - הקצב האטי זה שני עשורים, לאחר שברבעון הקודם חזה למדינה צמיחה של 9.2%. לדברי הבנק, סין לא תוכל להסתמך יותר על הצרכנים בשווקים הזרים. לואיס קויס, כלכלן בכיר בבנק העולמי בבייג'ין, אמר כי "מגזר הנדל"ן סובל מהאטה בולטת, והצמיחה בהשקעות בנדל"ן נפלה לאפס".



היצוא מסין והתפוקה הצטמקו בנובמבר בשיעור הגדול ביותר מאז החל רישום נתונים, לאחר שהמשבר הפיננסי העולמי פגע בביקוש לצעצועים, לטקסטיל ולמחשבים מתוצרת סין. היצוא והנדל"ן תרמו מחצית מהצמיחה בתמ"ג של סין - מעריך אנדי שי, אנליסט עצמאי משנחאי שהיה כלכלן ראשי לתחום אסיה במורגן סטנלי. "הצמיחה נעלמה", אמר. "האם הממשלה תוכל למלא את החלל? זה יהיה קשה".



נפילה של 20% במחירי הבתים בשנחאי



התחזית של מריל לינץ' לצמיחה גלובלית של 1.5% מבוססת על הערכה כי סין תצמח ב-8.6%. התחזית ניתנה ב-21 בנובמבר, 12 יום לאחר שממשלת סין הכריזה על חבילת תמריצים למשק המקומי בשווי 4 טריליון יואן (586 מיליארד דולר), רובם לעבודות ציבוריות.



"במטרה לבלום את ההאטה בצמיחה, עלינו לאמץ אמצעים תקיפים בעלי השפעה ניכרת", אמר ז'אנג פינג, יו"ר סוכנות התכנון הכלכלית הראשית של סין, בשבוע שעבר. "כמה נתונים כלכליים המשיכו להידרדר בנובמבר במהירות רבה ביותר".



נשיא סין, הו ג'ינטאו, אמר ביום ראשון כי הנסיגה הכלכלית היא מבחן ליכולת הממשל לשלוט בסין. הממשלה מנסה להגביל את השפעות ההאטה, מחשש כי גידול באבטלה עלול להוביל לאי שקט חברתי. המשטרה וכוחות הביטחון ניסו בשבוע שעבר לפזר הפגנות של עובדים מפוטרים שהפכו מכונית משטרה, ריסקו אופנועים ושברו ציוד של חברה בדרום מחוז גואנגדונג - כך דיווחה סוכנות הידיעות הממשלתית.



העיתון "אקונומיק אובזרוור" דיווח בשבוע שעבר כי חבילת תמריצים שנייה לכלכלה עשויה להתפרסם בקרוב. המהלכים ששוקלת הממשלה כוללים העלאת סף מס הכנסה, שכר מוגדל לעובדי מדינה והגדלת סובסידיות לקבוצות מעוטות הכנסה, נכתב בעיתון, שציטט אנשים המעורבים בתוכנית.



סין מסוגלת להגדיל הוצאות גם מעבר לתוכנית שעליה הכריזה, מכיוון שהחוב החיצוני שלה שקול ל-15.7% מהתמ"ג - בהשוואה ליחס של 75% בהודו. יש לה עודף תקציבי ויתרות המט"ח הגדולות בעולם, יותר מ-2 טריליון דולר, אמר לו טינג, כלכלן מריל לינץ' בהונג קונג. "המשקיעים צריכים להתכונן לתמריצים פיסקליים ענקיים".



לפי חברת תיווך הנדל"ן סאבילס, מחירי הבתים בשנחאי נפלו ב-19.5% ברבעון השלישי לעומת הרבעון השני. ירידות חדות במחירי הדירות נרשמות גם בשנזן וגואנזו, שתיים מהערים בעלות הצמיחה המהירה ביותר במחוז גואנגדונג, המייצר 30% מהיצוא הסיני.



פעילות הבנייה תיפול ב-30% ב-2009, לאחר שצמחה ב-9% ברבעון הראשון של 2008, לפי נתוני מקוארי סקיוריטיס. "אם הנדל"ן ייפול ב-30%, לא משנה כמה הממשלה תוציא על תשתיות - הכלכלה תמשיך להיות חלשה מאוד", אמר פול קייבי, כלכלן ממקוארי בהונג קונג, החוזה כי סין תצמח ב-6.6% ב-2009. "נדל"ן הוא עין הסערה במשבר הכלכלי".



ההאטה בסין מפילה את מגזר הסחורות



הירידה בביקוש של סין לסחורות כבר מהדהדת הרבה מעבר לחופיה. BHP ביליטון, חברת הכרייה האוסטרלית, זנחה בשבוע שעבר תוכניות לרכוש את מתחרתה ריו טינטו. הנימוק של BHP היה קריסת מחירי הסחורות. סין היא הקונה הגדולה ביותר בעולם של מתכת וצרכנית הנפט השנייה בגודלה.



פורטסקיו מטאלס גרופ, יצואנית עפרות הברזל השלישית בגודלה באוסטרליה, הפסיקה בשבוע שעבר את העבודה על הקמת קו רכבת שהיה אמור להוביל את העפרות, המיועדות לייצור פלדה, לנמל. חברות הכרייה האוסטרליות צפויות לעכב פרויקטים בהיקף של 50 מיליארד דולר. זו פגיעה קשה בהשקעות העסקיות, המהוות שליש מהתמ"ג האוסטרלי - כך העריך קרדי סוויס בנובמבר.



יש בסין ביקוש אדיר לסחורות, וההאטה הכלכלית בה היא סיבה מרכזית לנפילת מחירי הסחורות", אמר ניקולס לרדי, חבר בכיר במכון לכלכלה בינלאומית פיטר ג'י פיטרסון. "סין עוברת את ההאטה החדה ביותר בצמיחה מאז החלו הרפורמות במדינה לפני 30 שנה".



מחירי הפלדה בסין צנחו בעקבות ההאטה בבנייה, שצורכת 38% מהמתכת. חברות מצמצמות את תפוקת האבץ, המיועד לשמש כציפוי מגן לברזל ופלדה בבניית בתים וייצור מכוניות. מחירו של האבץ קרס ב-49% מתחילת 2008 בבורסת המתכות של לונדון.



כל אחוז בצמיחת סין תורם חצי אחוז לצמיחה של שאר אסיה, אומר הואנג ייפינג, כלכלן בכיר לתחום אסיה בסיטי בהונג קונג. לפי נתוני UBS, מדינות התלויות במיוחד בצמיחה הסינית הן טייוואן, ש-36% מהיצוא שלה הגיע לסין ב-2008; דרום קוריאה - 25%; ויפאן - 19%. הזמנות ליצוא טייוואני מסין ומהונג קונג צנחו ב-23% באוקטובר - הנפילה החדה ביותר מ-2001, לפי דיווח של הממשלה הסינית.



החשש מההאטה הוביל את סין להוריד את הריבית ב-1.89% מספטמבר, ולבטל הגבלות על הלוואות בנקאיות. כדי לעודד מכירת בתים, הורידה הממשלה את הריבית על המשכנתאות ואת תשלומי המקדמה לאנשים שקונים את ביתם הראשון.



זוהי תפנית של 180 מעלות לעומת המחצית הראשונה של 2008, שבה נגיד הבנק המרכזי התמקד בבלימת האינפלציה, שעלתה לשיא של 12 שנה - 8.7% בפברואר. האינפלציה צנחה ל-4% באוקטובר.



"המשבר הפיננסי בעולם לא יפיל את צמיחתה של סין לאפס, וגם לא המיתון במדינות המפותחות", אמר טאו דונג, כלכלן בכיר לאסיה בקרדי סוויס בהונג קונג. "אבל אם תהיה התמוטטות בשוק הנדל"ן - זה כבר יעשה את העבודה".



לאחר שהפסידה 6 מיליארד דולר - סין לא תשקיע יותר בחברות פיננסים זרות



>> קרן ההשקעות הממשלתית של סין הודיעה כי לא תשקיע במניות של חברות פיננסים זרות, לאחר שהפסידה 6 מיליארד דולר מהשקעות במורגן סטנלי ובקבוצת בלקסטון.



הקרן, בעלת נכסים בשווי 200 מיליארד דולר, נועדה להשקיע את חלק מיתרות המט"ח האדירות של סין בהשקעות מסוכנות יותר מאג"ח ממשלתיות של ארה"ב. עם זאת, בעקבות המשבר בענף הפיננסים, הצטמצם התיאבון הסיני למניות אלה, שנמנו בעבר עם הבטוחות והיציבות בוול סטריט.



"אני לא מעז להשקיע במוסדות פיננסיים כעת", אמר לאו ז'יוויי, יו"ר צ'יינה אינווסטמנט קורפ, במסיבת עיתונאים שנערכה בהונג קונג. "המדיניות של המדינות המפותחות בעניין זה אינה ברורה. עד שהתמונה תתבהר, איני מעז להשקיע בהן. אם הן יקרסו - אני אפסיד הכל".



עם תחילת מחנק האשראי, פנו הבנקים המערביים לקרנות השקעה ממשלתיות באסיה ובמזרח התיכון, בניסיון להגדיל את ההון, לאחר שרשמו הפסדים של כמעט טריליון דולר, בעקבות התמוטטות שוק משכנתאות הסאבפריים בארה"ב.



קרן ההשקעות של סין השקיעה 5 מיליארד דולר ב-2007 לרכישת 9.9% ממורגן סטנלי ו-3 מיליארד דולר בבלקסטון - קרן ההשקעה הפרטית הגדולה בעולם. שתי החברות הפסידו יותר משלושה רבעים משווי השוק שלהן מאז שבוצעו ההשקעות.



מניית מורגן סטנלי הוסיפה שלשום 6.1% בניו יורק, לאחר שנפלה ב-77% מתחילת 2008. בלקסטון ירדה שלשום ב-4%, לאחר נפילה של 76% השנה.



סיטי פיטרה את מרבית העובדים ביחידת הנדל"ן האסיאתית - בעקבות המשבר בענף



>> ענקית הפיננסים סיטי פיטרה את מרבית העובדים בחטיבת ההשקעות בנדל"ן שלה באסיה. זאת לאחר שהנפילה במחירי הנדל"ן באזור הובילו לירידה חדה בעסקות הנדל"ן באסיה ובמניותיהן של חברות הבנייה - כך מסרו מקורבים לחברה לבלומברג.



לדברי המקורבים, סיטי פיטרה לפחות חמישה בכירים ביחידת הנדל"ן האסיאתית, בהם מנהל היחידה אדמונד הו, והדירקטור אדוארד יה. הו הצטרף לסיטי ב-2004 ומונה לראש יחידת הנדל"ן של חטיבת בנקאות ההשקעות ב-2006. המנהל השותף של החטיבה, סוני בדיגה, פוטר בספטמבר.



סיטי, שקיבלה בשבוע שעבר חילוץ ממשלתי בהיקף של 306 מיליארד דולר שהציל אותה מקריסה, מסרה כי לקוחות הנדל"ן של החברה באסיה יוכלו להמשיך לקבל שירות דרך חטיבות הבנקאות המקומיות. בנובמבר הודיעה סיטי על כוונתה לפטר 52 אלף מעובדיה ברחבי העולם, לאחר שרשמה הפסדים ומחיקות של יותר מ-60 מיליארד דולר בעקבות משבר האשראי העולמי.



משבר זה פגע קשות בתעשיית הנדל"ן האסיאתית. מדדי מניות הנדל"ן של בורסות שנחאי והונג קונג נפלו ב-59% מתחילת השנה, ומדד הנדל"ן של בורסת סינגפור נפל ב-62% באותה תקופה. מרבית השקעותיה של סיטי בנדל"ן באסיה מחוץ ליפאן היו בסינגפור, בהונג קונג ובסין. ב-2008 הצליחו לגייס חברות נדל"ן באסיה 4.8 מיליארד דולר באמצעות הנפקת מניות - נפילה של 82% לעומת 2007.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully