וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארבי הביסה את בראץ: בית משפט בארה"ב אסר על יצרנית הבראץ לייצר או למכור את הבובות הפופולריות

אשר שכטר

4.12.2008 / 9:32

בית המשפט קבע כי MGA אינטרטיינמנט הפרה את זכויות היוצרים של מאטל, יצרנית בובות הבארבי


בית משפט פדרלי בארה"ב אסר על חברת MGA אינטרטיינמנט, המייצרת את בובות הבראץ, לייצר או למכור את הבובות הפופולריות והורה לה לשלם ליצרנית בובות הבארבי מאטל פיצויי נזיקין בסך 100 מיליון דולר, לאחר שהורשעה בהפרת חוזה ובהפרת זכויות היוצרים של ענקית הצעצועים.

השופט סטיבן לרסון נעתר לבקשתה של מאטל והנפיק צו המורה ל-MGA לייצר את בובות בראץ, שמאז המצאתן ב-2001 הובילו לירידה חדה במכירותיהן של בובות הבארבי. זאת, לאחר שחבר מושבעים קבע כי מעצב הבראץ, קרטר בריאנט, פיתח את הבובות בזמן שעבד במאטל ולקח את הרעיון בסתר ל-MGA.

"מאטל ביססה את טענתה כי הזכויות הבלעדיות על שרטוטי הבראץ הראשוניים שייכים לה, ובית המשפט מצא כי מאות מוצרים של MGA ושותפיה מהווה בפועל הפרה של זכויות היוצרים", קבע השופט, שנעתר לדרישתה של מאטל ואסר על MGA להשתמש בשם "בראץ".

חבר המושבעים קבע כי על MGA להעניק למאטל פיצויי נזיקים בסך 100 מיליון דולר - כ-5% מהסכום אותו תבעה ענקית הצעצועים בתחילה: 2 מיליארד דולר. לרסון הורה לחברה להפסיק לייצר את הבובות באופן מיידי, אך העניק לה ארכה עד סוף עונת החגים לפני שתיאלץ להוריד את הבובות הקיימות ממדפי החנויות.

במהלך המשפט, שהורכב משלוש תביעות שאוחדו למשפט אחד, טענה מאטל כי בריאנט קיבל את הרעיון לבראץ ואף ערך רישומים ראשונים של הבובות הנועזות בעודו מועסק על ידיה ותבעה את MGA על הפרת חוזה והפרת זכויות יוצרים. בין 169 העדים ברשימת החברה היתה אישה, שלטענת מאטל הכינה אב-טיפוס של בובת בראץ עבור בריאנט בעת שעבד במאטל.

בריאנט, שעבד במאטל בין 1995 ל-1998 ובין 1999 לאוקטובר 2000 לפני שעבר ל-MGA, תבע בעצמו את מאטל בטענה כי לא עשה כל רע בעבודתו על בובות הבראץ וכי החל לעצב את הבובות בתקופת הביניים שבה לא עבד בחברה, בהשראת ילדים שראה בתקופה שהתגורר במיזורי עם הוריו. MGA תבעה גם היא את מאטל, בטענה כי מאטל הפרה זכויות יוצרים שלה כשהעתיקה את עיצוב הבראץ לבובות My Scene.

MGA טענה במהלך המשפט כי צו איסור על מכירות הבראץ יהיה קטלני עבור החברה. בשבע השנים האחרונות גרפה החברה רווחים בסך 778 מיליון דולר ממכירת בובות הבראץ, לטענת מאטל. לדברי מומחים, MGA עשויה להתקשות בהפיכת הפסיקה, מאחר שבתי משפט לערעורים בארה"ב נרתעים לרוב מהפיכת קביעות של חבר מושבעים ומאחר שמאטל הציגה מספר ראיות חותכות שתומכות בטיעוניה במהלך המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully