וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' רפי מלניק: "המודלים הכלכליים שלנו קרסו"

טל לוי

4.12.2008 / 10:46

לדבריו, לכלכלנים אין יכולת לספק תחזיות אמינות, עקב הזעזוע החריג בשווקים. "אנו נכנסים לעידן חדש, בו נראה בלימה של ממש"

"המודלים הכלכליים שהיינו רגילים לעבוד עימם קרסו ואינם מסוגלים לתת לנו תחזיות אמינות, כתוצאה מזעזוע מיוחד במינו שמתרחש פעם ב-100 שנה", כך אמר פרופ' רפי מלניק בכנס קיסריה שנערך היום במרכז הבינתחומי בהרצליה. "לא צריך להתייחס למה שקורה בעולם ובישראל כאל מחזור עסקים רגיל או כמחזור שאנו מבינים את המהלך שלו על פני השנים האחרונות".

מלניק אמר כי "אנחנו נמצאים בתקופה היסטורית, שבעתיד יכתבו עליה עשרות דוקטורים, בדיוק כמו במשבר ב-29', אז הונחו היסודות לתורת המאקרו-כלכלה שמלווה אותנו עד היום. כמו אז, גם היום נצטרך למצוא מודלים חדשים לניתוח. מודל כזה צריך לקחת את כל העולם כיחידה אחת, כי העולם פועל באופן גלובלי ומאוחד. מודל שונה הוא למשל להקים בנק עולמי, בדומה למודל באיחוד האירופי".

מלניק סקר את המצב הכלכלי בישראל ואמר כי "פרק הצמיחה היפה שהיה לנו הסתיים, ואנו נכנסים לעידן חדש בו גם בתחום הריאלי יש בלימה של ממש. מה שקורה במשק זו תפנית".

מלניק אמר כי מקור האיתנות של המשק הוא ניהול התקציב בשנים האחרונות שהוביל לאיזון ולירידה ביחס החובות שעומד על פחות מ-80% מהתוצר. לדבריו, מדיניות בנק ישראל, שזיגזג בגובה הריבית, היתה לא נכונה, ואולם כעת מדובר במדיניות נכונה. הוא העריך כי הריבית - שעומדת על 2.5% - תמשיך לרדת.

  • עוד באותו נושא:
  • רפי מלניק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully