וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נובמבר בבורסה של תל אביב: תנודתיות חדה במניות ופידיונות ענק בקרנות האג"ח

יעל פולק

4.12.2008 / 11:31

בקרנות האג"ח נרשמו בנובמבר פידיונות בהיקף של כ-5 מיליארד שקל


הבורסה מסכמת את חודש נובמבר, בו החריף המשבר בשוקי ההון בעולם ובישראל: שערי המניות נעו בתנודתיות רבה, בגיוס ההון נמשך הקיפאון ובקרנות הנאמנות המשיכה מגמת הפידיונות. בנובמבר ירד מחזור המסחר במניות, לעומת החודש הקודם, והסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל - נמוך בכ-25% מהמחזור הממוצע מתחילת השנה. בחודש נובמבר לא בוצעו הנפקות לציבור כלל. בסיכום, מתחילת השנה גויסו כ-5 מיליארד שקל במניות וכ-22 מיליארד שקל באג"ח, לעומת סכומי שיא בהיקף של כ-21 וכ-87 מיליארד שקל בהתאמה בשנת 2007.

בכל סוגי קרנות הנאמנות נמשכו בנובמבר הפדיונות, למעט הקרנות הכספיות שהושקו בתחילת השנה והמשיכו לבלוט עם יצירות בהיקף של כ-3.3 מיליארד שקל (מתחילת השנה יצירות בסך של כ-27 מיליארד שקל). בקרנות האג"ח נרשמו גם בנובמבר פדיונות ענק בהיקף של כ-4.8 מיליארד שקל, המשלימים פדיונות בסך של כ-24 מיליארד שקל מתחילת השנה. בקרנות הנאמנות המנייתיות, בקרנות השקליות ובקרנות הנאמנות המשקיעות בחו"ל נרשמו החודש פדיונות קטנים, כאשר סך הפדיונות נטו בקרנות אלה מתחילת השנה הינו כ-4 מיליארד שקל, בכל סוג.

מדד ת"א 100 ירד בכ-20% בשלושת השבועות הראשונים של נובמבר. לאחר מכן התהפכה המגמה ונרשמו עליות שערים, בין היתר בעקבות הורדת הריבית במשק ל-2.5% - השיעור הנמוך ביותר מאז קום המדינה וההודעה על תוכניות האוצר לתמיכה בשוק ההון. בסיכום חודשי ירדו מדדי ת"א 100 ות"א 25 בכ-8%, והשלימו ירידה בשיעור של כ-49% ו-45% בהתאמה, מתחילת השנה.

ירידות שערים חדות אפיינו את כל מדדי המניות, כאשר מדדי נדל"ן 15 ויתר 50, שבלטו החודש עם ירידה של כ-18%, צנחו מתחילת השנה בכ-75% ובכ-70%, בהתאמה. מדד תל-בונד 60, המורכב מאיגרות החוב הלא-ממשלתיות צמודות המדד הגדולות, עלה בנובמבר בכ-3%, לאחר ירידה של כ-15% מתחילת השנה. מאידך, מדד איגרות החוב הלא-ממשלתיות צמודות המדד ירד החודש בכ-1%, בגלל ירידה בשערי איגרות החוב הקטנות הכלולות במדד, והשלים ירידה של כ-15% מתחילת השנה בדומה למדדי התל-בונד.

איגרות החוב הלא-ממשלתיות צמודות המט"ח, המושפעות מהמשך התחזקות הדולר ביחס לשקל, עלו בכ-5% בנובמבר ונותרו נמוכות בכ-2% מהרמה בה היו בתחילת השנה. לעומת זאת, איגרות החוב הממשלתיות הלא צמודות מסוג "שחר" ואיגרות החוב הממשלתיות צמודות המדד, שעלו בכ-3% וכ-1% בהתאמה, המשיכו לבלוט עם עלייה של כ-7% וכ-4% מתחילת השנה.

בשוק מוצרי המדדים הונפקו שלוש תעודות בחסר חדשות על מדדי ת"א 25, יתר 50 ונדל"ן 15, ותעודה ממונפת פי 2 על מדד ת"א 25. 8 סדרות של אופציות כיסוי (רכש/מכר) על הנפט פקעו. כיום נסחרות בבורסה 348 סדרות של מוצרי מדדים, ביניהן 76 אופציות כיסוי ו-33 תעודות בחסר. שווי החזקות הציבור בכל מוצרי המדדים ירד לכ-23 מיליארד שקל בסוף נובמבר, לעומת כ-26 מיליארד שקל בתחילת השנה.

הממשלה גייסה החודש בבורסה סכום של כ-6.5 מיליארד שקל, כ-87% מהסכום גויסו באמצעות אג"ח לא צמודות וכ-13% באג"ח צמודות מדד. מנגד, לא נרשמו פדיונות של קרן איגרות חוב בסכום מהותי. כלומר, סך הגיוס נטו של הממשלה בנובמבר הסתכם בכ-6.5 מיליארד שקל ומתחילת השנה הסתכם בסכום ענק של כ-33 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully