וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בשוק ההון עולה שלב: מבקר המדינה יבדוק את התמודדותו של ידין ענתבי עם המשבר הכלכלי

מירב ארלוזורוב

4.12.2008 / 6:51

הבדיקה הראשונית עשויה להתפתח לדו"ח ראשון מסוגו הכולל ביקורת על פעילותו של המפקח על שוק ההון והביטוח ■ ב-2001 נערכה ביקורת שניסתה לבדוק את האופן שבו אגף הפיקוח על הביטוח בנה את התשתית לקראת הרפורמה הראשונה שנערכה בקרנות הפנסיה בישראל, בשנת 95', האסטר


מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, החל בבדיקה ראשונית של פעילות האגף לפיקוח על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, בראשותו של ידין ענתבי, ואת אופן התמודדותו עם המשבר החמור בשוק ההון - כך עולה מתגובת דוברו של מבקר המדינה לשאלת TheMarker בנוגע לביקורת על אגף הפיקוח על הביטוח. "משרד מבקר המדינה עוקב בימים אלה אחר טיפולם של כל הנוגעים בדבר במשבר הנוכחי בשוק ההון", נמסר ממשרד המבקר.

אם הבדיקה הראשונית תתפתח לדו"ח ביקורת מלא על פעילותו של המפקח על שוק ההון והביטוח, תהיה זאת ביקורת מקיפה ראשונה של מבקר המדינה על מדיניות האגף ועל דרכי ההתנהלותו.

מבקר המדינה ערך ביקורת מקיפה כזו בעבר. הביקורת נערכה ב-2001, והיא ניסתה לבדוק את האופן שבו אגף הפיקוח על הביטוח בנה את התשתית לקראת הרפורמה הראשונה שנערכה בקרנות הפנסיה בישראל, בשנת 95'; האסטרטגיה שנקט האגף ודרכי התנהלותו . ואולם דו"ח הביקורת לא פורסם מעולם, לאחר שמבקר המדינה דאז בחר לגנוז אותו. לפי דוברו של המבקר דאז, "אנשי המקצוע במשרד המבקר עיינו בממצאי הדו"ח, והוחלט אז לא לפרסמו". בעקבות גניזת הדו"ח עזב את משרד מבקר המדינה מי שהיה האחראי על הביקורת.

ככל הנראה, גניזת הדו"ח נבעה ממחלוקת עקרונית לגבי התפישה שעמדה מאחוריו: מחבר הדו"ח ביקר את אגף הפיקוח על העדר אסטרטגיה רשמית וברורה בנוגע לחיסכון הפנסיוני בישראל, ואילו אנשי הפיקוח וכלכלנים אחרים טענו כי בישראל אין יכולת להתחייב לאסטרטגיה כזו ואין גם צורך בכך.

מכיוון שהדו"ח של 2001 לא פורסם, בפועל לא נבדקה מעולם המדיניות האסטרטגית של אגף הפיקוח על הביטוח בידי מבקר המדינה, אף שמדובר באגף שחולל מהפכות פיננסיות ששינו את פני הפנסיה, הביטוח והחיסכון בישראל. בין השאר, ערך אגף הפיקוח שתי רפורמות ענק בקרנות הפנסיה, הוא היה הכוח שדחף והפעיל את רפורמת בכר, שינה את הכללים של פוליסות ביטוחי החיים, שינה באורח מהותי את פוליסות ביטוח רכב חובה ואת ביטוחי הבריאות וביטוחי הסיעוד בישראל, הפך את עולם הפנסיה בישראל למבוסס על קצבה, ובאחרונה איפשר מעבר חופשי בין תוכניות הפנסיה (ניוד).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully