וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים בכירים בארה"ב: על ממשל אובמה לאשר חבילת תמריצים בסך טריליון דולר לפחות להבראת הכלכלה

סוכנויות הידיעות

4.12.2008 / 13:38

קנת רוגוף: הכלכלה זקוקה לתמריצים בסך 500-600 מיליארד דולר בשנה כדי למנוע קריסה של הצריכה הפרטית



על הממשל האמריקאי החדש בראשות ברק אובמה לאשר חבילת תמריצים בסך טריליון דולר לפחות כדי לחדש את הצמיחה הכלכלית בארה"ב ולבלום את המיתון הארוך ביותר של הכלכלה הגדולה בעולם מאז מלחמת העולם השנייה - כך אמרו הכלכלן קנת רוגוף וכלכלנים אחרים בראיון לבלומברג.



קנת רוגוף, לשעבר הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית (IMF), אמר לבלומברג כי "הכלכלה זקוקה לחבילת תמריצים בסך 500-600 מיליארד דולר בשנה, לפחות בשנתיים הקרובות, כדי למנוע קריסה של הצריכה הפרטית". במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב שימש רוגוף כיועץ למועמד הרפובליקני, ג'ון מקיין.



המשבר החריף בתעשיית הרכב, הזינוק בשיעור האבטלה והירידה החדה בצריכה הפרטית ובפעילות הייצור בארה"ב הובילו כלכלנים בכירים לקרוא לממשל לאשר חבילת תמריצים בסך טריליון דולר למניעת מיתון ממושך וכואב. מחר צפוי משרד העבודה האמריקאי לדווח כי שוק העבודה בארה"ב הצטמצם ב-330 אלף משרות נוספות בחודש נובמבר - החודש ה-11 ברציפות בו נרשמה ירידה בשוק העבודה. "בכל יום נראה שחבילת התמריצים צריכה להיות גדולה יותר. מדובר פה ב-500, 600, 700 מיליארד דולר או אפילו יותר בשנה", אמר ביל סמואל, הלוביסט הראשי של האיגוד המקצועי האמריקאי AFL-CIO, לבלומברג.



אובמה, שהביע במהלך מערכת הבחירות לנשיאות תמיכה בחבילת תמריצים שנייה להבראת הכלכלה, הגדיל בעצמו את הסכום שלדעתו דרוש כדי לסייע לכלכלה האמריקאית. בתחילת הקמפיין לנשיאות הציע אובמה חבילת תמריצים בסך 50 מיליארד דולר, לאחר מכן העלה את הסכום ל-175 מיליארד דולר ולדברי חלק מיועציו, עשויה החבילה שיציג הממשל בראשותו בסופו של דבר להסתכם ביותר מ-700 מיליארד דולר.



הכלכלן ג'יימס גלבריית, פרופסור לממשל באוניברסיטת טקסס ואחד הכלכלנים הפרוגרסיוויים הבולטים בארה"ב, אמר לבלומברג כי "על הקונגרס לאשר חבילת תמריצים של כ-900 מיליארד דולר ב-2009, ויצטרך לאשר חבילת תמריצים גדולה יותר ב-2009". גלבריית ציין כי הוא שוחח בנושא עם צוות המעבר של אובמה, שייכנס לתפקידו כנשיא ב-20 בינואר.



דיוויד רובינסטיין, אחד ממייסדיה של חברת ההשקעות הפרטית קרלייל, אמר כי "הקונגרס הולך להוציא כמויות עצומות של כסף. בתחילה אנשים דיברו על חבילה של 150 מיליארד דולר, לאחר מכן הסכום עלה ל-300 מיליארד דולר ואז ל-500 מיליארד דולר ואחר כך ל-800 מיליון דולר. כעת מדובר על חבילת תמריצים של טריליון דולר".



ללא קשר לגודלה, צפויה חבילת תמריצים לכלכלה האמריקאית לכלול החזרי מסים, סיוע למדינות שנקלעו לקשיים כלכליים, הגדלה של דמי האבטלה והגדלת ההוצאות הממשלתיות על בניית תשתיות כמו כבישים וגשרים.



אדם פוסן, לשעבר בכיר בבנק הפדרלי של ניו יורק וכיום סמנכ"ל מכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית, אמר כי על הממשלה להפיק את הלקחים מכלכלת יפאן, שעמדה בפני משבר דומה בשנות ה-90 המוקדמות. "חבילת תמריצים שמהווה 4% או 5% מהתמ"ג, כ-500-700 מיליארד דולר בשנה, אינה בלתי סבירה", אמר פוסן, שציין כי התאוששותה הכלכלית של יפאן התעכבה משום שהתמריצים הממשלתיים היו קטנים מכפי שהוכרז בתחילה ובשל עיכובים בהעברת הכספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully