וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הפועלים: הגירעון התקציבי של ישראל יגיע לרמה של 5% בתסריט סביר

TheMarker

4.12.2008 / 15:34

לאורך ציר הזמן נעשות התחזיות באשר לאורך המיתון בכלכלה העולמית פסימיות יותר, ויש לכך כמובן השפעה ישירה על ביצועי המשק בשנה הבאה ובעיקר לתחום הפיסקלי



הגירעון התקציבי עשוי להגיע ב- 2009 לרמה של כ-5% בתסריט סביר, כך מעריכים כלכלני יחידת המחקר של בנק הפועלים בסקירה שמפרסם הבנק. אמנם ברוח האירועים המתרחשים היום בעולם, גירעון בסדר גודל זה אינו חריג, אך אינו מותיר בידי הממשלה משאבים על מנת לטפל במשבר בשווקים הפיננסיים או ליצור תוכניות לעידוד הצמיחה.



המדד המשולב ירד באוקטובר זה החודש החמישי ברציפות ורמתו נמוכה ב-1.1% לעומת חודש מאי. אינדיקטורים לצריכה הפרטית מצביעים אף הם על מגמת ירידה וביצוא התעשייתי נרשמה ירידה חדה באוקטובר. נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון השלישי של השנה הצביעו על האטה חדה של 2.3% בצמיחה לעומת הרבעון הקודם במונחים שנתיים.



במרבית המדינות המפותחות נרשמה ברבעון השלישי של השנה ירידה בתוצר, והעובדה שבישראל המשק המשיך לצמוח נזקפת לאיתנות הפיננסית הגבוהה של המשק ולמומנטום הצמיחה המהירה של השנים האחרונות. ההשפעה של גורמים אלו פוחתת, בבנק הפועלים סבורים שברבעונים הקרובים הצמיחה צפויה להיות אפסית ואולי אף שלילית.



היצוא התעשייתי ירד באוקטובר בשיעור חד של כ-8% (לעומת חודש קודם) לאחר ירידה מצטברת של כ-11% בחודשיים הקודמים. הענפים הבולטים בהם ירד היצוא הם - כימיה, מוצרי מתכת, מכונות ותקשורת. ניתן לייחס חלק מהירידה ביצוא של שני הענפים הראשונים בעיקר לירידת מחירי הסחורות בעולם (נתוני סחר-חוץ נמדדים בדולרים שוטפים).



להערכת לכלכלני בנק הפועלים הירידה ביצוא ציוד תקשורת היא מדאיגה כיוון שמדובר במרכיב העיקרי ביצוא תעשיית הטכנולוגיה העילית בישראל המהווה אינדיקציה להתמתנות הביקושים בעולם.



רכיב ההזמנות ליצוא במדד מנהלי הרכש נמצא מזה שבעה חודשים מתחת לרמת ה-50, המבחינה בין התרחבות והתכווצות, ולפיכך צופים בבנק הפועלים היחלשות נוספת ביצוא בחודשים הקרובים.



קרן המטבע הבינלאומית עדכנה את הערכותיה לגידול בסחר העולמי לשנת 2009 ל-2.1% לעומת כ-8% בחמש השנים האחרונות. הצפי בבנק הוא לגידול דומה לזה של הסחר העולמי ביצוא מישראל.



לאורך ציר הזמן נעשות התחזיות באשר לאורך המיתון בכלכלה העולמית פסימיות יותר, ויש לכך כמובן השפעה ישירה על ביצועי המשק בשנה הבאה ובעיקר לתחום הפיסקלי. הירידה ברווחיות של המגזר העסקי, ההאטה בצריכה וירידות השערים בשוק ההון גורמות לירידה חדה בהכנסות המדינה ממסים, הרבה מעבר לסכומים עליהם ניתן לגשר על ידי קיצוץ כזה או אחר בצד ההוצאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully