וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא התאחדות הקבלנים: לא נוריד מחירים - אין כל משבר

רנית נחום-הלוי

4.12.2008 / 19:00

יו"ר ההתאחדות: אם הממשלה לא תיקח אחריות כולנו נשלם את המחיר כאשר הערפל יתפוגג



"שמעתי כאן כל מיני נימות שלא התאימו לאוזן שלי", תקף נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, את הטוענים על קיפאון נדל"ני בעקבות המשבר העולמי בוועידת העסקים של ענף הבנייה והנדל"ן המתקיימת בים המלח. "איזה משבר? לפני מספר שנים כבר עברנו מצב דומה. בשנות האינתיפאדה בכל יום פוצצו אוטובוסים, בכל יום איימו מחבלים להיכנס לבתים, גם המלונות נפגעו. משבר עולמי? כבר עברנו את זה", אמר בובליל.



בובליל יצא בשצף קצף נגד המלעיזים: "בועת נדל"ן? עוד לא הגענו לזה. המחירים עוד לא התנפחו. מדברים על כ-30 אלף דולר למ"ר, כמה כבר יש כאלה בישראל? המצב היום הוא כי אין דירות למכירה בישראל. יש 8000 דירות על המדף, הביקוש והצורך בדירות הוא עצום. בכמה כלי תקשורת מדברים כבר על ירידות במחירים. אני רוצה להגיד, אנחנו לא נוריד מחירים, כי יש צורך בדירות".



את דבריו חיזק יוסי גורדון, מנכ"ל התאחדות הקבלנים שטען, בהסתמך על נתוני הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה, קיים גידול של כ-35-40 אלף משקי בית חדשים מדי שנה. "האנשים האלה צריכים לגור איפה שהוא", אומר גורדון, "לכן המצב הוא שהביקוש לא יפחת".



גורדון, לשעבר איש משרד האוצר, טען עוד כי על הממשלה להחזיר את מענקי המקום לפריפריה וללחוץ על הבנקים להקטין את הדרישות בנושא הקצאת אשראי, צמצום מרווחי סיכון ועליית שיעורי המימון. "ביטול מענקי מקום לרוכשי דירות גורם להגירה שלילית של אנשים מהפריפריה למרכז, על אף המצב. הממשלה ונגיד בנק ישראל צריכים לדאוג לכך שלא תהיה עצירה של הפעילות. כבר היום אנחנו עומדים בפיגור במספר היקפי הבנייה. ישנם פרויקטים שלא יוצאים לפועל בגלל הקשחה של הבנקים. אם לא נעשו כלום, לא יהיו התחלות בנייה, וכאשר המשבר יתפוגג הביקוש יעלה, מה שיקפיץ את המחיר".



עליות מחירים או קיפאון בשוק?



ועידת הנדל"ן של ענף הבנייה והנדל"ן מתקיימת זו השנה השישית בים המלח. בניגוד לשנים הקודמות, השנה הגיעו לוועידה דווקא מנכ"לי חברות נדל"ן גדולות כמו אפריקה ישראל, אמריקה ישראל, מנרב, צמח המרמן, אזורים ושיכון עובדים. בקרב אנשי הנדל"ן שהגיעו לוועידה שוררת מחלוקת על מצב השוק. חלקם משדרים אופטימיות וסוברים כי צפויה דווקא עליית מחירים ואילו אחרים מחכים בפינה לטרף שייפול.



מוטי ויזל, הבעלים והמנכ"ל של החברה הבינלאומית Vcell, למחקר וייעוץ אסטרטגי סובר כי לא צפויות ירידות מחירים למגורי המידל-קלאס, ואנו צפויים לראות דווקא עלייה מסוימת. "קיים סיכוי לעליית מחירים אם נקבל אינדיקטורים חיוביים מהעולם כשחרור גלגלי האשראי, הפסקת פיטורים או עליית הצמיחה. כל נתון קטן מהסוג הזה יכול לייצב או להקפיץ את שוק הנדל"ן בישראל". נכון לעכשיו מדגיש ויזל, אנשים יותר חושבים על פתרונות שיווקיים כסבסוד משכנתא, עליית אחוזי מימון ופריסת תשלומים. "כבר היום חלק מהבנקים מתחילים להתגמש ולהעלות את אחוזי המימון ל-80 אחוזים", אומר ויזל.



איציק אמסלם, הבעלים ומנכ"ל חברת הנדל"ן אלמוג כ.ד.א.י שנכח בוועידה, הודה כי הוא "מחכה בפינה". בין היתר בכוונתו לממש נכסים כדי לנצל הזדמנויות עסקיות. "אחוזי המכירות הם לא כתמול שלשום, אבל יש לנו סבלנות. כשהדג שבע הוא לא יאכל את הפיתיון, אבל כאשר הוא יהיה רעב הוא יאכל הכל. מצד שני, המצב מעניק הזדמנויות עסקיות לחברות שיש להן הון עצמי, כאלה שלא נכנסו למעגלי האג"חים ולא הסתמכו רק על אשראי מהבנק. אני בהחלט מחכה בפינה ושוקל לצורך כך לממש נכסים מניבים ומקבצי דיור".



על אף הדברים, מנכ"לי חברות נדל"ן שנכחו בוועידה סברו אחרת. מאיר ליסקר, הבעלים של נדלנצ'יק- בוטיק נדל"ן העסקת בתחום הנדל"ן למגורים ומסחר, סובר כי בובליל והמצדדים בדבריו מנותקים מהמציאות. "מחירי שוק הנדל"ן הישראלי היו גבוהים בשנה האחרונה ללא כל פרופורציה. לא מדובר באפיזודה חולפת של זבנג וגמרנו. המשבר עדיין נמצא בשלבים מתקדמים בעולם וגם כאן עוד לא ראינו אותו במלוא עוצמתו. בלתי נמנע שנראה ירידת מחירים בשוק הנדל"ן למגורים ואף המשך בקיפאון בשוק".



גם רונן טופל, מנהל פיתוח עסקי בחברת דקר בניין והנדסה העוסקת בניהול תשתיות וקידום פרויקטים נלד"ניים, סובר כי כוחות השוק יקבעו כללי משחק חדשים. "אם יש האטה בשוק יש גם פחות בנייה. יכול להיות שמלאי הדירות יעלה מ-8000 דירות אבל לא יגיע לכ-20 אלף דירות. כל משבר מביא איתו איזה "ניקיון" של חברות שהן לא איתנות. נכון לעכשיו גם חברות נדל"ן נמצאות על הגדר וחלקן החליטו שלא לבנות - הן רוצות לראות לאן נושבת הרוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully