וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן ברננקי: "הממשל בארה"ב צריך להגביר המאמצים למניעת עיקולי בתים"

נמרוד הלפרן

4.12.2008 / 19:51

יו"ר הבנק הפדרלי הציע לרכוש משכנתאות שלווים לא הצליחו לפרוע ולהגביר התמריצים למימון מחדש של הלוואות


יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, אמר היום כי הממשל בארה"ב צריך להגביר את מאמציו למניעת עיקולי בתים, לאחר שהמגזר הפרטי לא הצליח להתמודד עם המשבר בכוחות עצמו. בנאום בכנס של הבנק הפדרלי שנערך בוושינגטון הציג ברננקי ארבע דרכים אפשריות להשגת מטרה זו, בהן רכישת משכנתאות שלווים לא הצליחו לפרוע והגברת התמריצים למימון מחדש של הלוואות.

לדבריו, יש לספק מענה לכשל שוק הנוכחי שבו מלווים אינם משנים את תנאי המשכנתאות גם במקרים שהדבר כדאי להם מבחינה כלכלית. ברננקי ציין כי כל הצעדים למניעת עיקולי בתים יהיו כרוכים בהוצאות מצד הממשל - ובכך שב וביטא את עמדתו לפיה הבנק הפדרלי לבדו אינו מסוגל לתמוך בצמיחת הכלכלה באמצעות הורדת הריבית והלוואות חירום.

"למרות ניסיונות שנעשו מתוך רצון טוב במגזר הפרטי והציבורי, שיעור עיקולי הבתים נותר גבוה מדי, ויש לכך השלכות שליליות הן על אלו שמעורבים באופן ישיר והן על הכלכלה כולה", אמר ברננקי. "יש צורך בצעדים נוספים", המשיך. "יוזמות בתחום המדיניות לצמצום מספר העיקולים צריכות להיות במקום גבוה בסדר היום", הוסיף.

לדבריו, הממשל יכול לרכוש חבילות משכנתאות שלווים לא הצליחו לפרוע או כאלה שנמצאות בסכנה לחוסר פירעון, ואחר כך לממן את המשכנתאות מחדש במסגרת תוכנית סיוע פדרלית לבעלי בתים. כמו כן, יכול הקונגרס לפעול להורדת הריבית על המשכנתאות ופרמיות הביטוח למלווים.

מספר הלווים שנגדם החלו הליכים לעיקול בתיהם צפוי להגיע השנה ל-2.25 מיליון - יותר מכפליים משיעורם לפני המשבר הפיננסי, ציין ברננקי. עוד אמר כי לפי ההערכות, סכום המשכנתאות של עד 20% מהלווים עולה כעת על שווי בתיהם.

מוקדם יותר היום מסרה ענקית המשכנתאות פרדי מאק כי הריבית על המשכנתאות בארה"ב ירדה לרמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר, הודות לצעדים שבהם נקט הבנק הפדרלי להגברת הנזילות בשוק המשכנתאות. הריבית על המשכנתאות ל-30 שנה, הנחשבת למשכנתא הסטנדרטית בארה"ב, נפלה בשבוע החולף לרמה של 5.53% - הרמה הנמוכה ביותר מאז ה-24 בינואר - לעומת 5.97% בשבוע הקודם, לפי נתוני פרדי מאק. בתקופה המקבילה בשנה הקודמת היתה הריבית על משכנתא זו 5.96%.

"הריבית על המשכנתאות צנחה בעקבות הצעדים שבהם נקט הבנק הפדרלי כדי להגביר את הנזילות בשוק המשכנתאות", אמר הכלכלן הראשי של פרדי מאק, פרנק נותפט. "הירידה שנרשמה השבוע היא החדה ביותר מאז השבוע של ה-23 באוקטובר, והריבית על המשכנתאות ל-30 שנה נמוכה כעת בקרוב לאחוז מרמתה בשבוע האחרון של אוקטובר", הוסיף.

"הנפילה שנרשמה באחרונה בריבית תרמה לזינוק של כמעט 150% במספר הבקשות למשכנתאות בשבוע שעבר, הודות לזינוק של כמעט 300% במימון מחדש של משכנתאות, לפי נתוני איגוד בנקאי המשכנתאות", ציין נותפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully