וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי יצרניות הרכב בארה"ב בדיון בסנאט: "עשינו שגיאות; נסכים לפיקוח פדרלי כתנאי לסיוע"

נמרוד הלפרן

4.12.2008 / 22:01

יו"ר ועדת הבנקאות: "לאפשר להן לפשוט רגל - זה כמו לשחק רולטה רוסית על כלכלת ארה"ב"



מנהלי שלוש יצרניות המכוניות הגדולות בארה"ב - ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר - הודו היום כי ביצעו שגיאות בניהול החברות בראשן הם עומדים, ואמרו כי יסכימו לפעול תחת פיקוח של הממשל הפדרלי כתנאי לקבלת סיוע ממשלתי. מנכ"ל GM ריק וגנר, מנכ"ל פורד אלן מולאלי, ומנכ"ל קרייזלר רוברט נרדלי, אמרו את הדברים במסגרת דיון בוועדת הבנקאות של הסנאט שעסק בבקשתם סיוע ממשלתי בסך 34 מיליארד דולר. "אנחנו נמצאים כאן היום משום שעשינו שגיאות, מהן אנחנו לומדים", אמר וגנר בדיון. מולאלי הודה אף הוא בשגיאות, ואמר כי בעבר היתה סיסמת פורד - "אתה תייצר מכוניות, והקונים כבר יגיעו". "ייצרנו יותר מכוניות משרצו הלקוחות, ואחר כך הוזלנו מחירים", אמר מולאלי. נרדלי התחייב כי קרייזלר תקדיש את עצמה לייצור מכוניות בעלות צריכת דלק נמוכה שאנשים ירצו לקנות.



השלושה הודו כי הגיעו לא מוכנים לדיון שנערך בקונגרס בחודש שעבר על חבילת חילוץ למגזר הרכב, במהלכו ספגו ביקורת קשה על כך שלא הציגו תוכניות עסקיות מפורטות להבראת יצרניות המכוניות. במהלך הדיון היום נשאלו השלושה על ידי יו"ר ועדת הבנקאות של הסנאט, כריסטופר דוד, האם יסכימו כי החברות בראשן הם עומדים יפעלו תחת פיקוח פדרלי, בדומה לזה שיושם בעת חבילת החילוץ הממשלתית לקרייזלר בסוף שנות ה-70. תשובתם של השלושה היתה חיובית.



דוד אמר עוד במהלך הדיון כי פשיטת רגל של אחת או יותר מיצרניות המכוניות עלולה להשפיע על כל מגזרי הכלכלה האמריקאית. "לאפשר לשלוש יצרניות הרכב הגדולות בארה"ב לפשוט רגל יהיה משול למשחק של רולטה רוסית על הכלכלה כולה", אמר.



GM, פורד וקרייזלר הגישו אתמול לקונגרס האמריקאי בקשה לתוכנית סיוע בשווי 34 מיליארד דולר, במסגרתה התחייבו החברות לקצץ בהוצאות, לצמצם את חובותיהן, להשקיע בפיתוח מכוניות ידידותיות לסביבה ולעביר לידי הממשל נתח ממניות החברות. כמו כן הסכימו שלושת המנכ"לים של החברות להסתפק בשכר שנתי של דולר אחד.



GM, יצרנית המכוניות הגדולה בארה"ב, מבקשת סיוע ממשלתי מיידי בסך 4 מיליארד דולר על מנת שתוכל להימנע מפשיטת רגל עד סוף השנה, וסיוע נוסף בסך 14 מיליארד דולר בשנה הבאה. פורד, יצרנית הרכב השנייה בגודלה בארה"ב, ביקשה הלוואות בסך 9 מיליארד דולר, אולם ציינה כי לא תעשה בהן שימוש אלא אם כן תחול החרפה נוספת במשבר הכלכלי. קרייזלר, יצרנית המכוניות השלישית בגודלה בארה"ב הנמצאת בשליטת קרן סרברוס - מבעלי בנק לאומי - ביקשה סיוע מיידי בסך 7 מיליארד דולר כדי להימנע מפשיטת רגל עד סוף השנה.



סך בקשות הסיוע של שלוש החברות מגיע כאמור ל-34 מיליארד דולר - סכום גבוה יותר מבקשות לסיוע של 25 מיליארד דולר שהציגו החברות בדיון הקודם בקונגרס בחודש שעבר.



בדיון הקודם בקונגרס האשימו מחוקקים את ראשי יצרניות הרכב ביוהרה בכך שהגיעו לדיונים בוואשינגטון במטוסים פרטיים מפוארים בעודם מבקשים ממשלמי המסים להעניק למגזר סיוע כספי כדי למנוע מהחברות לפשוט רגל. "זה כמו שאדם יגיע לבית תמחוי בחליפה מחויטת", אמר אז חבר בית הנבחרים גרי אקרמן. הביקורת על המנהלים צברה תנופה נוספת בעקבות שידור מערכון בנושא בתוכנית הסאטירה "סטרדיי נייט לייב".



בעקבות הביקורת ויתרו הפעם מנכ"לי החברות על הטיסות והגיעו לוואשינגטון בנהיגה במכוניות פרטיות מתוצרתן. זמן הנהיגה מאזור דטרויט בו נמצאים מטות יצרניות הרכב לעיר הבירה ואשיגנטון הוא כמעט 10 שעות.



מוקדם יותר השבוע דיווחו יצרניות הרכב האמריקאיות על נפילה חדה במכירותיהן בארה"ב בחודש שעבר. GM רשמה נפילה של 41% במכירות המכוניות בארה"ב בנובמבר לעומת החודש המקביל בשנת 2007, ל-153 אלף כלי רכב. פורד רשמה נפילה של 31% במכירות בנובמבר לכ-123 אלף מכוניות. קרייזלר דיווחה על נפילה של 47% במכירותיה ל-85 אלף כלי רכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully