וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי אריסון נדרשת להגדיל ביטחונות

מאת שרון שפורר

5.12.2008 / 10:04

לאחר הצניחה החדה שנרשמה במניות בנק הפועלים ושיכון ובינוי - המלווים של אריסון מתחילים להיות מוטרדים. הערכות: אריסון תציע ערבות בנקאית על שליש מהחוב

גם שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים, נתונה ללחצים של בנקים ובעלי אג"ח. אריסון נדרשת להגדיל ביטחונות בידי מי שמימן לה את רכישת המניות בפועלים. במארס 2007 העמיד קונסורציום של מלווים - שכולל את מזרחי טפחות, מנורה-מבטחים, מבטחים הוותיקה והראל - הלוואה בהיקף של 1.3 מיליארד שקל לחברת ארזף שבשליטת אריסון.

המלווים קיבלו כביטחונות שיעבוד על מניות שבשליטת אריסון - 57% ממניות שיכון ובינוי (מלוא אחזקה בחברה) ו-100% ממניות מלח (שמחזיקה בכ-5.8% ממניות בנק הפועלים). בכסף הזה רכשה אריסון מניות נוספות בבנק ובשיכון ובינוי. באותו המועד נסחרה מניית הבנק במחיר 19.18 שקלים ומניית שיכון ובינוי נסחרה במחיר של 5.9 שקלים. אתמול נסחרה מניית הבנק ב-7.6 שקלים (ירידה של כ-60% מתחילת השנה), ואילו שיכון ובינוי נסחרת במחיר של 2.9 שקלים (ירידה של 60% מתחילת השנה) - כך ששווי הביטחונות צנח.

ל-TheMarker נודע כי באחרונה מופעלים על שרי אריסון לחצים מהקונסורטיום להגדיל ביטחונות. המלווים ערכו שיחות עם אפרת פלד, מנכ"לית אריסון החזקות. במקור נקבעה הריבית על מרווח של 1.9% לעומת הריבית באג"ח הממשלתיות לטווח דומה של 5-6 שנים (כיום 5.6%). אריסון מעדיפה להימנע ממכירת נכסים, ולכן היא מציעה לבעלי האג"ח ערבות בנקאית על שליש מהחוב.



הלוואת ענק מלאומי



לאריסון יש גם הלוואה ענקית מבנק לאומי, שעוד ב-97' העמיד מימון של 1.2 מיליארד שקל לאריסון אחזקות ולתעשיות מלח (שאז היתה בידי משפחת דנקנר) לצורך רכישת השליטה בבנק הפועלים. ביולי 2008, כאשר מניית בנק הפועלים נסחרה ב-14.5 שקלים (35% מתחת למחיר השיא של המניה), נדרשה אריסון לשעבד ללאומי עוד 2% ממניות בנק הפועלים שבידי מלח, ובסך הכל 5% מהמניות של בנק הפועלים שבידי במלח משועבדות ללאומי. אלא שמאז צנחה מניית בנק הפועלים בעוד 50%, כך שלא מן הנמנע כי לאומי דורש שוב מאריסון ביטחונות נוספים.

בשנתיים האחרונות ביצרה שרי אריסון את השליטה בבנק באמצעות רכישות גדולות בכמה אופנים: היא רכשה את מניות משפחת דנקנר במלח תעשיות, ובהמשך רכשה גם את מניות הציבור; היא הוציאה את שלמה נחמה ואת אחיה מיקי אריסון מחברת אריסון אחזקות ובנסוף רכשה את המניות של השותפים האמריקאים שלה בבנק הפועלים. בנוסף, היא רכשה מניות של בנק הפועלים בעסקות בבורסה ומחוצה לה. בשיכון ובינוי היא רכשה את מניות העובדים. בסך הכל השקיעה אריסון בהתבצרות בבנק כ-4 מיליארד שקל. כיום היא מחזיקה ב-26% מהמניות בבנק ששוות כ-2.6 מיליארד שקל.

קשה לדעת בדיוק כמה הפסידה אריסון מהצניחה החדה בשווי הבנק, אך ברור כי מדובר במיליארדי שקלים.

דוברת קבוצת אריסון מסרה בתגובה: אריסון אינה מקטינה את אחזקותיה בבנק הפועלים.

מבנק לאומי נמסר בתגובה: לאומי אינו מתייחס ללקוחות.

מבנק מזרחי טפחות נמסר בתגובה: מזרחי טפחות מרוצה ממערכת היחסים עם הלקוח, ואף מוכן להעמיד אשראי נוסף כנגד הביטחונות הקיימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully