וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו נדרשים גם דירוגים למקרים של חדלות פירעון

מאת שרית מנחם

5.12.2008 / 7:46

החברות במשק מתקשות לעמוד בהתחייבויותיהן למשקיעים, ומפגרות בתשלומים המגיעים למחזיקי האג"ח. S מעלות מעדכנת את רמות הדירוג למצב הקשה של החברות



>> שוק החוב המקומי נמצא במרכז ההתעניינות של המשקיעים. האקטיוויזם המוסדי בכותרות, וכולם קוראים לבעלי החוב לצמצם משכורות ודיווידנדים וגם למכור את המטוס - הכל כדי להחזיר את הכסף למשקיעים.



הקשיים שאליהם נקלעו חברות רבות גררו ביקורת נוקבת על חברות הדירוג. ואולם למרות הביקורת, העדכונים שמשגרות חברות הדירוג באשר לחובות המשקיעים זוכים להתעניינות.

השבוע הודיעה דורית סלינגר, מנכ"לית S&P מעלות, על סולם דירוג מעודכן. "סולם הדירוג החדש יתרום להבהרת משמעות הדירוג וההבדלים בין רמות הדירוג השונות. הגדרות הדירוג יחדדו את ההבדל שבין דירוג מנפיק ודירוג התחייבות, דירוג לזמן ארוך אל מול דירוג לזמן קצר, הגדרת אירועי חדלות פירעון, משמעות תחזית הדירוג (Outlook) ומשמעות ה-Credit Watch".



דירוג האשראי המקומי מהווה הבעת דעה עדכנית על איכות האשראי של חייב בהתייחס לחוב ספציפי, כמו איגרת חוב או נייר ערך מסחרי, בהשוואה לאיכות האשראי של התחייבויות פיננסיות של חייבים ישראליים אחרים. במונח "חייבים ישראליים" הכוונה היא לכל הלווים (ערבים, בנקים ומבטחים).



במעלות מוסיפים כי דירוג אשראי של חוב אינו מהווה המלצה לביצוע קנייה, מכירה או אחזקה של חבות מסוימת, כפי שאין בו התייחסות למחיר השוק או למידת ההתאמה של החבות למשקיע כזה או אחר.



דירוג האשראי המקומי של S&P מעלות עושה שימוש בסימני הדירוג הגלובליים של S&P, בתוספת הקידומת il המציינת את מדינת ישראל ואת התמקדות סולם הדירוג בשווקים הפיננסיים בישראל.



בסולם הדירוג החדש של S&P מעלות ניתן למצוא את הגדרות החוב השונות. למשל, דירוג האשראי של חוב לטווח ארוך הוא הדירוג המעריך את יכולתו ואת נכונותו של החייב לעמוד בהתחייבויותיו הפיננסיות בהתאם לתנאי ההתחייבות שנטל על עצמו, בהשוואה לחייבים ישראלים אחרים. עוד מוסיפים ב-S&P מעלות כי דירוג התחייבויות הוא הערכה בדבר הסיכון לחדלות פירעון, אך הוא יכול לכלול גם הערכה אודות הקדימות היחסית של ההתחייבות מבין התחייבויות החברה או ההחזר המלא שלה, במקרה של חדלות פירעון.



יש שני דירוגים שבולטים במילון החדש וחשובים בימים אלו. הראשון הוא - ilC דירוג המוענק להתחייבויות שכרגע חשופות במיוחד לאי פירעון, להתחייבויות שמפגרות בתשלומים, גם אם הפיגור מותר על פי תנאי מסמכי ההתחייבות או להתחייבויות של מנפיק המגיש בקשה להליך פשיטת רגל או לצעד דומה, גם אם לא התרחש אירוע של אי פירעון. בין היתר, דירוג ilC ייקבע לחוב נחות, למניות בכורה או להתחייבויות אחרות שהתשלומים בגינן הושהו, גם אם ההשהיה תואמת את תנאי המכשירים הפיננסיים.



הדירוג השני הוא D שמשמעותו היא חדלות פירעון. במעלות מסבירים כי בדירוג D נעשה שימוש כאשר לא בוצעו תשלומי ריבית או קרן במועד הפירעון המוגדר, גם אם תקופת החסד (גרייס) עדיין לא הסתיימה, אלא אם S&P מעלות סבורה כי תשלומים אלה יבוצעו במהלך תקופת החסד.



בדירוג D ייעשה שימוש גם במצב של בקשה להליך של פשיטת רגל או לצעד דומה, אם התשלומים בגין ההתחייבות נמצאים בסיכון, או עם השלמת הצעת החלפה של חוב בעייתי, שבמסגרתה חלק מההתחייבות או כולה נרכשות מחדש בתמורה לסכום במזומנים או החלפה בבטוחות אחרות שערכן הכולל נמוך מן הערך הנקוב של ההתחייבות, גם אם ההצעה תהיה הרבה מעבר למחיר השוק של ההתחייבות.



מונח נוסף שמבואר הוא תחזית הדירוג (Rating Outlook) שמתעדכנת רבות באחרונה. סולם הדירוג מעריך את הכיוון הפוטנציאלי של דירוג האשראי לטווח ארוך של חייב מסוים על פני הטווח הבינוני, על פי רוב לתקופה הנעה בין שישה חודשים לשנתיים.



בקביעת תחזית הדירוג ניתן ביטוי לכל שינוי אפשרי בתנאים הכלכליים ו/או בבסיס המצב העסקי של החברה. תחזית הדירוג אינה מהווה בהכרח שלב מקדים לשינוי בדירוג.



Outlook Positive היא תחזית דירוג חיובית המצביעה על כך שייתכן שהדירוג יועלה. Outlook Negative היא תחזית דירוג שלילית המצביעה על אפשרות להורדת הדירוג. Outlook Stable היא תחזית דירוג יציבה המציינת כי אין סבירות לכך שהדירוג ישתנה. Outlook Developing היא תחזית דירוג מתפתחת המציינת כי הדירוג יוכל להתעדכן כלפי מעלה או מטה.



מונח נוסף הוא CreditWatch המדגיש את הכיוון הפוטנציאלי של דירוג לטווח קצר או ארוך. הוא מתמקד באירועים הניתנים לזיהוי ובמגמות קצרות טווח, הגורמים לכך שדירוג מסוים יושם תחת מעקב צמוד על ידי צוות האנליסטים של S&P מעלות. אירועים אלה יוכלו לכלול, למשל, מיזוגי חברות, השקעות משמעותיות, מימון מחדש, הצבעות, צעדים רגולטוריים או התפתחויות תפעוליות צפויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully