וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכניות שחזור הבתים בלונדון מתנדפות עם המשבר

מאת בת גרדינר

5.12.2008 / 8:14

שחזור בתים חד-משפחתיים באזורי היוקרה של לונדון נכנס לאופנה בתקופת פריחת הנדל"ן בעיר - כעת עתידו אינו בטוח



ניו יורק טיימס



>> אחת המגמות שאיפיינו את שנות הפריחה של שוק הנדל"ן בלונדון נעלמה כמעט לחלוטין בעקבות ההאטה הכלכלית. כאשר המחירים - והשווקים הפיננסיים - הרקיעו שחקים, החלו הקונים האמידים לקנות נכסים שלמים שחולקו לדירות ולהחזיר אותם לגודל ולפאר המקורי שלהם כבתים חד-משפחתיים.

כאשר שקע שוק הנדל"ן בסוף 2007, גדל הסיכון הנלווה לפרויקטים מסוג זה. המשבר הפיננסי העולמי יפחית עוד יותר את המשפצים הפוטנציאליים, אומרים המומחים.



הקונים "מודאגים בשאלת השווי הסופי של הנכס, אם ייכנסו לתקופה של שנתיים או שלוש של שיפוצים כדי לשלב כמה דירות נפרדות לבית אחד גדול" - אמר סיימון אדוארד, מנהל סניף המפסטד של סוכנות סווילס. "בשוק עולה או יציב אפשר לקחת סיכונים כאלה, אבל אנשים עוצרים לחשוב פעמיים כעת על הכדאיות של כניסה לשיפוצים רציניים", הוסיף. מומחים אמרו כי סביר להניח ששיפוצים אלה, המכונים "שחזורים", יימשכו - גם אם בקנה מידה קטן יותר.



המצב הכלכלי לא ירתיע את הקונים האמידים ביותר בעשירונים העליונים של השוק, שיכולים לנצל לטובתם את הטבות הבנייה ואת הירידה במחירי הדירות, אמר פול קולינס, עורך לענייני נדל"ן באתר האינטרנט butassociation.co.uk.



"ייתכן שיש הזדמנות לאנשים בשכבות אלה לרכוש נכסים במחירים נמוכים בהרבה מהמחירים לפני חצי שנה", אמר קולינס, והתייחס לשכונות המבוקשות ביותר בעיר, כגון בלגרביה, נייטסברידג' וצ'לסי.



שחזורי הדירות החלו להיות פופולריים בשנות ה-90 ונמשכו במהלך תקופת פריחת הנדל"ן שנמשכה כעשור, למרות שהרשויות המקומיות היקשו על השגת אישורי הבנייה הנחוצים, משום שלא רצו להקטין את מספר יחידות הדיור הקיימות.



הפיתוי לקונים היה ברור גם כאשר השווקים החלו לרדת, אמר רוברט ביילי, סוכן נדל"ן שמסייע ללקוחות עשירים למצוא בתים באזורים יוקרתיים במרכז לונדון. גם במהלך השנה הנוכחית, לדבריו, היו עדיין משפחות שסברו שהשחזורים הם "הזדמנות פז ליצור מחדש את מה שכבר היה קיים שם, בתים חד-משפחתיים נהדרים".



הבתים העירוניים הגדולים שמתאימים למגוריהן של משפחות עשירות, הנעזרות בדרך כלל בעובדי משק בית החיים תחת אותה קורת גג, הפכו יקרי המציאות. נדירים במיוחד הם הבתים הכוללים חצר אחורית משותפת גדולה, שאותה אפשר להפוך לחצר פרטית. השחזורים מעניקים לקונים מהאלפיון העליון את האפשרות לבנות בית שמותאם לצורכיהם, אמר ביילי.



כשדניס אלברט, מנהל קרן גידור, החליט עם אשתו לעזוב את קנסינגטון שבמערב לונדון, ולעבור לשכונה שקטה יותר לפני מספר שנים, הם גילו כי היצע הבתים החד-משפחתיים האלגנטיים באזור קלפהם, שם קיוו לגור, מצומצם ביותר.



הם מצאו בית נטוש שנבנה בתחילת המאה ה-19 כבית חד-משפחתי וחולק לשלוש דירות בשנות ה-50 וה-60. אלברט ואשתו הפכו אותו לבית מודרני בעל ארבעה חדרי שינה, הכולל יחידת דיור נפרדת של שני חדרי שינה. "זה היה הבית היחיד שעמד למכירה", אמר אלברט, "והאפשרות היחידה היתה לקנות את הבית במצב בו הוא היה, ולעשות בו כרצוננו".



כשאלברט ואשתו עברו באחרונה לסן פרנסיסקו, הם תיכננו למכור את הבית בלונדון בעזרת סוכנות הנדל"ן נייט פרנק. אלברט אמר כי הם לא קיבלו הצעה גבוהה מספיק בכדי לפתות אותם; הבית הוצע במחיר של 4.8 מיליון דולר. בני הזוג אלברט החליטו להשאיר את הבית עבור הביקורים התכופים שלהם בלונדון, והם מתכננים כעת שלב שני בשיפוץ, שכולל הרחבה של שטח המגורים.



ההאטה הכלכלית ואובדן המשרות היוקרתיות במגזר הפיננסים, עם הירידה בבונוסים הנלווים אליהן, עלולה להמשיך להפיל את המחירים בשכונות היוקרה. דבר זה עשוי להביא לעודף של בתים חד-משפחתיים גדולים בשוק, אמר ביילי. מצב זה עלול לפגוע בתמריץ לביצוע שחזורים, אך ביילי מעריך כי שיפוצים אלה יחזרו להיות פופולריים כאשר השוק יתאושש.



בשונה מערים אמריקאיות ואירופיות גדולות אחרות, מלאי הבתים בלונדון כולל בעיקר בתים בעלי שתיים עד ארבע קומות, ולא בתי דירות גדולים. זו אחת הסיבות העיקריות לכך ששוק הנדל"ן בעיר הוא בין היקרים בעולם. את הבתים, שרבים מהם בני יותר ממאה שנה, החלו לחלק לדירות קטנות יותר בתחילת שנות ה-20, כאשר החזקתם הפכה ליקרה יותר. גם כיום נמשכת המגמה של חלוקת הבתים ליחידות דיור קטנות יותר.



ג'ונתן הרווי, מעצב וקבלן נדל"ן, משפץ שתי יחידות דיור בפולהאם, אזור מגורים יוקרתי במערב לונדון. הוא הופך אותן לבית חד-משפחתי של 220 מ"ר, כפי שהיה לפני שהנכס חולק. בדירות התגוררו שני כמרים מאחת הכנסיות המקומיות. כאשר הירהרו הכמרים במעבר דירה, הם הבינו שהנכסים עשויים להימכר בסכום גבוה יותר אם יאוחדו לבית אחד, אמר הרווי. סוכנות הנדל"ן סווילס הציעה למכירה את שתי הדירות כיחידה אחת.



הרווי, שהשלים זה עתה פרויקט שחזור אחר בפולהאם ועובד במקביל על פרויקט שלישי, שילם שלושה מיליון דולר עבור הדירות, והוא מקווה למכור אותן ביותר מ-4.5 מיליון דולר. הוא סירב לומר מה עלות השיפוץ, שצפוי להימשך יותר משנה.



לבתים המשוחזרים טווח מחירים רחב. בהמפסטד, דירה של 278 מ"ר מוצעת למכירה ב-700 אלף דולר לפחות, אמר מייקל ברוד מחברת ברוד רייט ארכיטקטס. באזורים יוקרתיים יותר בעיר, כגון בלגרביה ונייטסברידג', עשוי המחיר להגיע עד ל-4,500 דולר למ"ר, אמר סיימון פריטצ'רד-סמית, ממשרדו של ביילי.



למרות ההאטה, הרווי אמר כי אינו חושש שלא יימצאו קונים. מייק ספינק, קבלן נדל"ן יוקרתי בלונדון, אמר כי הוא ממשיך לראות עלייה בביקוש לבתים חד-משפחתיים גדולים מצד קונים זרים.



חברתו של ספייק שיחזרה באחרונה שני נכסים בנייטסברידג', אחד בשטח של 830 מ"ר והשני בשטח של 1,100 מ"ר. הבתים נמכרו ביותר מ-15 מיליון דולר כל אחד, מסרה החברה, אך סירבה למסור פרטים מדויקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully