וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיר גורביץ' לא מתחייב שארזים תחזיר את הכסף לבעלי האג"ח

מיכאל רוכוורגר

5.12.2008 / 12:29

לארזים חוב של למעלה מ-100 מיליון שקל; שווי החברה נחתך ל-41 מיליון שקל ואג"ח שנסחר בתשואה עד 130%



אתמול, כהצגת חימום למשחק הכדורסל שהתקיים בין מכבי תל אביב לציבונה זאגרב הקרואטית בהיכל נוקיה שביד אליהו, התקיימה בשעה שש בערב בבית ציוני אמריקה אסיפת בעלי האג"ח של סדרות 2, 3 , 4 של חברת נדל"ן ארזים, שבשליטת מאיר גורביץ, שהיוותה הצגת חימום ראוייה למשחק הכדורסל.



אולם אם במקרה של מכבי תל אביב ומאמנה הישן- חדש, פיני גרשון, שהוביל אותה לניצחון בקרב קשה וצמוד בתוצאה של 88:83 , וסיפק לאוהדים אופטימיות לגבי המשך הדרך, הרי שבמקרה של ארזים- ספק אם בעלי החוב האדיר של החברה שנכחו באסיפה יצאו ממנה מעודדים לגבי יכולותיה של ארזים להחזיר להם את החוב.



גורביץ' פתח את האסיפה בנימה אופטימית, תוך שהוא אוחז בידיו כתבה מגיליון סוף שבוע האחרון של TheMarkerWeek ומצטט כתבה "סיבות להיות אופטימי", תוך כדי השמת דגש על 2 הסיבות הראשונות המופיעות בכתבה: תמיד יכול להיות גרוע יותר ו- כולנו ביחד בעניין הזה.



גורביץ לא חסך ביקורת כלפי הנאמנים של סדרות האג"ח תוך שהוא מטיח בהם כי :"אני בינתיים המפסיד הגדול ביותר מהברוך הקשה שאליו נקלעה ארזים, אני לא ישן בלילה בניסיונות לעשות כל מה שאפשר בכדי להציל את החברה שהייתה פעם לא מזמן חברת הנדל"ן מספר 2 בישראל. עם זאת האסיפות הללו שאתם מכנסים לא משרתות את בעלי החוב אלא גורמות נזק בלתי מתואר כלפי הבנקים. שכן אחרי כל כתבה כזאת בתקשורת אני מקבל טלפון מודאג מהבנקאים שאני בקשר איתם עשרות שנים והם שואלים אותי- מאיר האם המצב של ארזים כל כך קשה. על ארזים אפשר להגיד דברים כאלה בעוד שעל בנק הפועלים או חברה אחרת אתם לא מעיזים לומר זאת".



גורביץ המשיך לטעון כי לא שכח איך לעשות עסקי נדל"ן, בהם הוא מעורב למעלה מ- 25 שנה, וכי המצב הקשה אליו נקלעה החברה טמון במשבר האמון העולמי שהוביל למחנק אשראי וגרם לפגיעה אנושה בענף הנדל"ן, והוסיף כי :"גם שווי ההחזקה של בארזים יירד לאפס אני אלחם עד כלות כוחי עד יום האחרון שלי בכדי להחזיר עד הכסף לבעלי החוב, במסגרת המגבלות שנוצרו בשווקים", אך יחד עם זאת כשנשאל כיצד החברה תחזיר לבעלי החוב תשלומי הקרן והריבית שעומדים בשנה הקרובה על למעלה מ- 100 מיליון שקל, לא היו לגורביץ בשורות חיוביות והוא השיב כי :" אף פעם לא הייתי במצב של דיפולט (חדלות פירעון) , ואני מקווה שלא אגיע למצב הזה גם הפעם. עם זאת במצב שבו מצויים כיום השווקים לא הייתי רוצה להתחייב שנוכל להחזיר את כל הכסף לבעלי האג"ח בזמן. מדובר במשבר שקורה פעם בדור, ובכדי לעבור את התקופה הזאת בשלום צריך ללטף ואת הבנקים ולשמור על הקשר הטוב איתם".



גורביץ ביקש מהנאמנים של האג"ח לשקול אפשרות לשחרר אותו מן הסעיף בשטר הנאמנות הקובע כי במידה והוא יחזיר חלק מן הנכסים לבנקים, שאותם מימן באמצעות הלוואות נון- ריקורס (שהבטוחה היחידה בגינם הנה הנכס עצמו) יהיה להם עילה לדרישה לפירעון מיידי של כל סדרות האג"ח של ארזים בהיקף של למעלה מ- 500 מיליון שקל שכן לדבריו של גורביץ יהיו נכסים שיהיה כדאי לנטוש, אבל הוא לא יעשה זאת במהירות, כל עוד הבנקים ילחצו אליו וילטשו עיניים אל קופת המזומנים של החברה".



כשנשאל גורביץ מדוע הוא לא מעניק בטחונות נוספים עבור הנכסים לטובת בעלי האג"ח הוא השיב כי :"אין לי שום נכסים או בטוחות נוספות שאני יכול לתת. נשאר עוד נכס אחד שאני פועל מול הבנקים בכדי לממנו מחדש, וכשהכסף יתקבל אני מעדיף לשים אותו בקופת החברה. אל תשכחו שיש לי התחייבויות לא רק לבעלי האג"ח אלא גם לבעלי המניות".



רק לפני שנה וחצי העתיד נראה הרבה יותר וורוד



ארזים, העוסקת בתחום הנדל"ן המניב ברחבי בריטניה, גרמניה וישראל, הייתה בשנות הגאות האחרונות בשווקים בכלל ובענף הנדל"ן בפרט, אחת מיצרניות הערך הגדולות ביותר בבורסה בתל אביב, כשבקיץ 2007 היא הגיעה לשיאה כששוויה עבר את רף 1 מיליארד שקל, היא תכננה להגדיל את היקף הנכסיה ל- 8 מיליארד דולר בסוף שנת 2008 , תרה אחר השקעות חדשות ברחבי ארה"ב, הודו, שקלה לבצע הנפקת מניותיה באחת הבורסות באירופה ועתידה נראה וורוד מאי פעם. החברה גם רכשה בתקופה זו מטוס, שהיה משמש אותה למסע חיפושים אחר רכישות ברחבי העולם. כרגע אין לארזים מושג איך תפרע את יתרת התחייבויותיה עבורו, בהיקף של כ- 14 מיליון דולר



באותם הימים היפים בסוף יולי 2007 בראיון שהעניקה ל- TheMarker טלי ירון אלדר, מנכ"לית החברה דאז היא סיפרה בין היתר כי :"אנו לא בעסקי חלומות, ולא נכנסים למדינות מסןכנות עם תשואות גבוהות שמספקות את יצרי המשקיעים בטווח המיידי. האופק שלנו מתפרס על פני טווח ארוך. אנו שייכים לאסכולות חברות הנדל"ן הסולידיות כמו גזית גלוב, דלק נדל"ן ואלקטרה נדל"ן- אשר מתוות את האסטרטגיה שלהן מתוך ראייה של הרבה שנים קדימה. המשקיעים שיהיו איתנו לאורך זמן לא יתחרטו על כך. לעומת זאת כששוק הנדל"ן ייפול, לחברות מסויומות לא יהיה איך לפרוע את החוב במיוחד חברות ממונפות מאוד שגייסו חוב בריביות גבוהות".



בינתיים ירון אלדר עזבה בתחילת 2008 את ארזים, ונבואות הזעם שלה לגבי חברות הנדל"ן אכן התממשו, אך ספק אם היא בעצמה תיארה שמבין חברות הנדל"ן הגדולות ארזים תיהיה זו שתיקלי למשבר כבד ביותר וכיום למעשה אין לה שום וודאות כי תוכל לפרוע את התחייבויותיה, כשאולי המזל הגדול שלה שלא הספיקה להכנס לרכישות חדשות גם בהודו וארה"ב, עליהן דיברה ירון אלדר.



ארזים סבלה בשנה האחרונה מרצף של ארועים קטלניים, שכללו הסתבכויות של שוכריה הבולטים בבריטניה כמו חברת SCHC (Southern Cross Health Care) , Four Seasons ואחרים. בעקבות כך חברת הדירוג מעלות חתכה באמצעות כמה הורדות דרוג את דרוג האשראי של ארזים מ: A+ יציב ל: BB – דרוג המביע חשש ניכר ניכר ליכולת החברה לפרוע את התחייבויותיה, וכראייה לכך אגרות החוב של ארזים נסחרות בתשואת זבל של עד 130% , החברה אבדה משוויה כ- 94% בשנה האחרונה והיא נסחרת לפי שווי זעום של 41.4 מיליון שקל.



ארזים הפחיתה מאז תחילת השנה כ- 285 מיליון שקל משווי נכסיה בבריטניה , 180 מיליון שקל כתוצאה מהחלשות שער החליפין של ליש"ט מול השקל, חברה הבת שלה בבריטניה עומדת על סף אי עמידה בקובננטס (אמות מידה פיננסיות) שהעניק לה הבנק בהיקף של 164 מיליון ליש"ט תמורת בתי האבות שלה. כל אלו ועוד הובילו את ארזים להפסד כולל של 226.7 מיליון שקל בינואר- ספטמבר 2008 , לעומת רווח של 187.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הון עצמי של ארזים התכווץ מתחילת השנה בכ- 80% והסתכם נכון לסוף ספטמבר ב- 101 מיליון שקל בלבד- 3% בלבד מן המאזן, כלומר שיעור מינוף של 97% .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully