וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בשוק המשכנתאות בארה"ב שובר שיאים: 1 מכל 10 לווים מפגר בתשלומים או עומד בפני עיקול ביתו

נמרוד הלפרן

5.12.2008 / 17:44

חמישית מלווי משכנתאות הסאבפריים מפגרים בתשלומים; מרבית הגידול בקליפורניה ופלורידה



1 מכל 10 אמריקאים פיגר בתשלומי המשכנתא או עמד בפני עיקול ביתו ברבעון השלישי של השנה, על רקע מפולת במחירי הנדל"ן ופיטורים נרחבים בשוק התעסוקה. כך מסר היום איגוד בנקאי המשכנתאות בארה"ב (MBA).



שיעור לווי המשכנתאות בארה"ב המפגרים בתשלומי המשכנתא ביותר מ-30 ימים נסק ברבעון השלישי של השנה ל-6.99% מכלל הלווים, ושיעור הלווים שנגדם החלו הליכים לעיקול בתיהם אף הוא שבר שיאים, והגיע ל-2.97% מהלווים. בשני המקרים מדובר בשיעור הגבוה ביותר מאז החל MBA לפרסם את הנתונים לפני 29 שנים.



הכלכלן הראשי של MBA, ג'יי ברינקמן, אמר כי הזינוק במספר המובטלים בארה"ב ללא ספק צפוי להגדיל אף יותר את מספר הלווים המפגרים בתשלומי המשכנתא ושיעור הלווים שנגדם החלו הליכי עיקול. לדבריו, מרבית הזינוק שנרשם ברבעון השלישי נבע מגידול במספר הלווים הבעייתיים במדינות קליפורניה ופלורידה. בשוק משכנתאות הסאבפריים, שיעור הלווים המפגרים בתשלומים קפץ ליותר מ-19.5% מכלל הלווים.



המשבר בשוק הדיור האמריקאי, הנמצא בשנתו השלישית, גרם להאטה חדה בצמיחה הכלכלית הגלובלית, וכלכלות ארה"ב, אירופה ויפאן שקעו במקביל במיתון לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. בה בעת, רשמו בנקים וחברות פיננסים ברחבי תבל הפסדים של כטריליון דולר.



יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, אמר אתמול כי הממשל בארה"ב צריך להגביר את מאמציו למניעת עיקולי בתים, לאחר שהמגזר הפרטי לא הצליח להתמודד עם המשבר בכוחות עצמו. בנאום בכנס של הבנק הפדרלי שנערך בוושינגטון הציג ברננקי מספר דרכים אפשריות להשגת מטרה זו, בהן רכישת משכנתאות שלווים לא הצליחו לפרוע והגברת התמריצים למימון מחדש של הלוואות.



לדבריו, יש לספק מענה לכשל שוק הנוכחי שבו מלווים אינם משנים את תנאי המשכנתאות גם במקרים שהדבר כדאי להם מבחינה כלכלית. ברננקי ציין כי כל הצעדים למניעת עיקולי בתים יהיו כרוכים בהוצאות מצד הממשל - ובכך שב וביטא את עמדתו לפיה הבנק הפדרלי לבדו אינו מסוגל לתמוך בצמיחת הכלכלה באמצעות הורדת הריבית והלוואות חירום.



"למרות ניסיונות שנעשו מתוך רצון טוב במגזר הפרטי והציבורי, שיעור עיקולי הבתים נותר גבוה מדי, ויש לכך השלכות שליליות הן על אלו שמעורבים באופן ישיר והן על הכלכלה כולה", אמר ברננקי. "יש צורך בצעדים נוספים", המשיך. "יוזמות בתחום המדיניות לצמצום מספר העיקולים צריכות להיות במקום גבוה בסדר היום", הוסיף.



לדבריו, הממשל יכול לרכוש חבילות משכנתאות שלווים לא הצליחו לפרוע או כאלה שנמצאות בסכנה לחוסר פירעון, ואחר כך לממן את המשכנתאות מחדש במסגרת תוכנית סיוע פדרלית לבעלי בתים. כמו כן, יכול הקונגרס לפעול להורדת הריבית על המשכנתאות ופרמיות הביטוח למלווים.



מספר הלווים שנגדם החלו הליכים לעיקול בתיהם צפוי להגיע השנה ל-2.25 מיליון - יותר מכפליים משיעורם לפני המשבר הפיננסי, ציין ברננקי. עוד אמר כי לפי ההערכות, סכום המשכנתאות של עד 20% מהלווים עולה כעת על שווי בתיהם.



הזינוק במספר עיקולי הבתים בארה"ב גרם גם להרעה נוספת בשוק הדיור בארה"ב. מחירי הבתים ב-80% מהערים בארה"ב נפלו ברבעון השלישי של השנה - השיעור הגבוה ביותר זה לפחות שלושה עשורים, מסר בחודש שעבר איגוד סוכני הנדל"ן בארה"ב (NAR). מכירות בתים קיימים בארה"ב נפלו באוקטובר ב-3.1% לשיעור שנתי של 4.98 מיליון בתים, והמחיר הממוצע של הבתים שנמכרו בארה"ב צנח ב-11.3% לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת - הנפילה החדה ביותר מאז החל פרסום נתון זה לפני 40 שנים.



מדד סטנדרד אנד פור'ס-קייס שילר, העוקב אחר מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב, נפל בספטמבר ב-17.4% לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת - השיעור החד מעולם.



מדד הביטחון בענף הבנייה בארה"ב של איגוד קבלני הבתים הלאומי (NAHB) ושל בנק ההשקעות וולס פארגו ירד בחודש שעבר ב-5 נקודות לעומת אוקטובר, לרמה של 9 נקודות - רמתו הנמוכה מעולם.

מוקדם יותר היום דיווח משרד התעסוקה האמריקאי כי מספר המשרות בשוק העבודה בארה"ב נפל בחודש שעבר ב-533 אלף - הנפילה החדה ביותר זה 34 שנים - וכי מתחילת השנה צנח מספר המשרות ב-1.91 מיליון. שיעור האבטלה בארה"ב עלה בנובמבר ל-6.7% - רמתו הגבוהה ביותר מאז שנת 1993.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully