וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על חשבון משלמי המסים: שווי מניות בנקים שרכש הממשל בארה"ב איבד שליש משוויו תוך חודש

סוכנויות הידיעות

5.12.2008 / 19:03

הממשל מופסד "על הנייר" בכ-9 מיליארד דולר, לפי ניתוח שערכה סוכנות הידיעות אי.פי


מניות שרכש הממשל האמריקאי במסגרת חבילת החילוץ למגזר הבנקאי בארה"ב איבדו שליש משוויין, או כ-9 מיליארד דולר, תוך פחות מחודש, לפי ניתוח שערכה סוכנות הידיעות אי.פי. מניותיהן של כמעט כל הבנקים שבהם השקיע משרד האוצר נסחרות במחירים נמוכים מאלה שבהן נרכשו על ידי הממשל.

מאז שלהי חודש אוקטובר, רכש משרד האוצר מניות בכורה של בנקים, בהם ענקים דוגמת סיטי ו-ג'י.פי מורגן צ'ייס כמו גם בנקים מקומיים קטנים רבים, בהיקף של יותר מ-180 מיליארד דולר. עם זאת, הממשל גם הבטיח לעצמו אופציות לרכישת עד 1.2 מיליארד מניות רגילות של בנקים בהיקף של 27 מיליארד דולר.

משרד האוצר העריך בזמנו כי האופציות הללו לרכישת מניות רגילות אינן צפויות להניב למשלמי המסים רווחים באופן מיידי, אולם ביצע את המהלך מתוך כוונה שמשלמי המסים יוכלו אף הם להרוויח כאשר יתאוששו מניות הבנקים.

עם זאת, שווי מניות רגילות אלו כעת מסתכם בפחות מ-18 מיליארד דולר. לו הממשל היה מממש כעת את כל האופציות לרכישת המניות, הוא היה יוצא מופסד על 51 מתוך 53 האופציות שעליהן הוסכם, ומשלמי המסים היו נדרשים לספוג הפסדים של 9.1 מיליארד דולר. שני הבנקים היחידים שהממשל מורווח "על הנייר" מהשקעתו בהם עד כה, הם הבנקים פירסט ניאגרה פייננשל ו-HF פייננשל.

עם זאת מדובר בבנקים קטנטנים יחסית במונחי שווי שוק והיקף השקעות הממשל במניותיהם. כך למשל, לו מכר מימש כעת הממשל את האופציות לרכישת מניות בנק HF פייננשל - אשר נסחר בשווי של שוק כ-54 מיליון דולר - היו רווחי משלמי המסים מהעסקה מסתכמים ב-63,500 דולרים. הממשל רשאי לממש את האופציות לרכישת המניות הרגילות בכל עת במהלך העשור הקרוב, אולם מימוש האופציות יכול להתבצע באופן מיידי, לפי מסמכים שהגישו בנקים לרשות ני"ע בארה"ב (SEC).

"השווקים אומרים כי התוכנית הזו לא הולכת להצליח עבור הבנקים", העריך הפרופ' לכלכלה רוס לוין מאוניברסיטת בראון, לסוכנות אי.פי, "והם תוהים לאיפה הולכת התוכנית הזו". ההפסדים האפשריים מהשקעת הממשל במניות רגילות כוללים הפסד של יותר מ-3 מיליארד דולר על ההשקעה הגדולה ביותר של הממשל - בבנק סיטי, בהיקף של 45 מיליארד דולר.

"אנחנו לא מממשים את האופציות היום", אמרה דוברת משרד האוצר האמריקאי, ברוקלי מקלפלין, לסוכנות אי.פי. "עומדות לרשותנו עשר שנים למימוש האופציות, כך שיהיה מדויק יותר לבדוק מה תחזיות השוק למצב בנקים אלה בעוד עשר שנים", הוסיפה.

משרד האוצר מעריך כי השקעתו בסך 180 מיליארד דולר במניות בכורה צפויה להניב רווחים של כ-9 מיליארד דולר בשנה במהלך חמש השנים הראשונות ו-16.2 מיליארד דולר בשנה בשנים שמעבר לכך. זאת בהנחה שהבנקים לא יפשטו רגל. שר האוצר האמריקאי, הנרי פולסון הדגיש כי הזרמת הכסף לבנקים היא בחינת השקעה, ולא הוצאה.

"זאת טעות מוחלטת להניח כי מדובר בהשקעה טובה עבורנו", העריכה הפרופ' לפיננסים פאולה ספיינסה, מאוניברסיטת נורתווסטרן. "מדובר בהימור. זה כמו מה שקורה בלאס וגאס", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully