וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ורדה אלשיך: "עורכי הדין מאחרים, מרושלים וללא התמצאות משפטית"

עמית בן-ארויה

6.12.2008 / 12:03

הדברים נאמרו בהרצאה של שופטת הפירוקים ביום חמישי; אלישיך ציינה את הצורך בבית משפט לחברות לאור המשבר



עשרות עורכי הדין שהגיעו ביום חמישי שעבר להרצאה של שופטת הפירוקים, ורדה אלשיך, שיפשפו את העיניים. במשך שעה תיארה סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב כיצד עורכי הדין נראים מהזווית שלה: מאחרים כרונים, בעלי לשון עממית וסלנגית מדי, הופעתם מרושלת ולא פעם הם מייצגים בתיקים ללא התמצאות משפטית מספקת. הרצאת אלשיך היא הראשונה בסדרת מפגשים עם שופטים שמארגנת הלשכה ביוזמת ראשה, יורי גיא-רון.



אלשיך עוסקת בשיפוט כבר 31 שנה. מבין השופטים, היא בין אלה שזוכים לאזכורים הרבים ביותר בכלי התקשורת. כל תיק פירוק חשוב מגיע אליה, היא ידועה בשני אלמנטים מרכזיים: היא שופטת הפירוקים של ישראל וגם נחשבת למטילת מורא על עורכי הדין שמידיינים אצלה. בהרצאה נחשפו המאזינים לקריירה מפוספסת של אלשיך: סטנד-אפ.



במפגש הבלתי אמצעי בו אפשר היה לשאול שאלות שיחררה אלשיך קיטור לעבר ציבור עורכי הדין. במופע משעשע, בשפה קלה ולא משפטית, ניתחה אלשיך בקפידה את דרך ההתנהלות של עורכי הדין באלף השלישי. אמנם אלשיך הכינה לעצמה נקודות, אבל היא ירתה את החומר על פה כאילו המתינה שנים רק להזדמנות זו. בחוש הומור רב שהסתיר כאב לא מבוטל תיבלה אלשיך כל סוגיה בדוגמאות מאירות עיניים שסחטו חיוכים מהקהל.



איחורים



"בשנה האחרונה עורכי הדין אילפו אותי", פתחה אלשיך את נאום התוכחה. "אני נכנסת לדיון הראשון ב-08:45 ולא ב-08:30 כי עורכי הדין מאחרים. ואז מתחילים הסיפורים שאני מכירה בעל פה. פקק, שכחתי גלימה, חפץ חשוד, המכונית לא נדלקה, הייתי חייב להביא את אשתי למוסך".



לידיעת המידיינים אצלה, התירוץ שמתקבל על דעתה הוא שלאשה היה חום ועורך הדין היה חייב להביא את הילד לבית הספר. תרגיל שמקפיץ אותה הוא כשעורך הדין מגלגל עיניים ואומר שאצלו רשום שהוא הוזמן לתשע. אולי תבדוק, מציעה לו אלשיך. אני מצטער, לא ראיתי, הוא מסביר לאחר שבדק.



הופעה חיצונית



"זה ממש משגע אותי", מתארת אלשיך את התחושה. "עורך דין נכנס עם גלימה, כמו ז'קט על הכתף, לועס מסטיק ומשקפי שמש למעלה, בצד פאוץ' בצבע לק שחור. איפה אני, בפאב. זה נראה פתאטי. תחוסו על עצמכם, חלק מההתייחסות אליכם היא לגבי איך שאתם נראים". לאחר מכן הדגימה אלשיך פיסית כיצד עורך דין פורש ידיים לצדדים ונשען לאחור וטוען מולה כשברכו מבצבצת מעל השולחן. "אתה מרגיש משהו כמו בואו נחפף את זה, החבר'ה למטה מחכים בקפה".



סלולרי



"אתם לא יודעים איך זה נראה מהבנץ' (במת השופטים). כשהטלפון השלישי מצלצל, אז הסבלנות שלי פוקעת"



עברית תקנית



"כל היום מדברים על כסף ובכל זאת עורך דין פתאום אומר שתי מיליון. כשהערתי פעם, אז עורך הדין אמר 'גברתי כבר התרגלה'. כשניסיתי לתקן את הבן שלי הוא היה אומר, אני ספרתי, לא את. עברית קלוקלת אינה מכבדת את עצמך". בנוגע להידרדרות השיח בין עורכי הדין באולם היא מספרת שהריב מתחיל בצורה אלגנטית יחסית דרך "חברי זורה חול". אחר כך הוא "מטעה" ומיד לאחר מכן כבר מדובר ב"חתיכת רמאי". "תשאירו את זה לרחוב", היא ממליצה.



הכרת החומר



"היום הגיע עורך דין ודיבר רבע שעה לא לעניין. הוא לא ידע באיזה עניין הוא מופיע, בלי להכיר את התיק. כמה סבלנות יכולה להיות לשופט, כשעורך דין אינו יודע למה הוא בא לבית המשפט?", היא מקשה רטורית. "אחר כך נופלים חללים שלא קשורים לעניין" (הקהל פורץ בצחוק).



כדי להמחיש את הבעייתיות של הדור הנוכחי מספרת אלשיך על עורך דין שביקש צו פירוק מבלי לדעת שיש צורך בתעודת השלמה. תוך כך היא מחקה את הטון שבו עורך הדין האומלל שואל אותה בדיון "מה זה?" לאחר ששמע כנראה לראשונה בחייו על תעודה זו. אגב, היא מוסיפה, עורכת דין אחרת כבר שאלה אותי "איך זה". טיפ אחר של אלשיך לעורכי הדין הוא לא לתת הרגשה לשופט שהוא לא מבין. "אל תגידו לי את לא מבינה", היא מחדדת למי שלא הבין.



מחזור טענות



"הדיון הוא המשך לכתבי הטענות ולכן אין צורך לחזור על מה שנכתב. אם עורכי הדין היו מפנימים את זה, אז לא היו אומרים שאני קוטעת אותם", אומרת אלשיך. ריטואל חוזר באולמה הוא חזרה על שאלות בחקירת עד. "עורך הדין מנסה להוציא מהעד דברים שהם כבר בכתב הטענות. אחר כך אומרים שיש סחבת בבית המשפט. הפתיל שלי קצר כששואלים את אותה שאלה הרבה פעמים". ההצעה האולטימטיווית שלה היא "לא להעלות טענות סרק כדי למלא זמן".



הכתבת החלטה



"הכתבת החלטה זו לא הזמנה לטנגו. תנסו פעם להכתיב החלטה באולם מלא. מה אתם מציעים לי לעשות? אני בסך הכל רוצה לתת שירות טוב ולתת החלטה במקום. אז מתי להעיר אם יש טעות, מעז ושואל אחד מעורכי הדין הצעירים באולם. בסוף, אני לא בורחת, השיבה אלשיך. בהמשך היא מדווחת על תגובה רווחת של עורכי דין לאחר שסיימה להכתיב החלטה. '"אני אערער', הוא מודיע. 'זו הבטחה או איום', אני עונה לו".



"אני לא חברה של שלמה נס"



פורום עורכי הדין היה הזדמנות בשביל אלשיך לומר שהיא לא חברה של מפרק קלאבמרקט, עו"ד שלמה נס. "אני לא יודעת איפה הוא גר והוא לא יודע איפה אני גרה. אבל הוא חבר שלי", התמרמרה בציניות. "צילמו אותנו יחד וזהו. כשאנו מתרועעים אז יש לנו חברים, כשלא – אז אנו במגדל שן".



בתשובה לשאלת TheMarker בנוגע להקמת בית משפט לחברות, ענתה שזה דבר נחוץ בייחוד על רקע המשבר הכלכלי. "אין לי עם להתייעץ כיום", היא אומרת.



לשאלה אם איימו עליה פעם ענתה בהרחבה. תוך כדי הדיונים בפירוק החברה של משה בדש מפיקנטי התקבלו איומים על חייה והיא הלכה עם שומרים צמודים ונהגה להגיף את תריסי הבית. הישועה מול 120 העובדים שהפגינו מולה ביתה הגיעה ממקור לא צפוי. בעלה הכין סיר קפה לעובדים ושכנע אותם שהם צריכים להפגין דווקא מול הבית של בדש. "למחרת ירד מספר המפגינים ל-40. ואז שוב סיר קפה ויום לאחר מכן כבר היו רק שניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully